‘Utrecht bijna zeker van Vuelta-start 2020’
De Vuelta a España start in 2020 zo goed als zeker in Utrecht. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Aanvankelijk wilde Utrecht gaan voor de start van 2019, maar die is al vergeven. De regio Levante lijkt dan de Spaanse rittenkoers te ontvangen.
De organisatie is in handen van het Business Peloton Utrecht, dat ook al de Tourstart van 2015 in goede banen leidde. Volgens BPU-voorzitter Cor Jansen heeft de Vuelta aangegeven dat de Domstad zich kan richten op de start in 2020. “De directie heeft ons eigenlijk te kennen gegeven dat het aan ons is om het Nederlandse deel van de ronde dan in te vullen”, aldus Jansen.
Komende week is het Business Peloton Utrecht aanwezig bij de presentatie van het Vuelta-parcours voor 2017, om voor de tweede keer met de organisatie te praten over een mogelijke start.
Parcours
Als de Vuelta daadwerkelijk naar Utrecht komt in 2020, dan zullen er drie etappes verreden worden. Op vrijdagavond start de ronde met een ploegentijdrit over het tijdritparcours van de Tour 2015. Op de tweede dag volgt een rit met start en finish in Utrecht, waarbij de provincie doorkruist wordt. De zondagetappe begint eveneens in Utrecht, om te finishen in Breda.
De start van de Vuelta in 2020 overlapt niet met de Olympische Spelen in Tokio, iets wat afgelopen jaar nog wel zo was met de Spelen in Rio de Janeiro. “Dat geeft ons extra voorbereidingstijd én dan is het rijtje voor Utrecht compleet: de Giro d’Italia in 2010, de Tour de France in 2015 en de Vuelta in 2020”, zegt Jansen. In dat geval zal Utrecht de eerste stad zijn die alle drie de grote rondes heeft mogen ontvangen.
[poll id=”400″]
Nog maar even afwachten hoeveel meer steden hetzelfde signaal hebben gekregen, en dan kan de vlag uit
Ben het idd met Tinkerbell eens dat de logica ontbreekt.
1 woord: verzadiging.
De etappe naar Neeltje Jans mocht er ook best wezen.
10 keer liever dat ze dan op de Canarische eilanden starten waar je meteen de bergen in kan.
Overigens ben ik niet zo negatief als een aantal anderen, NL is een prachtig land waar zeker mooie etappes te maken zijn, kijk inderdaad maar naar Neeltje Jans, was een prachtige rit.
Maar ik snap steden als Utrecht wel, dit soort evenementen wordt gefund vanuit potjes als 'city marketing'. Voor de marketing van een stad als Utrecht is het 10x waardevoller dat er twee dagen lang prachtige beelden van motor en helikopter worden uitgezonden over de gehele wereld dan dat er een nationale wedstrijd wordt georganiseerd die met name aandacht binnen NL krijgt. Reken maar dat de tour-start met haar helikopter beelden heeft bijgedragen aan het groeiende buitenlands toerisme en naamsbekendheid van de historische stad.
ik was jaren geleden al verzadigd in deze. maar de grote ronde starts worden ons nog steeds door onze strot geduwd. hier zal het trouwens niet bij blijven voorspel ik je. op ambtenarenfeestjes pochen die van Utrecht over het feit dat ze elke grote ronde nu gehad hebben, en ambtenaren uit grote steden in andere provincies vinden dan weer dat ze niet kunnen achterblijven. tot het eind der tijden zal Nederland buiten het land van herkomst van de desbetreffende grote ronde startplaats nummer 1 zijn. en de grote rondes worden voor een groot gedeelte gefinancieerd door de belastingbetaler uit onze provincieen.
En hoe zien de mensen dat investeren in lokale koers waar niemand op zit te wachten? Een criterium? Hoe krijg je goede ploegen aan de start?
De vult is weer mooie gelegenheid grote ploegen en renners weer eens van dichtbij te zien. En top de vuelta die finishen bij ons in Breda
gelul, die city eposure. hoeveel van jullie zijn op vakantie geweest naar Laias, Puerto Banas, San Lorenzo al Mare of zelfs het pitoresque Mont Saint Michel? ik gok zo helemaal niemand.
oei, langs het parcours picknicken. de rekenmeesters gaan er van uit dat je minimaal 100 euro uitgeeft (en minimaal 3 keer geteld wordt als toeschouwer) om ons te doen laten geloven dat een en ander een gigantisch financieel succes was.