Woordvoerder Bradley Wiggins over hack: “Er is niets nieuws gevonden”
foto: Sirotti
vrijdag 16 september 2016 om 09:08

Woordvoerder Bradley Wiggins over hack: “Er is niets nieuws gevonden”

Bradley Wiggins heeft bij monde van een woordvoerder gereageerd op de hack bij het Wereld Anti-Doping Agenschap (WADA). Bij de cyberaanval zijn de gegevens van 29 atleten buitgemaakt, waaronder die van Wiggins. “Er is niets nieuws gevonden”, laat een woordvoerder weten aan Cyclingnews.

Uit de gelekte gegevens wordt duidelijk dat Wiggins tussen 2008 en 2013 een aantal keren toestemming kreeg voor het gebruik van middelen die op de dopinglijst staan. Deze middelen zijn dan voor korte duur en onder strikte voorwaarden te gebruiken om bijvoorbeeld astma of een pollenallergie te bestrijden. Het gaat hier om zogenoemde TUE’s (Therapeutic Use Exceptions, red.).

“Iedereen weet dat Bradley lijdt aan astma. Zijn medische behandeling is geaccordeerd door BC (Britse wielerbond, red.) en de UCI. Net als alle Britse atleten volgt hij de regels van het WADA”, stelt de woordvoerder in de verklaring. “Het lekken van de gegevens ondermijnt de geloofwaardigheid van het WADA, maar dat is iets waar zij mee om dienen te gaan.”

Ook de gegevens van onder andere Chris Froome zijn bij de hack gestolen. De Tour de France-winnaar liet gisteren weten geen problemen met het hack te hebben, want het bevestigt zijn eerdere statements, waarin hij liet weten niets onreglementairs te hebben gedaan.

RIDE Magazine
50 Reacties
16-09-2016 09:19
'Allemaal doorlopen, nothing to see here, n iks aan het handje, we kunnen het allemaal uitleggen...'

Ik denk dat deze hack wel degelijk Froomye en Wiggy voor een aantal maanden blijft voetzoekeren en wacht met spanning op alle verschillende analyses van de heren specialisten.

En voor eens en altijd > Profwielrenner met Astma ? Get real ! Lachwekkend gewoon.
16-09-2016 09:23
Kent er iemand nog een profwielrenner die openlijk niet-astmapatient is ? Die gasten gaan dermate bruut tekeer dat ze in ademnood komen en scghuiven dat onder astma teneinde lekker wat attesten binnen te slepen, dat is wat anders.
16-09-2016 09:26
@RV
Ja, profwielrenners hebben vaak inspanningsastma. Ik ben nog maar een simpele amateur, die koersen rijdt van nog geen twee uur, en zelfs ik heb daar al last van.
16-09-2016 09:33
Nou , voor mij is dat geen astma maar simpelweg je 'plafond'. Ik zie eigenlijk niet meteen een goede reden om daar 'en masse' attesten voor te gaan verstrekken.
16-09-2016 09:36
Ik ga vandaag ook naar de huisarts voor een receptje!
16-09-2016 09:38
@RV
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen, dat dat niet je plafond is. Zonder het gebruik van een puffer kun je bijv. enorm benauwd raken, waardoor je prestatie er behoorlijk onder lijdt.
16-09-2016 09:41
..en wanneer je door middel van het pufje wat verder kunt gaan neem je bij de volgende horde gewoon weer iets nieuws om dat tot-hier-en-niet-verder-moment te overleven..

Ik dacht altijd dat ik wat beter moet leven en trainen om harder te gaan, stom, had een puffer mee moeten nemen :)
16-09-2016 09:42
@ nietram. Dat is volgens mij juist het punt van RV.
16-09-2016 09:48
@RV
Ja, want ik train inderdaad nooit. Heb er nog maar zo'n slordige 10.500 km opzitten dit jaar. En een puffer helpt niet bij iemand die geen astma heeft hoor, en er zit ook nog een restrictie aan de hoeveelheid die je mag gebruiken. Ik heb er in ieder geval geen probleem mee om het te gebruiken.
16-09-2016 09:50
Zijn er nu juist veel profwielrenners astma patient, of zijn er juist veel astma patienten die profwielrenner zijn.
16-09-2016 09:51
@RV
Toch kom je af en toe best kortademig over. Een keer of wat extra adem halen kan misschien geen kwaad, met of zonder puffer.

Los daarvan, als de Russen zo stom zijn dat ze denken met deze onthullingen iets aan te tonen, dan is het ook niet vreemd dat er zoveel Russen tegen dopinglampen aanlopen. Ze hebben het duidelijk niet begrepen.
16-09-2016 09:55
@ X - Dat kan ik niet ontkennen, ga iig met de 'imaginary' versie ad slag alvast.
@ Nietram > van mij mag het allemaal wel maar gooi het dan niet onder 'inspanningsastma' en sta iedereen die puffer toe dan. 'Iedereen weet dat bradley aan astma lijdt...' vind ik gewoon een bespottelijk statement, that's it.
16-09-2016 10:01
Wat interessanter is dan alleen het astma verhaal is dat Sir Wiggins 3 x een TUE heeft gekregen om triamcinolone (steroide) te spuiten en dat hij dat heeft gedaan 3 dagen voor de tour van 2011, 3 dagen voor de tour van 2012 en 4 dagen voor de tour Giro van 2013. Wel heel toevallig dat dat net zo uitkwam. Het zal allemaal wel volgens de regels zinn, maar iedereen kan aanvoelen dat het stinkt en niet zo'n beetje ook.
16-09-2016 10:11
@nietram salbutamol helpt wel degelijk voor iemand zonder klassieke astma.

