•
donderdag 24 december 2015 om 16:52
Cookson wil blijven praten met ASO
UCI-voorzitter Brian Cookson is van mening dat de UCI en ASO de strijdbijl kunnen begraven, mits de Fransen zich aan de regels houden. “Met orde en diplomatie kunnen we eruit komen”, meent Cookson in gesprek met The Guardian.
‘Ze kunnen niet zo maar shoppen in de regels’
De Franse wedstrijdorganisatie heeft onder meer de Tour de France, de Vuelta a España, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix in haar portefeuille. Vanaf 2017 stappen ze uit de WorldTour en willen ze al hun koersen een .HC-status meegeven. “Maar ik vraag me af of de ASO wel goed heeft nagedacht over deze move”, stelt Cookson. “Hebben ze wel gekeken naar de regels? De maximumlengte voor .HC-koersen is tweehonderd kilometer. Dus gaan ze Parijs-Roubaix of de langere Tour-etappes inkorten? Ze kunnen niet zomaar shoppen in de regels.”
zo zou ik het niet noemen als ik het nieuwsbericht zo lees, met zo een houding komen de partijen er niet uit en zeker niet op deze manier, via de pers .... ze moeten nog veel leren
Omloop het nieuwsblad: 200.2 km (http://procyclingstats.com/race/Omloop_Het_nieuwsblad_Elite_2015)
Brabantse Pijl : 205,4km
(http://procyclingstats.com/race/De_Brabantse_Pijl_La_Fleche_Brabanconne_2015)
Ronde van Luxemburg rit 1 : 212km
(http://www.procyclingstats.com/race/Skoda_Tour_de_Luxembourg_2015_Stage_1_Kuntzig)
Ronde van Oostenrijk rit 1: 206 km
Ronde van Oostenrijk rit 4:210 km
...
Dingen als talent opleiding, waar zijn voorgangers nog druk mee bezig waren heeft hij stil gelegd. Onder hem gaat de sport alleen maar achteruit. Maar goed, hopelijk weten de rennersvakbond en de ASO het tij te keren.
Het zijn ook meer de grote ploegen (en hun financiële plannen) die ASO dwars zitten dan de UCI.
De UCI zal zijn plannen terugdraaien, en de teams die drastische wijzigingen wilden hebben dan geen poot meer om op te staan.
Eigenlijk heeft de ASO het meest te verliezen. UCI kan ASO koersen illegaal verklaren en zeggen dat als je een ASO koers rijdt, je licentie wordt afgenomen. Juridisch is het mogelijk, omdat de UCI de officiele wielerinstantie is.
Waarom mag de UEFA dan wel zelf bedachte straffen opleggen voor zelfbedachte regels? Denk aan transferverboden of het niet mogen spelen van Europees voetbal.
Een nieuwe wielerbond oprichten is voor de ASO echt niet zo moeilijk, zeker niet omdat de Giro en de rennersvakbond ook al aan gaven niet achter de UCI te staan.
En daar sta je dan als UCI, met je WK, wat beloftenkoersen en een enkele koers die niet mee wil naar de nieuwe bond.
Dat is misschien nog wel het allerbeste, een nieuwe bond, enkel of het verstandig is dat door de ASO te laten voorzitten/leiden is een 2e.