Vinokourov: “Doe maandag een aankomst bergop in Tirreno”
'Vino' is aanwezig in de Tirreno - foto: Sirotti
zondag 13 maart 2016 om 07:45

Vinokourov: “Doe maandag een aankomst bergop in Tirreno”

De koninginnenetappe van vandaag in Tirreno-Adriatico is afgelast. Sneeuw gooit roet in het eten. Astana-baas Alexandre Vinokourov respecteert de beslissing van de organisatie, maar ziet graag nog een aankomst bergop deze rittenkoers.

Bij koersorganisator Mauro Vegni legt Vino zijn voorkeur neer. “Dit verzoek doen wij om alle deelnemende renners een echte kans te geven om te strijden voor de eindoverwinning”, zegt de Kazach, die met Vincenzo Nibali, Michele Scarponi en Jakob Fuglsang meerdere ijzers in het vuur heeft. Zij zien nu één van de weinige kansen om in de bergen het verschil te maken verdwijnen.

“Het is een redelijk verzoek, zodat niet alle toppers – die met veel inspanningen hier naartoe hebben gewerkt – gefrustreerd raken”, aldus de Kazachstaanse teambaas.

Patrick Lefevere: “Tirreno-Adriatico stelt een voorbeeld voor de toekomst”
Het Etixx-Quick-Step van Patrick Lefevere is met Zdenek Stybar in een andere positie. De Tsjech, normaliter niet in staat om in een koninginnenrit met veel hoogtemeters een rol van betekenis te spelen, ziet zijn kansen op de eindoverwinning in Tirreno-Adriatico nu toenemen.

Lefevere vindt het genomen besluit de juiste. “Het is een belangrijke stap voor het wielrennen, want het is mogelijk de eerste keer in de historie van de sport dat zo’n beslissing wordt genomen voor de start van de rit. Alle stakeholders waren akkoord. Ik wil de moedige beslissing van de organisatie onderstrepen. Ze annuleren een belangrijke rit in deze koers en stellen de veiligheid van de renners voorop”, aldus de teambaas op de website van zijn ploeg.

RIDE Magazine
23 Reacties
13-03-2016 08:19
mijn idee
helaas niet realiseerbaar
13-03-2016 08:35
Waar blijft Lefevere nu met zijn opmerkingen ? Altijd haantje de voorste, behalve als het hem slecht uitkomt !
13-03-2016 08:39
Dat gaat in Kazachstan misschien, maar in Italië lukt dat echt niet. Teveel betrokken instanties, overheden, burgers, e.d. Voor een Tour de France of een Giro zou misschien nog veel wijken om het toch te proberen (al denk ik dat het dan ook niet kan), maar niet voor een koers als de Tirreno-Adriatico.
13-03-2016 09:14
Bah, wat een hypocriet die Lefevere. Altijd een weerwoord behalve als het zijn ploeg goed uitkomt, dan waait ie met alle winden mee.
13-03-2016 09:25
Baal als een stekker, had me erop verheugd Mollema en Poels te zien knallen, die gingen gister heel gemakkelijk die stijle dingen over.
13-03-2016 09:31
Haha, die Lefevere..
13-03-2016 09:45
@dumoman
Iedereen denkt natuurlijk aan zijn eigen belangen. Denk je dat Vino ook met dit idee zou zijn gekomen als één van zijn renners de leiderstrui droeg?
13-03-2016 10:03
Lefevere profileert zich de laatste jaren steeds meer als mietje. Boos om elke gevaarlijke koerssituatie. Je mag hem een grote kwal vinden maar hem hypocriet vinden nadat hij akkoord gaat met het aflassen van iets gevaarlijks is natuurlijk een beetje belachelijk!
13-03-2016 10:14
Ik vind dit niet erg steilvol van Lefevere. Idd liever die stijle klimmetjes over gewoon!
13-03-2016 10:31
Lefevere zwaar hypocriet, je had hem moeten horen als de rollen omgedraaid waren, ben dan echt objectief, of hou gewoon je mond...
13-03-2016 10:32
ze kunnen toch wel een deel van de etappe rijden?
13-03-2016 10:35
Etix zal er zeer dicht bij zijn voor het eindklassement. Stybar in zijn vormpeil moet zo'n tijdrit van 10 km goed kunnen afwerken. Jungels zeker! En Brambilla die ook in supervorm is, hij heeft wel nog niet zoveel gepresteerd in een korte tijdrit. maar vergeet zijn 5de plaats niet in de giro van 2014. http://www.wvcycling.com/nl/wedstrijd/90/uitslag/2014/12/
13-03-2016 10:42
@dirk Mars. Ben het met je eens dat een gedeelte toch wel gereden had kunnen worden. Dagen geleden lag de sneeuw er ook al en toen had de organisatie een alternatieve route kunnen kiezen. En die Levefre is gewoon is kwal als manager. Zolang Etixx wint hoor je hem niet.
13-03-2016 11:16
Gewoon Chieti terug opnemen in het parcours, en een parcours maken a la 2011/2013. Ben je ook af van al dat gezeur met sneeuw en aanverwanten.
13-03-2016 11:17
Lefevre spreekt zeker uit eigenbelang maar kan je hem dat verwijten? Bovendien was hij zeker vragende partij voor de richtlijn van de UCI over extreme omstandigheden (door o.a. de gebeurtenissen met Serry in Californië). De stelling dat de annulatie de juiste oplossing is, is de enige correcte in mijn ogen.
13-03-2016 11:54
Eens Purito, de TA was toen misschien ook wel leuker dan de paar jaar. Nu kun je 5 namen opschrijven voor de eindoverwinning doordat er zo'n col in het parcours ligt, terwijl een aantal jaar geleden punchers, klimmers en tijdrijders in de juiste vorm een kans maakten
13-03-2016 12:08
@Purito, finishfoto +1
Net in het andere topic ook al een berichtje hierover uitgetikt, zal hem hier ook maar even plaatsen.

