Wielerploegen 2017: LottoNL-Jumbo
Voorafgaand aan het nieuwe seizoen bespreken we alle achttien WorldTour-teams. Last but not least komt de enige Nederlands ploeg op het hoogste niveau aan bod. Wat mogen we verwachten van LottoNL-Jumbo?
LottoNL-Jumbo
Land: Nederland
Sponsor: Een Nederlandse loterij (De Lotto) en een Nederlandse supermarktketen (Jumbo)
Sinds: 1996 (als Rabobank, Blanco en Belkin)
UCI-code: TLJ
Fietsen: Bianchi
Tenue 2017: Klik
Aantal overwinningen 2016: 19
WorldTour-ranking 2016: 12e met 506 punten
CQ-ranking: 13e met 6929 punten
Website: http://www.teamlottojumbo.nl/
Facebook: /TeamLottoNLJumboCycling
Twitter: @LottoJumbo_road
Youtube: /Team LottoNL-Jumbo
2016
Na een slecht 2015 was LottoNL-Jumbo er alles aan gelegen om het in 2016 beter te doen. Aan het begin van vorig seizoen werd duidelijk dat de enige Nederlandse WorldTour-ploeg in ging zetten op drie verschillende onderdelen: een sprinttrein, een klassiekertrein en een klassementstrein. De eerste twee zouden bovendien deels overlappen. De doelstelling was om tussen de vijftien en twintig seizoenszeges te boeken. Bovendien wilde de formatie meedoen in de klassementen van grote rondes en in de finales van de, voornamelijk, kasseienklassiekers. Daarnaast werd er veel verwacht van Nederlandse talenten Moreno Hofland en Wilco Kelderman. De nieuwe renners, die in de vorige winter werden aangetrokken, moesten voor overwinningen zorgen.
Vooral het aantrekken van sprinter Dylan Groenewegen is een meesterzet gebleken. Waar LottoNL-Jumbo in 2015 nog tot aan begin mei moest wachten op de eerste seizoenszege, schoot de 23-jarige Amsterdammer al vroeg in februari raak in de Volta a la Comunitat Valenciana. De druk was er daardoor direct af bij zowel ploeg als aanwinst, en bovendien had de opnieuw ingevoerde sprinttrein meteen succes. Nadat Groenewegen een maand later weer aan het feest was in de Driedaagse van West-Vlaanderen, moest Sep Vanmarcke vlammen in de klassiekers. Hoewel de Belg het in de E3 Harelbeke (achtste), Gent-Wevelgem (tweede), de Ronde van Vlaanderen (derde) en Parijs-Roubaix (vierde) zeker niet slecht deed, overheerste toch het gevoel dat er meer inzat.
In de Waalse klassiekers kon de ploeg geen potten breken. Ondanks de kritieken die links en rechts volgden, was Robert Gesink een lichtpuntje. Door privé-omstandigheden had hij een akelige winter achter de rug, waardoor hij pas laat aan zijn seizoen kon beginnen. In de Tour of Yorkshire spoelde Groenewegen die kritiek overigens snel weg, waarna de Giro d’Italia begon. Daar zorgde aanwinst Primož Roglič bijna voor een daverende verrassing. Tijdens de openingstijdrit in Apeldoorn hoefde hij slechts 0,22 seconden toe te geven op winnaar Tom Dumoulin. Wat niemand toen nog wist, was de klasse die Steven Kruijswijk in de Italiaanse rittenkoers zou tentoonspreiden. In de eerste week koerste hij attent mee en sprokkelde hij zelfs hier en daar een aantal bonusseconden bijeen.
Kruijswijk stond na vier dagen al in de top-5 en klom zelfs eventjes naar het podium. In de tijdrit door Chianti zakte hij weliswaar naar plek vier, maar aangezien Roglič daar won was dat al snel vergeten. Toen in het derde weekend de eerste bergen opdoemden, bleek pas hoe sterk Kruijswijk daadwerkelijk was. Onze landgenoot opende in de groep der favorieten de aanval en zag grote namen als Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde passen. Drie etappes na elkaar werd hij tweede: goed voor de roze leiderstrui én een voorsprong van exact drie minuten op nummer twee Johan Esteban Chaves. Vrijwel niets leek de eerste Nederlandse Giro-winnaar in de weg te staan, tot de inmiddels befaamde afdaling van de Colle dell’Agnello. Daar botste Kruijswijk op een sneeuwmuur na een aanval van Nibali. Weg Giro-eindzege. Vierde was het relaas.
