Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”
foto: Sirotti
zondag 20 maart 2016 om 17:39

Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”

Arnaud Démare heeft zelf gereageerd op de berichten dat hij tijdens de beklimming van de Cipressa aan de ploegleidersauto zou hebben gehangen tijdens Milaan-San Remo. Tegen L’Équipe doet hij zijn verhaal. “Ik heb mijzelf niets te verwijten”, zegt de klassiekerwinnaar van FDJ.

Vanuit meerdere hoeken werd de sprinter beschuldigd van het hangen aan de volgwagen, nadat hij in aanloop van de Cipressa ten val kwam. Eerder al ontkende zijn ploegleider Frédéric Guesdon, nu doet Démare dat zelf. “Ik heb mijzelf niets te verwijten. Ik heb niets verkeerds gedaan. Er zijn scheidsrechters in de wielersport. Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd”, vertelt hij. 

Samen met Michael Matthews, die ook betrokken was bij de crash, wist de FDJ-kopman terug de aansluiting te vinden bij het peloton. “We klommen tussen de auto’s mee. Dat maakt deel uit van de wielersport en dat is het altijd al geweest: we volgen de slipstream van de auto’s. Het houdt je uit de wind en het is niet verboden”, aldus het statement van Démare, die vandaag ook zijn wedstrijddata van gisteren op internet plaatste.

RIDE Magazine
76 Reacties
20-03-2016 17:47
nou, duidelijke taal. we praten nergens meer over, en op naar de volgende koers ;)
20-03-2016 17:47
Zoals ik al zei, het moment waar Cappechi en die andere keken was het moment waar Demare in mijn ogen maximaal 5 seconden aan die bidon heeft geleund met 40-50 per uur.
20-03-2016 17:52
Hmm kijkende naar zijn Strava rit valt het inderdaad mee. Enige stuk dat opvalt is de halve kilometer op het segment CP SS1 Garbella - San Lorenzo waar zijn cadans opeens terug zakt naar 0, en hij wel een snelheid boven de zestig heeft, maar dat is een stuk afdaling dus ook perfect mogelijk.
20-03-2016 17:57
Ik ben geneigd hem te geloven dat hij niet echt iets verkeerd heeft gedaan. Ik begrijp alleen niet waarom hij over de slipstream van de auto spreekt en zijn ploegleider vertelde dat hij naast de auto heeft gereden en een bidon heeft gekregen op de Cipressa. Dat verhaal van die ploegleider past veel beter in de beschuldigingen van de Italianen, die je dan van overdrijving kan beschuldigen. Dat hadden ze misschien iets beter moeten afstemmen..

Quote:
Er zijn scheidsrechters in de wielersport. Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd.

Dit is uiteraard bullshit.
20-03-2016 18:00
Als Démare dat zo zegt, heeft hij dus wel iets gedaan. Natuurlijk zegt hij dat hij niets verkeerds gedaan heeft. Dat zou wat zijn. Uiteindelijk beslist de wedstrijdleiding natuurlijk wat toelaatbaar is en wat niet. Ik vind sowieso dat er met twee maten gemeten word op dit gebied. Moet je kijken wat er in een tijdrit soms wordt toegestaan als iemand ingelopen wordt.
20-03-2016 18:01
Quote:
Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd.

Klinkt als een variatie op een Armstrong-thema. Verder niet zo'n mening over de zaak, maar dit overtuigt niet echt.
20-03-2016 18:09
Demare heeft gewoon lekker, uiteraard net zoals Matthews, vast wel een klein stukkie via de bidon aan de auto gehangen na de crash. Evenals dat vallen erbij hoort hoort daarna gebruik maken van de omstandigheden om terug te komen er 'gewoon' bij waarbij excessen zoals dhr Nibali in de vuelta die vol op camera staan er als grote uitzondering tussenuit gepikt worden.

