Armstrong krijgt nul op het rekest in klokkenluiderzaak
foto: Sirotti
dinsdag 14 februari 2017 om 08:48

Armstrong krijgt nul op het rekest in klokkenluiderzaak

Lance Armstrong zit flink in de nesten. The Boss en diens advocaten hadden bezwaar aangetekend tegen een schadevergoeding van een kleine honderd miljoen dollar. Een federale rechter veegde dat bezwaar echter maandag van tafel.

US Postal
Armstrong is al jaren verwikkeld in een juridische strijd met voormalig ploeggenoot Floyd Landis en de Amerikaanse overheid. In 2010 was het namelijk Landis die het stilzwijgen rondom het dopingnetwerk binnen Armstrongs voormalige ploeg US Postal Service doorbrak. Omdat het postorderbedrijf valt onder de Amerikaanse overheid, sloot die laatste partij zich in 2013 aan bij Landis in deze klokkenluiderzaak, nadat Armstrong jarenlang dopinggebruik toegaf.

In de Verenigde Staten kunnen burgers iemand namens de overheid aanklagen wanneer zij denken dat er gefraudeerd is met overheidsgeld. Landis en zijn advocaten pleiten daarvoor, omdat zij vinden dat Armstrong de 32,3 miljoen dollar die US Postal als sponsor in de ploeg stak, heeft misbruikt. Volgens de zo genoemde Flase Claims Act-wet kan de boete voor het misbruik oplopen tot drie keer het gefraudeerde bedrag. In dit geval is dat 96,9 miljoen dollar.

Het Armstrong-kamp kan zich niet vinden in dit exorbitant hoge bedrag. Zij pleiten ervoor dat US Postal veel meer verdiend zou hebben dan de 32,3 miljoen die zij in de ploeg staken, vanwege alle publiciteit rondom de vijf van de zeven Tour de France-zeges van Armstrong. Maar daar wilde de federale rechter dus niet in mee, waardoor de claim van Landis en de Amerikaanse overheid van een kleine honderd miljoen dollar blijft staan. Armstrong heeft al meerdere keren aangegeven dit bedrag niet terug te kunnen betalen.

RIDE Magazine
49 Reacties
14-02-2017 08:58
Wat een eikel is die Landis zeg, dit heeft niks met gerechtigheid te maken, hij wil gewoon zijn zakken vullen.
14-02-2017 09:14
Goed nieuws! Hoe kaler ze hem plukken, hoe beter het mij bevalt.
14-02-2017 09:20
Hoezo is Landis nu weer een eikel in deze? Armstrong heeft Landis en zn familie helemaal kapot geprocedeerd en er gaan vergaande 'horrorverhalen' over financiële en mentale druk op de tegenstanders van kamp Lance.
De man was een geweldig sportman, maar ook een gevaarlijke boef
14-02-2017 09:24
@wiebipedia
Omdat Landis dit alleen maar zo hoog opdrijft omdat hij dan straks 30 miljoen in zijn zak kan steken. Er zijn verhalen genoeg ja, maar wat is er van waar? Armstrong was een gebruiker en ging veel te ver in het proberen zijn straatje schoon te houden. Zoals het aanklagen van mensen die er iets over zeiden enzo, maar je kunt ook gaan overdrijven en hem neerzetten als een supercrimineel die levenslang moet hebben.

