UCI geeft renners boete voor rijden over voetpad
De wedstrijdcommissarissen van de UCI hebben meerdere renners beboet die dinsdag tijdens de openingsrit van Driedaagse De Panne over het voetpad reden. Volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad kregen vijftien renners (waaronder ritwinnaar Philippe Gilbert) een boete van 200 Zwitserse frank (185 euro).
De wedstrijdcommissarissen zijn van mening dat de acties tot gevaarlijke situaties leiden. Renners die vanaf nu in de fout gaan, worden uitgesloten. “Er gingen te veel renners in de fout,” vertelt voorzitter van de jury Joël Alies. “We kunnen ze er toch niet allemaal uitgooien? Er gaat een communiqué uit naar de ploegleiders waarin we duidelijk stellen dat alle voetpadrijders worden uitgesloten.”
[poll id=”467″]
Nu boetes uitdelen, op den duur eventueel verhogen, en gewoon telkens vermelden wie de fout in gaat. Negatief in het nieuws vindt geen enkele renner leuk.
Ik zou eens beginnen om dit uit te bannen in junioren en elite-koersen. Het zit bij veel gewoon in het systeem. Elk gaatje wordt benut. Als over 5-10 jaar nog steeds Jan en alleman het fietspad neemt, kan je eens na gaan denken over uitsluiten.
Zucht....
Overigens een hele slechte regel die gewoon niet na te leven is. Dit is vragen om moeilijkheden. Als er een sliert van tientallen renners over een stoep rijdt, dan moet ik de eerste organisatie nog zien die daadwerkelijk ze allemaal uit koers neemt. Gaat niet gebeuren en dus kun je beter ook niet zulke grote taal uitslaan als jury, want je kunt je onmogelijk aan je eigen woorden houden en dus maak je jezelf ongeloofwaardig.
Echter moet deze regel wel vooraf duidelijk bekend zijn bij alle coureurs. Gisteren leverde het echt gevaarlijke momenten op, vooral bij die jongen van Giant-Alpecin (volgens mij Marco Haller).
Dit is hetzelfde als dat Movistar-gedoe. De regels zijn krom, maar als de regels er zijn, moeten ze worden nageleefd. Daar heb je die regels immers voor.
Wat misschien beter werkt is een oplopende straf bij herhaling. 1e keer=100 euro, 2e keer=500, euro 3e keer=1500, 4e keer=diskwalificatie. Met een verlooptijd van 2 jaar. Dan zal je nooit iedereen eruit hoeven halen, maar wel de veel plegers beter pakken.
Hoe kunnen ze na gisteren nog verkeersleiders vinden.
Hoe Gilbert zich gisteren heeft gedragen was schandalig .
Zonder zijn collega's te waarschuwen reed hij tot voor de parkeerde auto's,
en zonder zijn collega's te waarschuwen ging hij dan naar rechts.
En bij de vrouwelijke verkeersleider had het niet veel gescheeld, of hij
had haar omgereden.
Voor hetzelfde geld hadden hier zware ongelukken kunnen gebeuren.
Ik ben benieuwd zondag, dan zal het nog 10 x erger zijn.
Er zal van te voren een hartig woordje met de coureurs gesproken moeten
worden, en flinke straffen worden aangekondigd voor misbruik, desnoods
uitsluiting , ik houd mijn hart vast.
Eerst al op in aanloop naar de muur waar hij op kop van het groepje gevaarlijk dicht om de auto's heen snijd en er dan nog bijna voor verantwoordelijk is dat een seingever omver wordt gereden. Op de muur was het weer aan Gilbert te wijten dat iedereen over de stoep reed. Hij probeerde iedereen los te rijden en zocht daarbij links en rechts elke millimeter stoep op die hij kon vinden. De renners in zijn wiel hadden alleen de opties om te volgen of te lossen.
edit:
oftewel marehoek +1,
er moet dus vooral een hartig woordje met Gilbert gesproken worden.
Duidelijke omschrijving van de weggedeeltes die gebruik mogen worden in de reglementen zou voldoende moeten zijn. Uitsluiten van het gebruik maken van fiets/voetpaden - verharde bermen etc. met daaraan gekoppeld sancties 1. geldboete 2. tijdstraf 3. bij herhaling uit koers.
Op de kant zetten prima, maar niet op deze manier.
Als de organisatie ter plekke goed heeft aangeduid dat het voetpad/fietspad niet tot het parkoers behoort, dan is uitsluiting onderhand een keer terecht ongeacht het aantal renners dat daarmee bestraft wordt.
Een tijdstraf kan overigens wel eens beter werken dan een geldstraf. Daar hebben toppers immers wel last van, het kan verschil maken tussen winst en verlies.
Ik vind boetes wel goed genoeg. Gewoon boetes geven als de renners over het fietspad heen rijden, en als er genoeg geld verdiend is met de boetes, het fietspad afzetten met dranghekken of linten oid.
A : Er zijn verschillende wijzen van foutief weggebruik, als je door een manoeuvre van eenander erop gedwongen wordt of stervend in het wiel volgt zit je er zo op zonder het te beseffen.
B : Er is geen absolute controle, er kan tig x over voetpaden gereden worden wat niet is vastgelegd maar waar je achteraf wel allerlei gezeik kan krijgen met renners die renners dat hebben zien doen terwijl anderen ervoor uit koers worden genomen.
C : Veel typen parcours laten je geen andere keuze dan hier en daar de stoepen pakken en dan helemaal in Vlaanderen, onzinnig dat we ieder jaar opnieuw deze discussie moeten voeren.