Tour 2016: Kelderman en LottoNL-Jumbo teleurgesteld
foto: Sirotti
zaterdag 16 juli 2016 om 11:20

Tour 2016: Kelderman en LottoNL-Jumbo teleurgesteld

Bij LottoNL-Jumbo concentreren ze zich de afgelopen anderhalf jaar intensiever op de tijdrit. Dat werpt zijn vruchten af, maar juist in de Tour de France komt dat niet naar voren. Wilco Kelderman kon door zijn eerdere valpartij niet imponeren: “Het ging waardeloos, dat zie je wel aan de tijd.”

Harde wind
Ondanks zware windstoten, besloot Kelderman met een dicht achterwiel te starten. “Die windstoten maakte het gevaarlijk, ik had echt schrik in de afdalingen. Maar je wilt toch snel zijn, vandaar de keuze voor een drie-spaaks voorwiel en een dicht achterwiel. Als je wil winnen moet je voor de snelste optie gaan”, vertelt hij in een persbericht van zijn ploeg. Uiteindelijk werd Kelderman 45ste op een kleine vijf minuten van winnaar Tom Dumoulin.

Heijboer: “Enige positieve is dat hij rechtop is gebleven”
High performance-trainer Mathieu Heijboer had al snel in de gaten dat zijn pupil geen wonderen kon verrichten. “Dit is een heel teleurstellend resultaat. Het enige positieve is dat hij rechtop is gebleven. Vanuit de auto zagen we al snel dat het niet goed was. We gingen volle bak voor een top-10 plek en ik weet zeker dat hij het kan. Maar na het eerste tussenpunt was zijn achterstand al zo groot, dat we hebben besloten om te coachen op veiligheid in plaats van risico te nemen om top-30 te rijden. Het is duidelijk dat het deze dag niet goed ging met Kelderman. We moeten dit gaan evalueren, en niet te ver vooruit kijken.”

RIDE Magazine
98 Reacties
16-07-2016 11:25
Graag het volgende artikel: "Welleke teleurgesteld in Kelderman en LottoNL-Jumbo". Ik ben lang fan van deze wielergroep, maar het wordt steeds moeilijker dit soort berichten te lezen.
16-07-2016 11:28
Jammer dat het zo lastig is om fan van Kelderman te worden. Hij lijkt als enige niet te zien hoe goed hij kan zijn/worden.
16-07-2016 11:31
Ik vind het zo jammer voor Kelderman, een steen goeie renner en ook een
zeer sympathiek persoon.
Hij heeft ontzettend veel tegenslag, maar ik zie hem toch in de toekomst mooie
resultaten neerzetten.
We hebben er ook niks aan om hem "kapot" te schrijven voorwat dient dit.
Laten we heem steunen door in hem te geloven.
16-07-2016 11:31
@Welleke kijk je ook wel eens wat anders dan de Tour want dit seizoen doet TLJ het zeker niet slecht
16-07-2016 11:34
@Welleke: +1.

Jammer dat het niet goed gaat (vind ik als fan en wielerliefhebber). Erg dat hij gevallen is (en ja, we weten al jaren dat dat je hele gestel dagen kan verstoren en dat je in de Tour niet kunt herstellen). Maar houd op met kletsverhalen. Kies nou eens duidelijk: stap af, of rijd door. Maar niet iedere keer van die halve verhalen en dan achteraf janken dat je gevallen bent.
En als je doorrijdt: presteer dan ook. Vorig jaar (en Gesink, Mollema in het verleden) was de tekst: 'ik had moeten afstappen'. Dus uitrijden als doel lijkt me niet zinvol.

Er zijn nog maar een paar ritjes geschikt om iets te laten zien (en de toppers zullen ook nog wat meepikken), dus schouders eronder en knallen, minstens drie dagen in de aanval, gogogo!
Afstappen en richten op Eneco lijkt me ook een optie overigens.
16-07-2016 11:35
Yates is ook hard gevallen en kijk hoe die rijdt nu, ik denk dat het niet aan de valpartij ligt bij Kelderman, Kelderman is gewoon niet goed genoeg voor de top.
16-07-2016 11:35
Ik snap ze niet helemaal bij Lotto - Jumbo. Kelderman ging toch voor dagzeges? Het eindklassement was toch geen doel? Ga dan niet zitten jammeren om zo'n tijdrit waarvan je toch al weet dat er niet heel veel te halen valt. Kies momenten uit waar er wél wat te halen valt en focus je dáár op. Dat doet Tom Dumoulin toch een stuk slimmer.
16-07-2016 11:36
Het gaat er heus wel een keer uitkomen bij wilco kelderman...talent genoeg...
Je ziet het bij Bauke en Steven Kruiswijk...lukte ook vaak net niet...

Wat meer ervaring en zelfvertrouwen dan denk ik dat ie mooie koersen kan winnen alhoewel ie voor het echte hooggebergte nog niet sterk genoeg is...
Giro of vuelta zouden beter bij hem passen
16-07-2016 11:38
@Timocycling
Ja, want iedere valpartij is hetzelfde.
16-07-2016 11:41
@troma nee dat natuurlijk niet, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat die valpartij heel erg meeviel en dat de pijn vooral in zn koppie zit
16-07-2016 11:45
gevallen, klassement weg en een tijdrit die hij zeker niet had gewonnen. Wat een gedoe allemaal gewoon proberen in de alpen voor de aanval te gaan.
16-07-2016 11:47
Ach de Tour is al geslaagd met een vierde plaats in een etappe toch...
16-07-2016 11:49
TLJ selectie is gewoon te smal voor 3 grote rondes. Geen schande, maar pas de tactiek daar dan op aan en ga dan in de deze Ronde echt voor dagsucces. Niet blind op de sprint , maar bijna elke dag mee in de aanval. Soms win je echt en sympathie krijg je zeker!
16-07-2016 11:52
@timocycling

Contador is ook gevallen en kijk hem eens thuis zitten
16-07-2016 11:52
Uitkijken naar een andere omgeving kan verhelderend werken, op een gegeven moment is de rek er gewoon uit, dat komt in de beste families voor.
16-07-2016 11:52
Echt schandalig hoe sommige idioten hier gewoon even net doen alsof Kelderman een aansteller is.
Of doen alsof het zo makkelijk is om even een ritzege mee te pakken.