De mening van man met de hamer onderstreept dit, hij is een kop van jut geworden die maar zo ver mogelijk de grond in getrapt moet worden. Als mensen veroordelen niet meer gaat om gerechtigheid maar om een lekker gevoel dan wordt het gevaarlijk.
14-02-2017 09:26
Bye Bye Armstrong. Gerechtigheid hopelijk.
14-02-2017 09:32
En als ik het artikel goed begrijp is dit een boete richting de overheid, niet een vergoeding voor Landis zelf dus zijn zakken vullen zal dan ook niet echt gebeuren.
14-02-2017 09:35
@tiesw
Degene die de zaak aanhangig maakt, krijgt 25-30% van het bedrag. de boete kan Landis dus niet hoog genoeg wezen.
14-02-2017 09:36
Landis probeert inderdaad gewoon zijn zakken te vullen. Hij reed ook voor die ploeg en wist net zo goed wat er allemaal gaande was. Wat een hypocriet. En waarom Armstrong kaal plukken? Zullen we dan de andere renners van dat tijdperk ook kaal plukken?
14-02-2017 09:39
Landis is natuurlijk niet degene die het uiteindelijke bedrag bepaalt.
14-02-2017 09:43
Het zal wel mijn beperkte rechtskennis zijn, maar waarom wordt Armstrong persoonlijk aangeklaagd, en niet de ploeg/bedrijf?
14-02-2017 09:47
Wordt gewoon een schikking.

US Postal wist ook wel beter (topsport is al 50 jaar een firma list en bedrog). Maar US Postal (USA) wil het goedgelovige Amerikaanse publiek graag laten zien dat zij zelf een net bedrijf zijn en om dat imago uit te dragen speelt deze zaak.

Landis heeft het overheidsgeld net zo hard misbruikt, maar kan door een kromme wetgeving miljoenen opstrijken.

Kijk je er wat neutraler tegenaan dan kan je moeilijk anders concluderen dan dat Armstrong té veel heeft verdiend (daar mogen best wel een miljoen of 10 gecompenseerd worden). Dat Landis een rat is, die spijt heeft gekregen (vrijspraak, maar geen bonus voor hem). En dat US Postal niet zo naïef moet acteren en de winsten van het sponsorschap zelf maar moet verrekenen met de geleden imagoschade.

Schikking van het Orakel: Armstrong betaalt de USA 10 miljoen terug en de zaak wordt verder gesloten.
14-02-2017 09:47
Is normale wetgeving Reusjen, heeft niks met lekker gevoel te maken, des te meer met gerechtigheid. De plukze-wetgeving is ervoor bedoeld om onrechtmatig verkregen voordeel te ontnemen, dus ik zie graag de roze wolk waarop onze gewetenloze Texaan leeft wat verder afbrokkelen. Lijkt me logisch. Misdaad moet niet teveel lonen.
14-02-2017 09:51
@man met de hamer
Je zegt: Hoe kaler ze hem plukken hoe beter het mij bevalt.
Dat betekent dus niet kijken naar wat rechtvaardig is maar gewoon zoveel mogelijk pakken op basis van gevoel.("hoe beter het mij bevalt")
14-02-2017 10:03
ik vind het opmerkelijk dat een sporter van een sportploeg verantwoordelijk kan worden gehouden voor het hele reilen en zeilen van die ploeg. maar goed, Lance heeft echt tientallen miljoenen verdiend met zijn bedrog dus terugbetalen ben ik best mee eens. maar dat geld moet dan absoluut niet bij Landis terechtkomen natuurlijk.
14-02-2017 10:07
Quote van reusjen:
en hem neerzetten als een supercrimineel die levenslang moet hebben.

Ik heb nog nergens zoiets gelezen... Wel weet ik dat Armstrong aan sportcarrière veel geld heeft verdiend, misschien nog wel veel meer dan de hier genoemde 100 miljoen. Hoe kan het dan gek zijn dat hij een flinke boete moet betalen
14-02-2017 10:21
Van mij mogen ze Armstrong figuurlijk aan de hoogste boom opknopen! Zijn ze gek op in Texas.
14-02-2017 10:24
@iLLan
In dit draadje staat alleen nog maar gevaarlijke boef, maar we hebben veel berichten over Lance gehad en er zijn een hoop mensen die hem zo benaderen.
Hij heeft ongetwijfeld veel geld verdient, maar daar heeft hij ook voor gewerkt en een heleboel (en dan ook echt een heleboel) publiciteit gepakt voor zijn sponsor. Het is niet zo dat die reclame weg is met de geschrapte resultaten.
14-02-2017 10:25
Armstrong heeft toch niet direct overheidsgeld ontvangen? De ploeg heeft geld ontvangen van een (semi) overheidsorgaan en met dat geld Armstrong een salaris betaald. Of was Armstrong ook betrokken bij de rechtsvorm achter de ploeg?
14-02-2017 10:31
@achtpuntzes
Volgens mij was Armstrong (mede) eigenaar van Slipstream ( ik bedoelde Tailwind sports ) sports en dus meer dan zo maar een renner van de ploeg, en van uit die optiek extra aanspreekbaar en laakbaar.
Landis fungeert als Klokkenluider om het bewijs rond te krijgen, dat hij hier zoveel aan over kan houden is wat krom, maar de Mafia heeft voor minder mensen om zeep geholpen: het is dus ook een vergoeding voor het gevaar dat hij evt loopt.

