WK 2016: Greipel wil kopmanschap niet delen met Kittel
foto: ASO
donderdag 18 augustus 2016 om 11:51

WK 2016: Greipel wil kopmanschap niet delen met Kittel

De Duitse bondscoach heeft voor het komende WK op de weg een serieus luxeprobleem. Op het vlakke parcours in Doha (Qatar) zijn de sprinters aan het woord. Als het aan André Greipel ligt, is hij de kopman. “Het is contraproductief als je met twee kopmannen van start gaat”, stelt Der Gorilla.

Keuzes
De huidige Duits kampioen vertelt tegenover het Duitse persbureau DPA dat hij niet op hetzelfde schip wil varen met Marcel Kittel. “Ik heb een goed seizoen achter de rug en zal een rol als nummer twee niet accepteren. Het is contraproductief als je met twee kopmannen van start gaat. Het is een moeilijke situatie voor zowel mij als Marcel. We hebben nog niets gehoord van de Duitse bond. Het parcours ligt ons beiden, maar je moet het ook niet onderschatten. De temperatuur kan stijgen tot veertig graden Celsius met een harde wind en de 260 kilometers zullen hun werk doen.” De Duitse bondscoach maakt na alle waarschijnlijkheid zijn selectie bekend na de Cyclassics in Hamburg van komend weekend, waar Greipel titelverdediger is.

RIDE Magazine
39 Reacties
18-08-2016 11:53
eventjes alles op de spits drijven. Alhoewel hij wel gelijk heeft hoor, want de leadout kan je voor maar 1 sprinter doen.
18-08-2016 11:55
Waarom zou Duitsland niet met drie sprinters sprinten? Drie keer zoveel kans.
18-08-2016 11:56
Op pure snelheid is kittel sneller dan greipel. Ik zou voor kittel gaan omdat de winstkansen veel groter zijn. Greipel kan meeschuiven in de finale maar als het op een sprint uitdraait, altijd kittel
18-08-2016 11:59
Zeker nu Duitsland met 6 lijkt te gaan moeten starten kunnen ze inderdaad maar inzetten op 1 man. Nu is het kijken wie er de meeste binding heeft met de rest van het team/trein dus mannen als Der Tony, Sieberg, Wagner, Arndt etc.
18-08-2016 11:59
laat ze maar bekvechten. Der John gaat wereldkampioen worden!!
18-08-2016 12:06
Kittel en Greipel zijn twee keer zo snel dan Degenkolb.

Edit redactie: Let op je taalgebruik
18-08-2016 12:07
@petoi
dat verandert de zaak. Ik ben blij dat ik de Duitse bondscoach niet ben. Ga je voor je op papier snelste sprinter, of voor je meest ervaren sprinter waar je altijd van op aan kan, of voor je sprinter die al meerdere monumenten heeft gewonnen en de afstand zeker aankan?
18-08-2016 12:07
Greipel maakt na 260km meer kans dan Kittel. Heeft Kittel überhaupt ooit een wedstrijd van die lengte gewonnen?
18-08-2016 12:08
Kittel is sneller natuurlijk maar kan maar in één soort koers excelleren. Met Greipel kan je nog een beetje anticiperen op aanvallen en waaiers.
18-08-2016 12:09
Laat ze beide maar knechten voor John Beton :p
18-08-2016 12:11
Dit team moet eigenlijk wereldkampioen worden, zowel de beste sprinters, als de beste trein, als de beste hardrijder om de koers te controleren. Iedere ploeg zal jaloers zijn op de trein Martin, Wagner, Sieberg, Arndt, Greipel/Kittel. Daarin zijn Degenkolb, Ciolek, Burghardt, Gretch en Knees nog niet eens geselecteerd, ook geen slechte mannen voor een vlak parcours toch.
18-08-2016 12:13
@RichardVT
Heeft Greipel überhaupt ooit een wedstrijd van die lengte gewonnen? ;)
18-08-2016 12:13
Ik neem aan dat de punten in Hamburg nog meetellen voor het WK. Als de Duitse sprinters daar nu 1-2-3 eindigen dan mogen ze ook alle drie mee
18-08-2016 12:25
Ai, realiseer mee ineens dat Cavendish hier zomaar weer wereldkampioen kan worden. Is het erg als ik zeg dat ik het hem en de Engelsen niet gun??
18-08-2016 12:33
@achilles Vattenfall met 220km alleen denk ik. Dus nee, hij heeft ook geen wedstrijden van die lengte gewonnen. Maar hoe hij zich weert in de finales van de voorjaarsklassiekers (Vlaanderen en Roubaix) zie ik Kittel niet toe in staat. Hij heeft zonder twijfel meer inhoud.
18-08-2016 12:36
Gewoon met 2 kopmannen starten. Kittel zal er onderweg toch uitgereden worden, waardoor Greipel zal kunnen sprinten. Degenkolb moet je zeker meenemen, die is niet vies van te knechten. Het team dat ik zou selecteren: Martin, Burghardt, Sieberg, Degenkolb, Greipel en Kittel. Maar hopelijk kunnen er uiteindelijk 9 man mee.
18-08-2016 12:46
Maakt mij niets uit welke Duitser 2e wordt achter Groenewegen
18-08-2016 12:49
@Sagan=Hulk Waarom zou je Kittel meenemen als hij volgens jou toch afzakt?
18-08-2016 13:00
Il cavaliere..
Rustig maar jongen.
18-08-2016 13:05
Laat Greipel maar lekker thuis. Voor hem 2 sprinters die niet moeilijk doen.
18-08-2016 13:15
Ik vind het verstandig dat Greipel op z'n strepen gaat staan, maar of het verstandig is dat via de media te doen... Ik vermoed dat hij eerder binnenskamers wel het een en ander gezegd heeft maar dat de bond niet thuis heeft gegeven. De tactiek 'we zien het wel tijdens de koers' hebben we onlangs nog met groot succes gedemonstreerd zien worden :-)
Ik denk overigens dat Dld het best voor Greipel kan gaan, niet alleen vanwege de inhoud, maar ook omdat voor Kittel alles à la Giant perfect moet lopen. In zo'n korte tijd een perfect sprinttrein samenstellen en trainen lijkt me niet haalbaar, toch?
18-08-2016 13:22
Greipel mitnemen! Is veelzijdiger, daarnaast maakt het de sprint boeiender, concurentie is dan meer aan elkaar gewaagd.
18-08-2016 13:24
Reacties als die van il cavaliere kan ik missen als kiespijn.
18-08-2016 13:28
@Il cavaliere
Wohow rustig man heb ik een gevoelige snaar geraakt??
Als er maar één van beide meegaat geef ik der John nog meer kans. Wie zegt dat het in Qatar een platte sprint wordt. Er zijn een aantal blokken die liever met hun sprinter in een kleine groep naar de meet gaan (Nederland, België, Noorwegen, Italië, Spanje en Frankrijk). Deze landen kunnen in een man tegen man sprint normaliter nooit winnen van een Greipel/Kittel/Cavendish. En als de koers hard wordt gemaakt geef ik Degenkolb het meeste kans om mee te zijn.
18-08-2016 13:34
RichardVT: Greipel werd natuurlijk wel tot 3x toe Duits kampioen, dit jaar sprintte hij Kittel gewoon op 10 meter omdat die laatste al kapot zat voordat de sprint begon. En dat DK was "maar" 220km.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.