Vinokourov: “Doe maandag een aankomst bergop in Tirreno”
De koninginnenetappe van vandaag in Tirreno-Adriatico is afgelast. Sneeuw gooit roet in het eten. Astana-baas Alexandre Vinokourov respecteert de beslissing van de organisatie, maar ziet graag nog een aankomst bergop deze rittenkoers.
Bij koersorganisator Mauro Vegni legt Vino zijn voorkeur neer. “Dit verzoek doen wij om alle deelnemende renners een echte kans te geven om te strijden voor de eindoverwinning”, zegt de Kazach, die met Vincenzo Nibali, Michele Scarponi en Jakob Fuglsang meerdere ijzers in het vuur heeft. Zij zien nu één van de weinige kansen om in de bergen het verschil te maken verdwijnen.
“Het is een redelijk verzoek, zodat niet alle toppers – die met veel inspanningen hier naartoe hebben gewerkt – gefrustreerd raken”, aldus de Kazachstaanse teambaas.
Patrick Lefevere: “Tirreno-Adriatico stelt een voorbeeld voor de toekomst”
Het Etixx-Quick-Step van Patrick Lefevere is met Zdenek Stybar in een andere positie. De Tsjech, normaliter niet in staat om in een koninginnenrit met veel hoogtemeters een rol van betekenis te spelen, ziet zijn kansen op de eindoverwinning in Tirreno-Adriatico nu toenemen.
Lefevere vindt het genomen besluit de juiste. “Het is een belangrijke stap voor het wielrennen, want het is mogelijk de eerste keer in de historie van de sport dat zo’n beslissing wordt genomen voor de start van de rit. Alle stakeholders waren akkoord. Ik wil de moedige beslissing van de organisatie onderstrepen. Ze annuleren een belangrijke rit in deze koers en stellen de veiligheid van de renners voorop”, aldus de teambaas op de website van zijn ploeg.
helaas niet realiseerbaar
Iedereen denkt natuurlijk aan zijn eigen belangen. Denk je dat Vino ook met dit idee zou zijn gekomen als één van zijn renners de leiderstrui droeg?
Net in het andere topic ook al een berichtje hierover uitgetikt, zal hem hier ook maar even plaatsen.
Mooi zo. Hopelijk trekt de organisatie hier lering uit om het hogebergfetisjisme een beetje in te perken. Het had zo mooi kunnen zijn, de tweede en vierde rit waren best aardig uitgetekend, en hadden best een goede opstart kunnen zijn naar de wat zwaardere etappes. Helaas is hier gekozen voor maar één echt beslissingsmoment in de vorm van weer een aankomst op 1000+ meter, de meest laffe manier om de grote namen te pleasen.
Word wakker RCS! Het is godjandorie centraal Italië, het bolwerk van vele prachtige weggetjes die zich met verraderlijke hellingsgraad over de vele met cipressen begroeide heuvels kronkelen, en onderweg de meest schilderachtige dorpjes passeren waar de moeders massaal de waslijnen buiten hebben opgehangen. Maak daar dan gebruik van. Ik wacht met weemoed weer op een vervolg van de zesde rit van 2013, waar geloste renners heuse balletoefeningen moesten doen om fietsend boven te geraken. Ik vrees dat dit er niet meer van gaat komen wegens 'te zwaar'.
Maar het hoeft ook niet zo extreem, zie bijvoorbeeld de Girorit naar La Spezia vorig jaar. Of doe een iets kortere uitgave van de legendarische Strade Biancherit in 2010. Niet te lang, niet te sneeuwig qua hoogte, maar wel errug boeiend van begin tot eind. Met twee a drie van dit soort etappes heb je genoeg om het klassement in combinatie met de traditionele tijdrit spannend én selectief te houden en is de ronde weer mooi onderscheidend.
Houd de Tirreno nu naast een Catalunya of Dauphiné en pik hem er maar eens uit. Baskenland heeft het wat dat betreft veel beter voor elkaar.
@kasseifretterLeuk dat Lefevre ook een beetje ervaring heeft met lassen. Kan ik hem daar nog voor inhuren?
En daarentegen zijn rondes in prachtige berggebieden als de Bayern Rundfahrt en de Tour de Suisse steeds vlakker, terwijl die in het jaar veel gunstiger liggen voor een klimkoers.
Ik weet dat het afgelasten moet zijn maar dat is een lelijk woord dat helemaal niet lekker bekt...
Je weet dat het in de buurt van de monte Sibillini (in de zomer echt een aanrader...) nu echt veel kan sneeuwen.
Dus organisatie blijf er weg en zorg voor een geschikt parcours