@Xistnc naast dat je hier ongelooflijk smerig generaliseert is de echte herkomst van een hack niet zomaar te bepalen. De 'hack' trouwens is gedaan via een phishing mail, niet extreem complex.
16-09-2016 10:17
Ik las ooit ook een interview met Riccardo Ricco over zijn natuurlijk hoge hematocrietwaarde enzo.... Froome nam zelfs een pufje op de fiets, dat vind ik vreemd...
16-09-2016 10:22
@Nietram:

Zit jou nou werkelijk te beweren dat het prima is om verboden middelen te gebruiken wanneer je benauwd bent?

Lijkt me dat mensen met astma mee moeten doen op de Paralympische Spelen als ze het alleen met doping niet benauwd hebben.
16-09-2016 10:35
Hahaha mensen met astma scharen onder mensen die thuishoren op de Paralympics. Ik dacht dat ik het allemaal al een keer gehoord had!!!
16-09-2016 10:44
@RV +1 - Goeie discussie hier! (eindelijk weer eens)
@ Nietram - ik gebruik helemaal niets aan medicatie..
Op het Velodrome doen we nog wel eens een kilometer oid - precies het omslag punt tussen aeroob en anaeroob - dat is pijnlijk en irritant voor je longen, ik heb altijd de indruk dat de mensen die inspannings astma claimen het eigenlijk hebben over dit verschijnsel.
Terwijl dit gewoon een limiet is van het lichaam.

In het geheel genomen: als je topsporter bent moet deze lijst van per individu toegestane middelen gewoon openbaar zijn en niet via een Hack naar buiten moeten komen. Door het niet openbaar te maken creeer je een situatie waarin je kan stellen dat 'some are more equal then others' en ik denk dat dat het punt is dat de russen proberen te maken. (terecht, maar dat neemt de georganiseerde doping bij de russen niet weg.)
16-09-2016 10:45
@ Chaba:

Blijkbaar zijn ze dusdanig gehandicapt dat ze doping moeten gebruiken om geen last te hebben van hun handicap. De Paralympische Spelen lijken me dan perfect. Kunnen ze zonder doping tegen mede-lotgenoten strijden.
16-09-2016 10:45
We hebben het hier over spelregels en doping is het overtreden van die spelregels. Als het zo is dat de spelregels voorschrijven dat je een TUE mag aanvragen en bij akkoord mag gebruiken, dan volg je de regels van het spel. Feitelijk spreken we dan niet over een dopingovertreding.

Terechte punt is natuurlijk dat de TUE (steeds enkele dagen voor een grote ronde) onterecht verstrekt is. Wiggins gaat dan niet in de fout, maar de onafhankelijke arts die de TUE heeft toegekend op basis van een lulverhaal.

Dat dit soort dingen gemeengoed zijn is al langer bekend. Ulissi en Yates kunnen er over mee praten.
16-09-2016 10:47
Als ik (voor mijn doen) heel hard ga trappen gaan m'n longen ook pijn doen, even langs de dokter begrijp ik?
16-09-2016 10:59
Maar feitelijk zijn de niet-patiënten dus jaloers op de patiënten - of menen ze er in ieder geval een mening over te moeten hebben? Terwijl de patiënten dus a) een vervelende aandoening hebben en b) zich aan allerlei regels moeten houden om ondanks die aandoening te kunnen sporten, op welk niveau dan ook.

Het gaat hier om het zoeken naar en bewaken van een goede balans tussen menselijke eerlijkheid en sportieve eerlijkheid. Volgens mij lukt dat aardig en gaat de discussie vooral over (verondersteld) misbruik van de regels. Het afbranden van individuele sporters slaat nergens op en wie als niet-patiënt meent ergens recht op te hebben, laat toch vooral heel erg in de eigen kaarten kijken.
16-09-2016 11:07
Volgens mij is het meer dat sommigen, waaronder ik, niet echt "geloven" dat deze renners echt inspanningsastma hebben. Ik denk dat iedereen ademnood krijgt bij extreme inspanningen en dat met een "goede" dokter dat dergelijke diagnoses op aanvraag worden gemaakt. Denken we nu echt dat renners zonder inspanningsastma niet naar adem happen bij een, voor hun, bovenmatige inspanning?
16-09-2016 11:08
Kom op X, wat een oeverloze bijdrage. Renners proberen gewoon zo veel als mogelijk TUE's binnen te slepen om er een concurrentievoordeel mee te behalen waarbij de rijkere teams shortcuts naar Abraham gebruiken.

Nogmaals > het idee van de zielige profwielrenner die vanwege een fysiek ongemak net niet mee kan en daarom best geholpen mag worden ? Ga je gang maar het is en blijft een farce. En wat Dekker zegt, iedere renner heeft een plafond en sommigen noemen dat dan inspanningsastma, ridicuul.
16-09-2016 11:11
@X
Het gebruik van deze uitzonderings middelen geeft deze 'patienten' een voordeel ten opzichte van de gezonde sporter op het moment dat ze geen last hebben. dus dat is de gezonde sporter ineens in het nadeel dus > als iedereen salbutamol mag gebruiken is er een 'level playing field' waarbij iedereen verboden middelen mag gebruiken.

De vraag is of je dit soort situaties wilt toestaan want er zitten vast de nodige nadelen/bijwerkingen aan continu gebruik van Astma middelen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.