En weet je wat pas bullshit is ? Tosatto en Cappechi die stellen 'Zoiets heb ik nog nooit gezien' alsjeblieft zeg ...
20-03-2016 18:45
Ik kan niet wachten op de Strava van Matthews ;)
20-03-2016 19:24
Ik denk dat we het nooit zeker zullen weten. Zo'n file is natuurlijk niet zo moeilijk te manipuleren. Die Strava gegevens zijn dus ook niet heilig.
20-03-2016 19:29
Demare zijn max snelheid op de Cipressa was 52,2. Die van Simon Yates lag 2 kilometer per uur hoger. Niets aan het handje dus, ondanks het geroeptoeter van velen zonder leven hier.
20-03-2016 19:33
Alsof achter de wagen hangen sportief is. Men vindt het een soort goedmaker voor geleden tegenslag, maar die tegenslag hoort nu eenmaal bij de koers.
20-03-2016 19:35
Het zal wel nooit duidelijk worden en er zal zeker niets aan de uitslag veranderen. Maar het niet overeenkomen van het verhaal van Démare en de ploegleider in de auto is toch verrassend te noemen.
20-03-2016 19:48
@DerEffe
Dus omdat één renner zegt dat zijn max snelheid 2km/h hoger lag is er niets aan de hand? Rare manier van redeneren.
20-03-2016 19:52
@girardengo Waarom zou je als renner niet achter de auto mogen stayeren? Als renner zoek je toch altijd zoveel mogelijk beschutting? Als je niet wilt dat er gestayered wordt dan moet je auto's verbieden om daar te rijden. Bovendien, in het peloton rijden de renners ook in elkaars slipstream. Als je door pech achterop bent geraakt kun je hetzelfde achter de auto's doen.
20-03-2016 19:56
@Velominatus
In een finale van een monument vind ik het storend. Er zou een moment moeten zijn waarop/waarna het niet meer mag. Als Demare het aan stayeren te danken heeft dat hij is teruggekomen doet dat afbreuk aan zijn overwinning.
20-03-2016 20:06
@Tinkerbell Yates reed, net als Demare, achter de auto's. Nu is de Cipressa sowieso al een weinig spectaculaire klim, maar dit was nog op een vlak stuk ook. Anderen reden hier 2 of 3 kilometer zachter, dit in een peloton dat nog niet eens erg veel snelheid maakte. De 80 kilometer per uur waar Tossato en Capecchi over praten wordt nergens bevestigd. Komt op als mij over als een hoop heisa over niets.
20-03-2016 20:09
Je mag het best storend vinden, dat snap ik ook wel. Het beïnvloedt de uitslag. Maar ik snap ook een renner die de kans benut. Net als koplopers die proberen achter de cameramotor te stayeren. Als je het niet wilt, moet je auto's en motoren in de finale verbieden.
20-03-2016 20:18
@Velominatus Jij hebt zeker en vast gelijk
20-03-2016 20:23
Geeft de koers weer een extra wending. Je kan je gwn ff laten vallen voor een moeilijke hindernis dan mag je gwn in de slipstream van de wagen die hindernis nemen en op de top ben je weer bij. Als dat allemaal kan en mag... Btw ik d8 dat de wagens op een helling barrage dienden te maken op het moment er renners losten, net om dergelijke zaken en terugkomen achter de wagens te voorkomen?
20-03-2016 20:24
@DerEffe Natuurlijk was die 80 kilometer uur overdreven. Maar de max snelheid zegt ook niet heel veel verder, zet net een beetje extra kracht op je pedalen en je rijdt iets harder. Demare blijft degene die het snelst de Cipressa is opgereden van de renners die Strava hebben en zelfs al heeft hij er geen verdachte snelheden wat ook praktisch onmogelijk is gezien de hele karavaan die zo'n berg oprijdt, peloton met auto's erachter en daartussen lossende renners, dan kan hij alsnog wel aan de auto hebben gehangen/flink gestayeerd en zo broodnodige energie hebben bespaard.
20-03-2016 21:01
Lol, niet te zien of het om Démare gaat. En het is zelfs op de Turchino.
20-03-2016 21:39
Quote:
" Er zijn scheidsrechters in de wielersport. Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd”.

Gatver, wat een nare redenatie a la Armstrong ("ik ben nooit betrapt dus ik ben schoon"). Of hij het wel of niet gedaan heeft, weet ik niet. Maar met zo'n opmerking is ie mijn sympathie kwijt. :6
20-03-2016 21:54
@TomVD Domme suggestie. In het peloton zit je net zo beschut als achter een auto. Dus laten afzakken om achter een auto te stayeren levert geen voordeel. Je moet nog steeds zelf trappen.
20-03-2016 21:57
@Velo
Auto kan meer snelheid maken hè. ;)
20-03-2016 22:06
@Wheely Jawel, maar dan moet je achter de auto nog steeds ook sneller trappen. En dat
gaat op tot je het peloton weer achterhaalt. Dus wat is het voordeel als je je bewust laat afzakken om achter de auto te gaan rijden?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.