Eerste Chinese WorldTour-team in de maak
De kans bestaat dat volgend seizoen voor het eerst een Chinese ploeg onderdeel gaat uitmaken van de WorldTour. Op een persconferentie in Peking heeft het Chinese bedrijf TJ Sport Consultation de overname bekendgemaakt van CGS Cycling Team, het bedrijf dat de licentie bezit van het huidige Lampre-Merida.
Press conference Friday. Chinese company TJ Sport buys CGS Lampre. @CyclingiQ @cyclingtips pic.twitter.com/Dlz2PyjMRr
— Shannon Bufton (@bikebeijing) 24 augustus 2016
De toekomst van het Lampre-team is al langere tijd voer voor discussie. Sinds co-sponsor Merida zich heeft verbonden aan de nieuwe wielerploeg uit Bahrein doen allerlei geruchten de ronde. De Lampre-ploeg zou teruggaan naar Continentaal niveau, terwijl anderen beweren dat de toekomst zekere zou zijn op ProContinentaal niveau.
Indien de nieuwe Chinese WorldTour-licentie-eigenaar volgend jaar daadwerkelijk een ploeg actief wil hebben op het hoogste niveau, ontstaat mogelijk een nieuw conflict, ontdekt CyclingTips. In de hervormingsplannen van de WorldTour staat dat het aantal teams van 18 teruggaat naar 17.
De ploegen Tinkoff en IAM Cycling verdwijnen na dit jaar en hun plek wordt ingenomen door vermoedelijk Bahrain Merida en BOHRA-hangsgrohe (opvolger Bora-Argon 18), waardoor het aantal op 17 komt. De intrede van de Chinese ploeg zou dat aantal naar 18 brengen.
In dit geval zouden de verdiende WorldTourpunten kunnen bepalen wie de licenties krijgen. Het Chinese wielerproject moet dan nu nog een grote naam met veel punten contracteren, want de concurrentie met de twee andere ploegen is groot. BORA-hansgrohe en Bahrain Merida hebben met respectievelijk Peter Sagan en Vincenzo Nibali al een toprenner in de gelederen.
Images from the Official Press Conference about the new project with #TJ-Sport Company (photo TJ-Sport) and Saronni pic.twitter.com/BqGFzixVq9
— Team Lampre Merida (@lampre_merida) August 26, 2016
Trouwens iemand een idee of de licentie van Lampre af loopt? In principe is dit gewoon een vervolg van die ploeg, dus als de licentie door loopt lijken ze me zeker van de WT.
Al jarenlang trouw sponsor en de enige Italiaanse worldtourformatie.
DE UCI en FIFA zouden zorg moeten dragen dat dit hele gebeuren een halt wordt toegeroepen. Licensies zouden enkel en alleen door de UCI mogen worden uitgegeven en niet over worden genomen ( door verkocht ) door/aan derden. Eerst twee jaar zelf een ploeg lokaal op poten zetten een jaren plan presenteren met borgsom voor 5 jaar om continuïteit te garanderen en dan eventueel een verzoek tot de WT indienen.
Op een persconferentie in Peking heeft het Chinese bedrijf TJ Sport Consultation de overname bekendgemaakt van CGS Cycling Team, het bedrijf dat de licentie bezit van het huidige Lampre-Merida.
Overname wil in mijn zienswijze zeggen opkopen , dus een Chinese eigenaar.
Je kunt het noemen hoe je wilt , het blijft/wordt een Chinese wielerploeg . Zeker als de licentie wordt uitgeschreven naar China. Net zoals Giant dit jaar een Duitse ploeg is , is de ploeg waar het hier over gaat volgend jaar Chinees , en die maken dan ook gelijk de dienst uit.
Riis mocht na overname door Tinkov ook even baas blijven spelen tot de heer Tinkov er genoeg van had en Riis de laan uitstuurde , Saxo Bank Tinkoff was voor de overname geloof ik een Deense ploeg en daarna een Rusische.
Ik vind dit echt wat anders dan team Bahrein. Die kopen met veel geld een aantal toppers en zo een licentie. Hier wordt gewoon het voortbestaan van een team en dus het inkomen van tientallen medewerkers gered.
Het gaat de Chinezen niet om het voortbestaan van een team of werknemers , enkel en alleen maar geld.
Even off-topic en een zijstraat(je) , ik weet niet of je de verhalen volgt omtrent de ontwikkelingen in en en met de Champions League ? Daar willen de topclubs/landen de hele zaak omgooien al dan niet met medewerking van de UEFA , ze willen meer clubs uit de grote 5 en minder uit de rest in de Champions League. Mocht dat niet lukken dan schijnt er een Chinees te zijn die de hele UEFA opblaast en een eigen competitie gaat opstarten met de top 5 landen , meer inkomsten voor de organisatie , in dit geval dus de chinees en minder werk dus voor de kleinere landen en clubs die niet mee mogen doen.
Dus kom aub niet met een verhaal dat China werk redt van mensen , dat doen ze niet.
Vind ik een beetje beperkt denken, zoals @hakkie2 het zegt: als ze zich aan de regels houden, is er voor mij geen probleem.
Aan de regels houden ? Er zijn volgens mij momenteel bijna geen regels meer bij de UCI met geheime schorsingen en belangenverstrengelingen bij de UCI Pa de baas en zijn zoon bij Sky.
Dit redt gewoon het voortbestaan van een ploeg en dus heel veel salarissen en gezinnen die daarvan afhankelijk zijn. Dat is het enige wat objectief vast is te stellen. Wat jij zegt zijn allemaal onderbuikgevoelens en generalisaties van Chinese plannen. Ik ben in elk geval blij als Team Lampre blijft bestaan, of dat nu met Italiaanse, Chinese, Australische of Zimbabwaanse eigenaren is.
Daarnaast zijn er gewoon regels bij het overnemen van een ploeg, net als bij een bedrijf. Dat jij dat wegwuift geeft wel weer aan hoe veel jij met je onderbuik denkt op het moment... Zeker het argument: voor dit team zijn er geen regels omdat de zoon van de baas van de UCI, die al heel lang in het wielrennen zit, bij een ander team werkt, lijkt me niet echt een doordacht argument.
Jij bent echt naief , zojuist heeft een Chinees voor 1 miljard euro AC Milan overgenomen van Berlusconi , 700 miljoen voor de oude Italiaan , 200 miljoen voor de schuld van de club en 100 miljoen voor de club om spelers te kopen.
Zo jij echt blij zijn als er een smeelap vanuit Zimbabwe een ploeg overneemt , die gozer daar laat alleen zijn vriendjes aan de macht komen en heeft de graanschuur van Afrika verbouwt tot zowat de slechts onderhoude moestuin te vinden op deze wereld.
Nu doe je het weer , je edit en laat niks weten , dat is laag bij de grond , als ik edit vermeld ik dat.