Met Armstrong hoeft niemand medelijden te hebben ondanks dat hij een van de vele was had hij een voorbeeld functie te vervullen en heeft hij een hele gemeenschap aan zieke mensen misbruikt om een aura van onaantastbaarheid te creeeren. (dat daar ook goede dingen uit zijn ontstaan zal ik niet ontkennen) Ook heeft hij het leven van tientallen omstanders onmogelijk gemaakt om zijn imago schoon te houden. Betsy en Frankie Andreu, Greg Lemond en vele anderen.
(Boontje komt om zijn loontje en wat mij betreft gaat het dan ook vooral hierom: Armstrong was een manipulatieve klootzak die andere medeplichtig maakte in zijn bedrog)

Een schikking lijkt me de logische uitkomst.
14-02-2017 10:39
Even gegoogled: de eigenaar van de ploeg was Tailwind sports corp. Eigenaar daarvan was Thomas Weisel. Ook Tailwind sports corporation is aangeklaagd in deze zaak, naast Armstrong.

Edit: in 2004 had Armstrong een aandeel van 11.5% in Tailwind sports corp. bron.
14-02-2017 10:46
Helemaal eens met reusjen. Landis is een huichelaar. Iedere, maar dan ook iedere wielrenner die in dat tijdperk actief was gebruikte doping. Echter is de enige wielrenner waar tientallen jaren lang onderzoek naar gedaan is Lance Armstrong, de rest gaat allemaal vrijuit. Onder het mom dat het alleen Armstrong was, total bullshit. De rest deed het net zo goed maar daar wordt niet zoveel tijd in gestoken als in Armstrong (beter gezegd: daar wordt helemaal geen tijd in gestoken). De man was de grootste wielerkampioen en is dat nog steeds, ook zijn tourwinsten komen hem allemaal volkomen toe. Hij was de beste van zijn tijd, zonder twijfel. Stop met het verzieken van het leven van die man en het afnemen van zijn prestaties (die allen gerechtvaardigd waren). Triest is het gewoon, de klopjacht op 1 man. Dat is hetzelfde als dat iedere darter dart met een stabilisator (stel je voor) in zijn arm, maar dat alleen Michael van Gerwen erop wordt gepakt, na een jarenlange klopjacht. In en in triest. Dan te bedenken dat ik altijd tegen Armstrong was in de tijd dat hij nog koerste, het is dus niet om mijn idool te beschermen. Ik had echt een hekel aan de teams van Armstrong en aan de macht van Armstrong. Maar iedereen gebruikte in die tijd en ik vind het diep triest dat hij de enige is die hiervoor verantwoordelijk wordt gesteld. Had naar iedereen een onafhankelijke, jarenlange, klopjacht gedaan of had dit bij niemand gedaan.
14-02-2017 10:55
Wat een complete onzin dit soort rechtszaken. Iedereen is druk bezig mooie sier te maken met de situatie rond Armstrong; "kijk ons eens hard bezig zijn de wielersport schoon te krijgen". In dit specifieke geval moet eerst maar eens aangetoond worden dat de tegenprestatie voor de verkregen beloning niet heeft plaatsgevonden. Welke prestatie moest er precies geleverd worden? Was dat de naam van US Postal Services verbinden aan de ploeg qua naam en alle externe uitingen zoals shirts? In dat geval heeft er helemaal niets vreemds plaatsgevonden namelijk, dan is er uitgevoerd wat er afgesproken is. Dat jaren later er opeens negatieve publiciteit is ontstaan zou dan gedekt moeten zijn in een clausule in het contract, of dat zo is weet ik niet natuurlijk.