Kelderman kan normaal gesproken een goede tijdrit rijden, dan kiest hij voor materiaal waarmee hij een zo goed mogelijke tijd kan neerzetten ondanks dat dat enig gevaar meebrengt door de weersomstandigheden, maar nee dat wordt weer niet gewaardeerd, kom we gaan hem lekker afzeiken omdat hij rijdt om te winnen.


Ik vind overigens best dat men kritisch mag zijn maar hier is 95% van de kritiek gewoon zo dom en op zijn best slecht onderbouwd, (vaak helemaal niet onderbouwd) dat je toch echt hoopt dat degene die het leveren in het dagelijkse leven een gemeentetuintje staan te harken en niet iets doen waarbij enig denkwerk is vereist.
16-07-2016 11:53
Beetje raar dat Wilco vooraf zegt dat hij met lage wielen gaat rijden, maar het dan niet doet. Maarja, denk niet dat het veel had uitgemaakt. Voor zo'n tijdrit moet je 100% in orde zijn.

Kelderman is een steengoed renner, met een enorm talent. Helaas komt het er te weinig uit en loopt hij door vaak te vallen telkens achter de feiten aan. Ook had hij eerder de keuze moeten maken om het klassement te laten lopen. Hij had zomaar op Ventoux kunnen winnen... Ook Kelderman met een mindere vorm had daar harder omhoog gereden dandere de Gendt.

Nu a.u.b. de rug rechten en vol voor de etappe gaan. Ben alleen bang dat er straks ook mannen als Barguil bij gaan zitten. Ondanks alles gun ik hem het beste. Krijg echt het schurft van mensen die renners bij minder presteren alleen de grond inboren in plaats van moed inpraten. Go Wilco!
16-07-2016 11:55
Zonde dat hij niet heeft kunnen herstellen van die valpartij. De ene renner gaat dat beter af dan de andere, zowel fysiek als mentaal zijn er grote verschillen tussen renners. En uiteraard zijn ook de valpartijen niet te vergelijken.

Of hij af moet stappen of niet is lastig te zeggen. Ik denk dat voor zo'n jonge renner het ook gewoon goed is om door te rijden en niet zomaar af te stappen. Vorig jaar idd ook al zo doorgereden, maar ik denk dat je daar veel van leert. Kijk naar Mollema: die kwam in zijn eerste 2 Tours ook echt niet vooruit (69ste en opgave). Nu doet hij mee met de wereldtop. Ik kan me een etappe herinneren waar Mollema er bergop afgereden werd door Hagen.. Kelderman werd vorig jaar 79ste en staat nu nog altijd 24ste. Stijgende lijn zit er dus sowieso in (en ja ik weet dat hij niet meer echt voor een AK rijdt, maar toch zegt het wel iets over je algemene niveau imo).

Mijn advies: gewoon doorrijden. Niet iedereen kan meteen presteren in de eerste jaren Tour, sommige renners hebben daar nu eenmaal een paar jaar voor nodig. En kijk naar Dumoulin: die zat de eerste week ook niet lekker op zijn fiets, maar kwam er doorheen en presteert nu fantastisch. Als Kelderman zoiets ook lukt (we hebben immers nog een volle week te gaan) en eind volgende week kan meedoen om een etappe-overwinning geeft dat een enorme mentale boost. Zomaar afstappen omdat het niet lekker loopt ben ik geen fan van, zeker niet voor jonge wielrenners. Dan ga je zoiets normaal vinden en ga je het steeds sneller doen. Je moet juist die hardheid opdoen om tóch door te rijden.
16-07-2016 11:57
@Janjanssen: doe eens normaal man. Het ligt niet aan de valpartij, daarvoor was hij al niet goed genoeg en kon hij niet met de besten mee bergop, en in Zwitserland het zelfde verhaal. Conclusie op dit moment niet goed genoeg!
16-07-2016 11:58
Afstappen en knechten voor Kruijswijk (en Gesink) in de Vuelta.
16-07-2016 12:00
Hij lijkt mentaal gewoon een stuk kwetsbaarder te zijn dan nodig in de topsport. We kunnen met z'n allen wel het handje boven zijn hoofd houden om hem te behoeden voor de kritiek van de boze buitenwereld, maar als je op je 22ste zevende kan worden in de Giro is de groeicurve daarna teleurstellend.
16-07-2016 12:00
@Timocycling
In rit 2 werd hij zesde en hij had tot de val nog geen tijd verloren, dus hoezo ging hij niet met de besten mee?
16-07-2016 12:00
Voor Keldermannetje zitten alles momenteel tegen, vroeg of laat gaat hij echt wel weer winnen. Deze gast kan zo veel beter dan ie nu laat zien.
16-07-2016 12:02
Overbodige ambities gisteren en nu nutteloze teleurstelling. Hij moet gewoon vasthoude aan het plan om in de Alpen in de aanval te gaan. De basis waarmee hij hier aan de start stond was goed genoeg om na een terugslag weer mooie dingen te doen. Klasse genoeg.
16-07-2016 12:03
@troma

Inderdaad, timocycling bevestigd het gelijk even van die 95%.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.