Tussen de Giro en de Tour de France krikten Groenewegen (Heitse Pijl, Rund um Köln en een rit in de Ster ZLM Toer), Roglič (Sloveens kampioen tijdrijden), Jos van Emden (rit in de Ster ZLM Toer), Vanmarcke (rit en eindklassement Ster ZLM Toer) en Victor Campenaerts (Belgisch kampioen tijdrijden) het ‘doelsaldo’ op naar twaalf zeges. Ondertussen was wel duidelijk dat Robert Gesink door een zware val in Zwitserland de Tour niet ging halen. Daarom werd er in Frankrijk gekozen om naast Kelderman de sprinttrein van Groenewegen mee te nemen. De Amsterdammer zette dat idee kracht bij tijdens het NK op de weg, waar hij als topfavoriet ogenschijnlijk koel naar de nationale driekleur sprintte.
In de Tour vlotte het uiteindelijk niet voor LottoNL-Jumbo. Groenewegen reed een aantal goede sprints, maar tijdens de grootste koers van het jaar werd duidelijk dat de ervaring op dit niveau nog moet komen. Desondanks kreeg de ploeg tijdens en na de Tour veel kritiek over zich heen. Al dan niet terecht: op papier was de Tourselectie van LottoNL-Jumbo de zwakste in jaren. Bovendien had Kelderman al in de eerste bergetappe pech, nadat er een tube van zijn velg af sprong. Hij kwam ten val en zou niet meer op de voorposten terugkeren. Sprintkopman Groenewegen kon zich na afloop van de Franse rittenkoers, die hij net als de gehele ploeg volledig uitreed, daarom ook niet vinden in de kritiek dat de ploeg gefaald zou hebben.
Nog tijdens de Tour lukte het de ploeg om het aflopende contract van de inmiddels gewilde Kruijswijk te verlengen. Hij richtte zich op de Vuelta a España, waar hij onder meer Gesink en George Bennett als knechten met zich mee kreeg. Tussendoor brachten Groenewegen (Arnhem-Veenendaal Classic) en Tom Van Asbroeck (rit in Tour du Poitou Charentes) het aantal overwinningen van de ploeg op vijftien, waarmee de ploegleiding dat doel in ieder geval kon afvinken. In de vijfde rit van de Vuelta ging het echter mis, toen Kruijswijk midden op de weg tegen een paaltje – dat over het hoofd was gezien door de organisatie – opknalde. Met een gebroken sleutelbeen zat zijn Vuelta erop. Een aanvalslustige Gesink maakte de rittenkoers toch nog goed, door op prachtige wijze de koninginnenrit naar de Aubisque te winnen. Bennett reed zich in de voorlaatste rit de top-10 binnen.
Na de Vuelta boekte Groenewegen nog eens drie zeges. Hij won een rit in de Tour of Britain, verschalkte de gehele mondiale sprinttop tijdens de eerste rit van de Eneco Tour en won na een zware koers een grillige Tour de l’Eurométropole. Al bij al dus een goed seizoen voor de mannen van teammanager Richard Plugge. “Het was stukken beter dan in 2015”, vertelt hij na de ploegenpresentatie van eind december aan WielerFlits. “Ik denk dat we tot op zekere hoogte onze doelstellingen hebben gehaald. Niet allemaal, want op de WorldTour-ranking wilden we wat hoger eindigen. We zijn twaalfde geworden, maar we wilden graag top-10 rijden. Maar we hebben negentien overwinningen gehaald, met daarbij mooie etappes in de Eneco Tour, de Vuelta a España en in de Giro d’Italia. Dat zijn prachtige momenten”, stelt hij tevreden vast.