Quote van 123p:
Mooi zo. Hopelijk trekt de organisatie hier lering uit om het hogebergfetisjisme een beetje in te perken. Het had zo mooi kunnen zijn, de tweede en vierde rit waren best aardig uitgetekend, en hadden best een goede opstart kunnen zijn naar de wat zwaardere etappes. Helaas is hier gekozen voor maar één echt beslissingsmoment in de vorm van weer een aankomst op 1000+ meter, de meest laffe manier om de grote namen te pleasen.
Word wakker RCS! Het is godjandorie centraal Italië, het bolwerk van vele prachtige weggetjes die zich met verraderlijke hellingsgraad over de vele met cipressen begroeide heuvels kronkelen, en onderweg de meest schilderachtige dorpjes passeren waar de moeders massaal de waslijnen buiten hebben opgehangen. Maak daar dan gebruik van. Ik wacht met weemoed weer op een vervolg van de zesde rit van 2013, waar geloste renners heuse balletoefeningen moesten doen om fietsend boven te geraken. Ik vrees dat dit er niet meer van gaat komen wegens 'te zwaar'.
Maar het hoeft ook niet zo extreem, zie bijvoorbeeld de Girorit naar La Spezia vorig jaar. Of doe een iets kortere uitgave van de legendarische Strade Biancherit in 2010. Niet te lang, niet te sneeuwig qua hoogte, maar wel errug boeiend van begin tot eind. Met twee a drie van dit soort etappes heb je genoeg om het klassement in combinatie met de traditionele tijdrit spannend én selectief te houden en is de ronde weer mooi onderscheidend.

Houd de Tirreno nu naast een Catalunya of Dauphiné en pik hem er maar eens uit. Baskenland heeft het wat dat betreft veel beter voor elkaar.


@kasseifretter
Leuk dat Lefevre ook een beetje ervaring heeft met lassen. Kan ik hem daar nog voor inhuren?
13-03-2016 12:16
@123p: je hebt volkomen gelijk. Ik snap organisatoren echt niet. Een koers door midden Italië moet een heuvelkoers zijn. Prachtig gebied daar. Zeker voor deze tijd van het jaar, ideale voorbereiding op Milaan-San Remo voor sprinters die aan klimmen willen werken of voor de Poggio-aanvallers om de vorm aan te scherpen. Maar nee, ze kiezen voor één hoge berg.

En daarentegen zijn rondes in prachtige berggebieden als de Bayern Rundfahrt en de Tour de Suisse steeds vlakker, terwijl die in het jaar veel gunstiger liggen voor een klimkoers.
13-03-2016 12:40
@123poetertjes

Ik weet dat het afgelasten moet zijn maar dat is een lelijk woord dat helemaal niet lekker bekt...
13-03-2016 13:05
Ik ben het niet vaak met Vino eens en ook zeker geen voorstander van hem. Maar hier heeft hij natuurlijk groot gelijk. Op die manier kan het klassement tenminste nog door elkaar geschud worden. Als het blijft zoals het nu is staat die helemaal op slot.
13-03-2016 13:44
Jammer maar dat is het gevolg van te weinig klimritten. Dit soort rondjes mag best wat minder sprintetappes hebben. Zal nu wel Van garderen worden die Stybar gaat pakken in de tijdrit.
13-03-2016 14:12
Men kan perfect een paar dagen (in die regio ) een LBL plus en tientallen Waalse pijlen organiseren zonder het risico op sneeuw in de Apennijnen .....
Je weet dat het in de buurt van de monte Sibillini (in de zomer echt een aanrader...) nu echt veel kan sneeuwen.
Dus organisatie blijf er weg en zorg voor een geschikt parcours
13-03-2016 15:04
Hoewel begrijpelijk is mijn klassement nu naar de Filistijnen en krijgt Stybar de zege in de schoot geworpen. Een sprint en een minitijdrit veranderen daar weinig meer aan....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.