Sergeant: “Als Ligthart goede benen heeft, gaat hij kopman voor een dag zijn”
Lotto Soudal start de Giro d’Italia met André Greipel als grote man. De Duitse sprinter heeft in het routeboek een zestal ritten aangekruist waar hij denkt kans te maken. Dat vertelde Greipel op de persconferentie voor de Giro. Onder meer Pim Ligthart zal deel uitmaken van zijn sprinttrein. De Nederlander hoeft echter niet volledig in dienst rijden. “Als Pim goede benen heeft, dan gaat hij zeker de gelegenheid krijgen om de kopman van een dag te zijn”, vertelt sportief manager Marc Sergeant aan WielerFlits.
Mikken op Greipel en aanvallers
“Wij hebben altijd een ploeg die gebouwd is rond een paar mensen, in dit geval vooral rond André in de vlakkere ritten. Voor de rest hebben we kansen gegeven aan de aanvallers”, aldus Sergeant, die met Adam Hansen (2013) en Lars Bak (2012) voorbeelden uit de voorbije jaren aanhaalt. “Dus als Pim goede benen heeft, dan gaat hij zeker de gelegenheid krijgen om de kopman van een dag te zijn.”
‘Heb het gevoel dat hij goed in zijn vel zit’
“Ik vermoed dat hij wel ver kan geraken in bepaalde ritten. Hij heeft aan het begin van de winter zich erop ingesteld: ‘Dit is mijn grote ronde’, natuurlijk ook omdat de start in Nederland is. Ik heb het gevoel dat hij er echt naar toegewerkt heeft en dat hij goed in zijn vel zit.” Naast Ligthart en de sprinttrein van Greipel, heeft Lotto Soudal met Maxime Monfort ook een renner die voor een goed klassement wil gaan. Tim Wellens mikt op ritzeges in de etappes met meerdere heuvels.
Sparen voor de lastige etappes
Met de openingstijdrit in Apeldoorn en daarna twee vlakke etappes tussen Arnhem en Nijmegen trekken de eerste drie ritten door het thuisland van Ligthart. Sergeant heeft graag dat de voormalig Nederlands kampioen in zijn rol blijft het eerste weekend. “Hij weet ook wel dat de eerste twee ritten niet echt zijn ding zijn. Hij gaat opgevreten worden”, is Sergeant realistisch. “We willen hem er ook voor behoeden. We hebben liever dat hij zijn benen spaart voor als de etappes komen die iets moeilijker te controleren zijn. De Giro is een geschikte ronde om weg te rijden met vijftien à twintig man. Daaruit wegrijden kan Pim wel.”
Aanvallen voor onder meer Hansen, Bak, wellens & Ligthart, oké!
Maar dat ze blijven inzetten op een klassement voor iemand als Monfort snap ik niet.
Ik begrijp dat je met een beperkt budget niet alles kan hebben maar in een hele WT-ploeg geen enkele die aanspraak kan maken op top-10 in de grote rondes (dat is 3 keer 3 weken koers) vind ik wat mager op dat gebied. Het lijkt dat ze dit jaar wilden inzetten op het voorjaar. In de breedte was dat OK maar voor een top-kopman is het wachten op de verdere ontwikkeling van Benoot. Wat die top-10 betreft in de grote rondes, dat zie ik Vervaecke nog wel klaarspelen in de toekomst. Voorlopig is het echter een overgangsjaar aan het worden, jammer...
Sergeant heeft graag dat de voormalig Nederlands kampioen in zijn rol blijft het eerste weekend. “Hij weet ook wel dat de eerste twee ritten niet echt zijn ding zijn. Hij gaat opgevreten worden”, is Sergeant realistisch.
"André Greipel is uiteraard ons speerpunt om etappes te winnen. Hij heeft minder koersdagen in de benen in vergelijking met vorig jaar. Maar ik ben er zeker van dat André er klaar voor is, er zijn zeker vijf sprintkansen en daarin zal hij zich laten zien.”
Dan maak je toch wel een kans op een top 10 klassering, ik zie hem dit jaar eigenlijk wel gewoon weer tussen plek 10 en plek 14 eindigen.