Transfers
Richard Plugge heeft een roerige transferperiode achter de rug, waarbij hij gedwongen werd keuzes te maken. Kopmannen Gesink, Kruijswijk, Kelderman, Vanmarcke en Hofland waren allen in het bezit van een aflopend contract. Gesink en later ook Kruijswijk tekenden nog voor het aanbreken van de transferperiode een nieuw contract bij de ploeg. De Kleerhanger eiste daarnaast versterkingen bergop om in 2017 wél de Giro te kunnen winnen. Een moeilijk parket, zeker omdat LottoNL-Jumbo niet direct het grootste budget heeft. Uiteindelijk vertrokken er op papier zeven renners, terwijl Maarten Tjallingii halverwege het seizoen al afzwaaide.
Kelderman en Mike Teunissen zoeken hun heil vanaf 2017 bij Sunweb, terwijl er met Vanmarcke en Van Asbroeck ook een duo naar Cannondale-Drapac vertrekt. De in 2016 tegenvallend presterende Hofland gaat in de leer bij André Greipel en Lotto Soudal, terwijl Dennis van Winden een avontuur aangaat bij Israel Cycling Academy. Marc Goos, die al sinds de Ronde van Zwitserland 2014 geen koers meer voor de ploeg reed, krijgt komend seizoen een kans bij Sunweb Development. “Wilco heeft uiteindelijk niet veel gewonnen”, legt Plugge de keuze uit. “Moreno ook niet. En Sep is een jongen die de Ster ZLM Toer wint. Dat is hartstikke mooi, maar dat mag ook wel voor iemand van zijn status. Dat móet ook zelfs.”
De eerste naam die LottoNL-Jumbo presenteerde als aanwinst voor 2017, was een verrassende. Juan José Lobato komt namelijk de gelederen versterken. Hij is de directe vervanger van Hofland, al had die laatste ook bij LottoNL-Jumbo kunnen blijven. Het vertrek van Vanmarcke werd dan weer direct opgevangen met het aantrekken van oude bekende Lars Boom. Hij verliet in 2014 de ploeg voor Astana, maar keert nu vanwege het gemis van Nico Verhoeven en de gegroeide kwaliteit van de Bianchi-fietsen weer terug in de stal van Plugge. “Lars wint makkelijker, denk ik, z’n wedstrijdjes – met name op het niveau Ster ZLM Toer. Hij heeft echt z’n uitschieters, met hopelijk een monument als gevolg. Ik heb heel veel vertrouwen in hem”, aldus Plugge.
Ook over een aantal andere aanwinsten is de teammanager te spreken. “Lobato ga je niet moeten onderschatten, die is er om te winnen. En verbaas jezelf niet als Amund Grøndahl Jansen in 2017 al mooie dingen kan laten zien. Hij is natuurlijk een eerstejaars, dus die moet eerst gaan leren. Maar uiteindelijk is ook hij er om te winnen.” Bovendien kreeg Kruijswijk met – wederom een oude bekende – Stef Clement en Jurgen Van den Broeck zijn gewenste versterkingen bergop. Daarnaast komt Gijs Van Hoecke de sprint- en klassiekertrein versterken. Tot slot werden er met Floris De Tier, Daan Olivier en Antwan Tolhoek drie talentvolle klimmers aangetrokken voor de toekomst.
In
Lars Boom (Astana)
Stef Clement (IAM Cycling)
Floris De Tier (Topsport Vlaanderen-Baloise)
Amund Grøndahl Jansen (Joker-Byggtorget)
Juan José Lobato (Movistar)
Daan Olivier (elite zonder contract)
Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton)
Jurgen Van den Broeck (Katusha)
Gijs Van Hoecke (Topsport Vlaanderen-Baloise)
Uit
Marc Goos (Sunweb Development)
Moreno Hofland (Lotto Soudal)
Wilco Kelderman (Sunweb)
Mike Teunissen (Sunweb)
Maarten Tjallingii (gestopt)
Tom Van Asbroeck (Cannondale-Drapac)
Sep Vanmarcke (Cannondale-Drapac)
Dennis van Winden (Israel Cycling Academy)
2017
In 2017 richt LottoNL-Jumbo zich min of meer op dezelfde weg als die van 2016. De sprinttrein rondom Groenewegen moet zich verder ontwikkelen, met Boom wil de ploeg opnieuw meedoen tijdens de Vlaamse voorjaarsklassiekers en met Kruijswijk wil de Nederlandse ploeg de Giro winnen. De Ardennenklassiekers zijn voor het team geen speerpunt dit jaar, omdat ze daar naar eigen zeggen simpelweg de kwaliteit niet voor hebben. Gesink zou het kopmanschap in die koersen kunnen dragen, maar hij rijdt de heuvelklassiekers in de tweede helft van april – als alles via planning verloopt – komend jaar niet. Van Boom verwacht men in de Amstel Gold Race een kort resultaat, maar voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik heeft LottoNL-Jumbo geen uitgesproken kopman.