Maar als US Postal Services een professionele organisatie is dan moeten ze bij elke activiteit wel een risicoanalyse doen. Die had zeker moeten bevatten het risico dat door dopinggebruik negatieve publiciteit zou kunnen plaatsvinden. Kijkend naar kans van dit risico zouden ze moeten weten dat de kans dat er doping wordt gebruikt en dat dit nu of in de toekomst wordt vastgesteld zeer groot is. Is er een manier om die kans te verkleinen? Nee die is er niet, er is namelijk doping die pas op een later moment kan worden vastgesteld. Je kunt dus geen preventieve maatregelen nemen (nee een boete in het contract opnemen voorkomt het gebruik van doping niet, dat is wel gebleken). Het gevolg van dit risico is blijkbaar enorm, anders gaan ze nu geen rechtszaak beginnen (er niet meer over praten zou minder negatieve publiciteit opleveren).

Als de kans zo hoog is en het gevolg zo enorm... welke idioot heeft dan ooit besloten dat ze die sponsoring toch moesten gaan doen? Als je iemand moet aanklagen voor het verkwisten van overheidsgeld dan is het de bestuurder die toestemming voor de sponsoring heeft gegeven.

Armstrong heeft foute dingen gedaan waardoor mensen hem een lul vinden (zijn bazige en intimiderende gedrag), wat heel naar is maar niet strafbaar en daarnaast heeft hij doping gebruikt waardoor hij zijn zeges is kwijtgeraakt en is geschorst.

Maar deze rechtszaak moet gevoerd worden zodat iedereen door het afslachten van zondebok Armstrong trots kan zeggen dat ze de doping in het wielrennen eens flink hebben aangepakt en daar vervolgens via hun carrière of een cheque voor worden beloond.
14-02-2017 11:08
Armstrong wordt zo hard gepakt omdat hij als renner de meeste impact had op het wielrennen. Zowel sportief als commercieel. Wat er nu gebeurt ligt gewoon binnen de mogelijkheden. In het sponsorcontract was opgenomen dat de ploeg geen doping gebruikte (zie mijn eerder geplaatste bron). Dat hebben ze wel gedaan dus is er een opening voor deze rechtzaak. Ook die andere rechtzaken zijn logisch. Bedrijven hebben Armstrong veel geld betaald naar aanleiding van zijn tour overwinningen. Nu is hij echter officieel geen Tour winnaar meer dus is er een opening om dat geld terug te vorderen.

Wordt hij hard gestraft? Ja. Maar hij heeft ook in de jaren hiervoor het meest geprofiteerd ooit. Financieel en maatschappelijk. Er was een periode dat hij elke week met president Bush op de foto ging.
14-02-2017 11:32
Belachelijk. Zeker dat zon rat als Landis zon zaak aanspant. En us postal sluit zich daar bij aan. Hoe hypocriet. Een valsspeler en een ploeg die echt wel van dit gebruik wist proberen hem met de grond gelijk te maken.

Ik vind het nog steeds een geweldige sportman. Daar iedereen in die tijd gebruikte. Maar waarom moet hij zoveel harder gepakt worden dan de rest? Omdat hij wel won?
14-02-2017 11:45
De USA is nu eenmaal het land van de onbegrensde mogelijkheden, het is vooral hun probleem, ik begrijp de ophef dus niet zo.
Misschien kan Trump wat voor hem betekenen, twee stukken tuig bij elkaar.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.