‘UCI wil minimaal gewicht fiets aanpassen’
Als het aan de technisch manager van de UCI ligt, gaan de regels voor het minimale gewicht van een racefiets op de schop. Nu mag een fiets op z’n minst nog maar 6,8 kilogram wegen. “Er is een verlangen om dat te veranderen”, vertelt Mark Barfield aan Cyclingtips.
Het minimum aantal kilo van 6,8 werd in 2000 ingevoerd, omdat een fiets die minder zwaar zou zijn, onveilig was. “De gewichtsregel houdt ons bezig”, vertelt technisch manager Barfield. “We weten bij de UCI dat deze regel hoort bij het verleden. Dat willen we veranderen. Dat komt omdat het een overblijfsel van vroeger is en het nu nergens meer op slaat omdat het haar doel voorbij schiet. Tegenwoordig plakken we geen veiligheid meer op aan 6,8 kilo. Als een fiets tien kilo weegt betekent het niet dat hij veiliger is, noch dat vijf kilo de fiets onveilig maakt. Er staat een project gepland om dit te veranderen.”
Fietsindustrie evolueert
Om een verandering te bewerkstelligen is er volgens Barfield een nauwe samenwerking nodig met de fietsindustrie, al blijft de veiligheid van de renners prioriteit nummer één. “We kijken op dit moment naar de normen die nu gelden, of ze nog altijd van toepassing zijn. Als ze dat nog altijd zo is, dan zou er een hele simpele en elegante oplossing kunnen zijn. Zo niet, dan moeten we gaan bekijken wat we moeten toevoegen aan de fietsen om toch de veiligheid te waarborgen.”
Ze zeggen altijd dat een zwaarder persoon beter over de kasseien kan. Heeft dat met gewicht te maken of met vet..?
want dan zou je kunnen zeggen dat Valverde bijvoorbeeld een extra zware fiets neemt om niet zoveel weg te stuiteren. zeg ik dan iets gek of?
Het gaat om spiermassa, en puur vermogen dat een renner kan leveren. Valverde heeft per lichaamsgewicht meer kracht dan een Cancellara waardoor hij harder bergop rijdt, maar op het vlakke en op keien trapt hij een paar tandjes minder. Hoger vetpercentage of een zwaardere fiets zouden geen enorm verschil moeten maken, als relatief pluimgewicht zul je altijd meer stuiteren.
Is het niet de taak vd renners om te ageren tegen zoveel onkunde of wordt het weer de put dempen na de nodige slachtoffers?
Ik begrijp wel dat gewicht geen goede maatstaf is. Het is beter om andere veiligheidseisen te formuleren.