Kruijswijk richt al zijn pijlen op de Giro in 2017. Samen met onder meer Clement en Van den Broeck gaat hij op jacht naar de eerste Nederlandse zege in La Corsa Rosa. De concurrentie is moordend, maar daar trekt Kruijswijk zich niet zo veel van aan. “Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde waren afgelopen jaar ook geen kleine jongens.” Groenewegen wil komend seizoen zijn elf zeges van 2016 evenaren, het liefst verbreken. “Maar het grote doel is om een etappezege in de Tour de France te boeken. Dat zou super zijn”, vertelt hij eind december aan WielerFlits. Hij behoudt zijn vaste trein, met onder meer Timo Roosen en lead out Robert Wagner. Wel komen daar Van Hoecke en – na het voorjaar – Boom bij. Ploegleider Nico Verhoeven legt uit wat de beweegredenen zijn om met Groenewegen voor een ritzege in de Tour te gaan:
Naast Groenewegen gaat ook Gesink naar de Tour met het doel om een rit te winnen. De 30-jarige klimmer uit Varsseveld heeft de smaak te pakken na de voorbije Vuelta en hij wil heel graag een Tour-ritzege aan zijn palmares toevoegen. Daar is Gesink nu al mee bezig. Dat komt namelijk omdat hij er anders voor moet trainen. Zo werkt onze landgenoot inmiddels ook aan zijn sprintsnelheid. Dat is volgens hemzelf nodig wanneer hij in een klein groepje aankomt. In de overige etappekoersen binnen de WorldTour zal Gesink proberen om een klassement te rijden. Hoe zijn planning er na de Tour uitziet, is nog niet bekend. De kans bestaat dat hij samen met Kruijswijk richting de Vuelta gaat.
Al bij al heeft LottoNL-Jumbo genoeg kwaliteiten in huis om mee te doen voor de top-10 binnen de nieuwe World Ranking. Met Kruijswijk en Gesink heeft de ploeg twee kopmannen voor het rondewerk, terwijl Boom op een goede dag in staat moet zijn om voor de zege te strijden in een monument. Daarnaast mag Groenewegen wat meer van zijn sprinttrein eisen dan het afgelopen jaar. Ook verwacht de ploegleiding veel van Roglič, die net als Gesink en Groenewegen normaal gesproken actief gaat zijn in de Tour. Tot slot is het interessant om te volgen hoe de jonge talenten binnen de ploeg zich ontwikkelen. Daarbij is het vooral uitkijken naar Grøndahl Jansen.
Selectie LottoNL-Jumbo 2017
Enrico Battaglin
George Bennett
Lars Boom
Koen Bouwman
Victor Campenaerts
Twan Castelijns
Stef Clement
Floris De Tier
Jos van Emden
Robert Gesink
Dylan Groenewegen
Amund Grøndahl Jansen
Martijn Keizer
Steven Kruijswijk
Steven Lammertink
Tom Leezer
Bert-Jan Lindeman
Juan José Lobato
Paul Martens
Daan Olivier
Primož Roglič
Timo Roosen
Bram Tankink
Antwan Tolhoek
Jurgen Van den Broeck
Gijs Van Hoecke
Alexey Vermeulen
Robert Wagner
Maarten Wynants
Totaal: 29 renners
Hopen dat ze die lijn dit jaar door kunnen zetten, een aantal leuke namen erbijgehaald, dus ik ben heel erg benieuwd.
Als je kijkt naar de zeges, en die doen er toch toe, helemaal geen goed jaar. 3 Worldtour overwinningen (rit Giro, Vuelta, Eneco tour) zijn in mijn ogen ondermaats.
