Vinokourov: “Wij zijn geïnteresseerd in mensen, niet in robots”
Aleksandr Vinokourov heeft een tikje uitgedeeld aan Sky. De Kazachse manager van Astana vindt dat het trainingsregime van de Britse ploeg de reden is voor het slechte jaar van Mikel Landa. Dat vertelt Vinokourov aan Cycling Weekly.
De opmerking is opvallend, omdat Landa vorig seizoen nota bene Astana inruilde voor Sky. “Ons team is gebouwd rond een persoon en een atleet”, legt Vino uit. “We werken aan fysieke kenmerken en de beleving van de renners, niet aan Watts. Wij zijn namelijk geïnteresseerd in mensen, niet in robots. Zoals andere teams. Om een voorbeeld te noemen: ik was dit jaar behoorlijk teleurgesteld in Landa. Hij heeft de prijs betaald door zijn training helemaal om te gooien en zijn interpretatie van wielrennen te veranderen.”
Aru bevestigt Giro-deelname
Astana kwam deze week traditiegetrouw bijeen in het Italiaanse Montecatini Terme, waar Cyclingnews Fabio Aru vroeg naar het huidige en komende jaar. “Het afgelopen seizoen was niet makkelijk voor mij. Erg negatief zelfs, om eerlijk te zijn”, vertelt de Italiaan. “Wel ben ik er zeker van dat je altijd meer leert in een slecht jaar, dan wanneer alles goed gaat. Ik heb in 2016 fouten gemaakt en ik werk er nu hard aan om ze te corrigeren. Mijn programma staat nog niet helemaal vast, maar de Giro d’Italia is mijn grote doel. De start op Sardinië is een grote motivatie voor me.”
Fuglsang mag zich bewijzen in de Tour
Vinokourov bevestigde ook dat Jakob Fuglsang zijn kans krijgt in de Tour de France, omdat de teammanager vindt dat de Deen dat de voorbije jaren heeft afgedwongen. “Ik ben blij dat ik na mijn zevende plek in 2013 opnieuw een kans krijg”, zegt Fuglsang. “Ik ben misschien niet van hetzelfde niveau als Vincenzo Nibali, maar ik kan alleen maar hopen om grote prestaties neer te zetten en iets speciaals te winnen voor Astana. Ik rijd nu vier jaar bij deze ploeg, nu is het tijd om te winnen.” Zijn laatste overwinning is de eindzege in de Ronde van Oostenrijk in 2012.
Ook al voel ik dat het niet helemaal niet klopt daar, maar dat heb ik bij Sky ook. Die ploeg stinkt ook van elke kant, maar niemand zegt er iets over want het is een Britse Ploeg. Britten gebruiken geen doping of dergelijke.
Ik geef wel toe dat de dominantie van astana in de giro (en deels ook de vuelta) meer kijkplezier geeft dan de dominantie van sky. Dat ligt natuurlijk vooral aan de manier van rijden, zoals ook aangegeven door vino hier.
Ik vind wel dat vino een makkelijk voorbeeld geeft, één jaar tegenvallende resultaten hoeft zeker niet aan de manier van rijden te liggen. Hoe wil hij anders uitleggen dat aru het zo slecht deed afgelopen jaar?
Als Aru giro-vuelta doet en fuglsang de tour, waar mag lopez dan proberen voor eigen kans te gaan? Moet die het weer doen met zwitserland (niet heel verschrikkelijk overigens)? Ik had toch verwacht dat die dit jaar kopman in een grote ronde zou zijn.
Wel mee eens eigenlijk, als Vino om mensen gaf had ie Lieuwe wel de taal bijgebracht op de een of andere menier, gezelligheid begint bij communiceren, weet jij als geen ander. Plus dat ie wel een ravissante bella had ontmoet int atelier van Alfredo Gios die zowel vriendin als moeder vervangen had en dat plastic gedrocht, Alfredo weet van geen ophouden.
@schipperaar
Had die Alfredo geen ruzie met zijn broer?
Op de een of andere manier dacht ik hebben ze moeten splitsen om een faillissement te voorkomen, had alles met de importeur in Benelux te maken.
Je bent me voor (ruim). Past wel mooi in het rijtje met zijn opleidingploeg Vino-4Ever (ook zo'n hele foute naam)
Vino zegt; "Wij zijn geïnteresseerd in mensen, niet in robots”. Lees. Wij doen nog aan mensen volspuiten ipv fietsmotortjes. (geintje natuurlijk)
Lieuwe Westra is inderdaad niet de meest begenadigde spreker. Maar Stef Clement is juist het tegenovergestelde, dus waarom zou je het een straf vinden om met hem aan tafel te zitten?
on: Vino heeft op zich gelijk, de Sky-aanpak werkt lang niet voor iedereen. Van de aangekochte renners wordt niemand ook echt beter, Kwiatkowski en Landa zelfs stukken slechter. Maar Vino heeft natuurlijk een lading boter op z'n hoofd van hier tot Tokyo.