Groenewegen schuwt oplopende finish niet: “Moet ik wel kunnen”
foto: Sirotti
dinsdag 5 juli 2016 om 12:34

Groenewegen schuwt oplopende finish niet: “Moet ik wel kunnen”

Dylan Groenewegen heeft vandaag voor de derde keer deze Tour de kans om zich te mengen in een sprint. De laatste kilometer is niet gemakkelijk, de laatste vijfhonderd meter gaan namelijk aan 5% omhoog. “Het is wel een lastige finale, maar als je niets probeert, heb je zeker niets. We gaan er gewoon voor”, zegt hij tegen de NOS.

“Op zich moet ik dat wel kunnen. We gaan het gewoon proberen”, aldus de sprinter van LottoNL-Jumbo voor de start van de langste etappe. “Het maakt het iets moeilijker, maar als je een goede timing hebt en goed van voren zit, kan er misschien wat moois uit komen.”

Gisteren eindigde Groenewegen nog als tiende in Angers. Hij begon de sprint in de laatste lijn vanuit de achtergrond nadat hij het sprinttreintje kwijt was geraakt.

RIDE Magazine
30 Reacties
05-07-2016 12:55
Ben benieuwd hoe ver hij komt, hij mag mij verrassen.
05-07-2016 12:56
In nokere koers kwam hij ook van 40 om uiteindelijk 3de te worden op zo'n aankomst. Jammer dat hier het niveau 5x hoger ligt
05-07-2016 12:57
Jessevdalen.
Simpel, dus hij wordt 15de.
05-07-2016 13:04
Nee hoor Dylan, dat kan niet. Vraag maar aan Leontien. :-)
05-07-2016 13:07
Heeft zeker nog niet met Leontien gekletst.
05-07-2016 13:07
Het zal er aan liggen hoe de wind staat en hoe hard. Bij forse tegenwind heeft hij meer kans.
05-07-2016 13:26
Het zal er meer op aankomen of hij er dan nog bijzit. Misschien wordt er wel flink gekoerst met dat klimmetje van 4e categorie, de tussensprint en het glooiende parkoers tot aan de finish in het verschiet.
05-07-2016 13:30
Inderdaad, gewoon proberen en er vol voor gaan. Maar ik denk dat Leontien gelijk krijgt.
05-07-2016 13:32
Kaart vanmarcke trekken. die lijkt sterk te zijn, maar mag niet voor zijn eigen kans gaan.
05-07-2016 13:37
Ik ben van mening dat Groenewegen gewoon op tijd moet worden afgezet in een wiel en niet te lang met het onervaren treintje moet meekloten, dan geef ik hem meer kans.

Wél hup Groeny !
05-07-2016 13:50
Gewoon Kelderman in zijn wiel en dan kapot scheuren dat peloton.
05-07-2016 13:54
Als op deze aankomst Cavendish en Kittel mee kunnen doen voor winst dan moet Groenewegen dat ook kunnen.
05-07-2016 13:54
@ jesse, gisteren interview met vanmarcke niet gezien? Gisteren zei hij dat net voor de tour ziek was en nu nog kracht mist. Ze gaan in de tweede week kijken of hij niet een keer voor eigen kans kan.
05-07-2016 13:56
Ben het met RV eens.. van het treintje is de afgelopen twee etappes weinig goeds gekomen.. Ik zie in Dylan ook meer een type wat zonder trein prima mee moet kunnen komen.
05-07-2016 13:59
@RV
Ik ben dat wel met je eens. Niets ten nadele van de trein van TLJ, maar je ziet dat Theuns en Enger gisteren gewoon 5e en 6e worden omdat ze goed voorin zitten, op de juiste plek. Zelfs als Groenewegen het wiel van Wagner wél had gehad zou hij nog in een mindere positie hebben gezeten dan Theuns en Enger.
05-07-2016 14:00
Gisteren ging toch juist fout doordat hij zich in het wiel van Kittel nestelde? Wanneer hij het werk van zijn treintje wel had benut had hij in die laatste bocht naast Cavendish gezeten.
05-07-2016 14:20
@hein-jan Enger zat zo goed juist omdat hij het wiel van wagner pakte...
05-07-2016 14:22
Als het eens een keer mee zit , waarom dan niet .
05-07-2016 14:25
Als ik het zo links en rechts lees, is dit de perfecte aankomst voor alle standaard sprinters die nu elke dag al de top 10 halen, behalve kittel. Ik verwacht dan ook gewoon dezelfde mannen nu voorin als gisteren. Coquard, Enger, Groenewegen, Theuns, Matthews, Greipel, Mclay, LaPorte, Alaphilippe zijn allemaal beter in een sprintje bergop.
05-07-2016 14:28
De trein van LottoNL en Groenewegen zijn naar de Tour gekomen natuurlijk om het zo goed mogelijk te doen maar ook vooral om ervaring op te doen. Het zou daarom onverstandig zijn om de trein niet te gebruiken. Groenewegen maakte gisteren de fout om het wiel van Wagner niet te houden maar van dat soort fouten kan hij leren.
05-07-2016 14:42
Bij roompot viel Groenewegen juist op omdat hij zonder trein sterke sprints kon rijden. Nu is ene trein om hem naar voren te brengen en te houden natuurlijk prima om energie te besparen, maar op 1km van de meet afzetten in een wiel lijkt me perfect. Want TLJ gaat niet a la Etixx/Lotto de kop van het peloton kunnen pakken tot 300 m van de streep.
05-07-2016 14:44
Vraag me ook af of je als NL kampioen wel als waggonetje in de TLJ-trein word gezien, en niet wat makkelijker uit de trein word gezet.
Denk dat je in het heetst vd strijd toch wat minder respect krijgt als iemand die gewoon een TLJ shirtje draagt.
05-07-2016 14:44
Dit seizoen viel hij dan weer op door met trein nog sterkere sprints te rijden..
05-07-2016 14:49
@Jeje
Waarom zou LottoNL dat op termijn niet kunnen? Met mannen als Wynants, Vanmarcke en Roosen hebben ze daar geschikte hardrijders voor en Wagner kan dat als lead-out ook zeker wel aan. Ze kunnen het nu misschien nog niet maar ik denk dat ze zich wel tot zo'n sprinttrein kunnen ontwikkelen.

Ik vind het grappig dat na twee mislukte sprints die duidelijk door een gebrek aan ervaring kwamen (één keer het gebrek aan ervaring van de sprinttrein en één keer een gebrek aan ervaring van Groenewegen zelf) er door bepaalde personen meteen wordt gedaan alsof de sprinttrein niet werkt en er maar mee moet worden opgehouden.
05-07-2016 15:02
Ik zeg niet dat het niet kan, maar Wynants en Roosen zijn niet de hardrijders die een Tony Martin er uit gaan rijden. Als leerproces is het nu goed om de trein te oefenen, maar als je een resultaat wil ( en dat verwacht de ploegleiding toch stiekem wel) dan moet je misschien overwegen om de lead-out in de laatste km te laten voor wat het is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.