Vanmarcke is constant goed. Boom is wel de man van meer overwinningen en een uitschieter. Verder met Lobato, Groenewegen en Grondahl Jansen toch wel 3 rappe mannen.
Offtopic:
Overigens kan sooike niet gewoon verdwijnen. Zeikt al jarenlang op Lotto en haar voorgangers, heeft het nooit over ander wielrennen en en voegt echt helemaal niks toe. Je weet gewoon dat als je aan deze voorstelling begint een jankverhaal krijgt. Het begint zwaar irritant te worden.
Hopelijk zorgt het ontbreken van een kopman voor de Ardennenklassiekers ervoor dat ze daar attractiever gaan koersen dan de afgelopen jaren.
Doordat de verwachtingen niet al te hoog zijn, kunnen ze wel blijven verassen. Mocht alles meezitten kan je zomaar een semi-klassieker winnen met Boom, podium Giro rijden met Kruijswijk, etappeoverwinning in de Tour van Gesink en met een beetje geluk pakt Groenewegen weer 10+ overwinningen en dan ook wat vaker op WT niveau.
Boom voor vanmarcke: Vanmarcke sterker in de klassiekers, boom meer mogelijkheden met bijvoorbeeld zijn tijdrit.
Clement en van de broeck voor kelderman, misschien minder goed voor een Eigen klassement, maar kunnen zeker nog wel eens een leuke uitslag neerzetten en zullen voornamelijk werken voor kruijswijk zijn uitslagen
lobato voor Hofland: Hofland heeft het nooit echt laten zien en won wel eens wat, lobato wint ook altijd zijn etappes wel, dus is denk ik om het even
grondahl jansen voor van asbroeck, van asbroeck misschien meer ervaring en reed sterk in de klassiekers maar als ik alles zo lees heeft jansen veel meer potentie. en daarnaast heeft van asbroeck het nooit echt kunnen waarmaken bij TLJ.
De tier, Olivier en tolhoek, 3 jonge talenten met potentie waarbij ik vooral van de tier en Olivier wel leuke dingen verwacht. zijn niet echt de directe vervangers van jongens als teunissen en van winden (en al zeker niet van tjallingi want die gaat iedereen missen). Maar ik denk zeker niet dat ze er op achteruit gaan.
Misschien wat grote namen verloren, maar al met al in de breedte sterker geworden en er moet zeker wel wat mogelijk zijn dit seizoen, met hopelijk als klapper op de vuurpeil de overwinning van de Giro en een mooie etappe in de tour.
Omdat Sooike expres doorslaat in het negatieve, voelen allerlei users zich hier geroepen om dat ongenuanceerde beeld bij te stellen en de loftrompet over TLJ te schallen. Je ziet dan vaak een soort van overcompensatie. Het is een slimme retorische truc. Signaleer je het vaak, dan moet je jezelf eens afvragen of Sooike geen medewerker van TLJ is.
On topic: het team lijkt ietsje zwakker dan 12 maanden geleden aan de start van het seizoen. Maar inmiddels weten we dat Kruijswijk veel meer in zijn mars heeft en dat Groenewegen een steile groeicurve meemaakt. In 2016 waren er vele ereplaatsen, maar ontbrak een echt mooie zege. Dit jaar mogen er echt wel mooiere overwinningen verwacht worden en ik kan je garanderen dat het aantal WT punten ruim overtroffen wordt.
Verder supporter ik net zo hard voor Boom, nog een Nederlander ook,
Ik zeg dat team TLJ er in smaakmakers op achteruit is gegaan en zeker wat betreft de Vlaamse klassiekers en de Waalse klassiekers inclusief de enige Nederlandse klassieker de AGR.
Gelukkig heeft Kruijswijk aan de bel getrokken en zijn er in de ondersteuning bergop wel versterkingen gekomen. Ook de sprinttrein lijkt te zijn verbeterd met Jansen en Van Hoecke.
Olivier is een man met potentie, maar het is afwachten, of hij weer op niveau komt.
Tolhoek is misschien wel de verrassing voor de klimtrein en De Tier is ook een man met potentie voor 't Waalse werk en 't rondewerk.
Maar ja, Olivier, Tolhoek en De Tier zijn wel mannen voor de toekomst.