Rennersvakbond CPA niet blij met afdalingsprijs
De CPA is niet blij met het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De internationale rennersvakbond gaat vandaag nog in gesprek met RCS, de organisator van de Giro, over het nut van de prijs, schrijft Nu.nl.
Ook Bobbie Traksel, voorzitter van de atletencommissie van de UCI en voorzitter van de Nederlandse rennersvakbond VVBW, plaatst zijn kanttekeningen. “Je moet de risico’s niet groter maken dan ze al zijn”, zegt hij tegen de NOS. “In 2011 overleed mijn maatje Wouter Weylandt na een val in een afdaling. En dat was gewoon in koers. Kortom: het is al gevaarlijk genoeg.”
Traksel voorspelt dat het klassement zal worden geschrapt: “We moeten hier snel mee kappen. Of er acties komen als dat niet gebeurt? Nou, volgens mij is Gianni (Bugno, voorzitter CPA, red.) weer helikopterpiloot tijdens deze Giro, dus er zou weleens een signaal kunnen wegvallen”, grapt hij.
In WielerFlits Live reageerden de tafelgasten eveneens met verbazing. Volgens Léon van Bon en Michael Boogerd is het daalklassement nergens voor nodig. Theo Bos was nog duidelijker: “Dit slaat echt nergens op”, zei hij.
Desalniettemin is het een idioot klassement en wordt het zo snel mogelijk afgeschaft wat mij betreft.
https://twitter.com/TomVanDamme/status/859335693306396672?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fsporza.be%2Fcm%2Fsporza%2Fwielrennen%2FGiro%2F1.2967611
Plus je hebt nog wat te doen als je in een bergetappe gelost word. Dit prijsje kan je zelfs winnen als je als laatste renner binnenkomt steeds.
Dat was vooral ongelukkig en had niets te maken met dat het te gevaarlijk was.
Het zou eventueel kunnen aantonen dat een afdaling al best wat gevaar inhoudt. Renners die extra risico's nemen en zo hun eigen Giro/carrière/leven op het spel zetten, moeten niet beloond worden.
Zoals hierboven geopperd werd door Vainsteins, had mooi geweest als ze dit niet aangekondigd hadden en er gewoon achteraf een prijs voor uitgeloofd hadden.
SolitaryShell, hoe harder je gaat hoe groter de kans op ongelukkige situaties of verkeerde inschattingen. Je vergroot dus de kans op een herhaling van een Weylandts-situatie.
AkkaBoyD: wat is er dan hypocriet? dat mensen zich hier zorgen maken over een situatie en liever de renners tegen zichzelf in bescherming nemen?
@moosje97: ja je hebt wat te doen, maar die extra risicos, het extra inhalen van mensen die er niet voor kiezen etc zorgt voor onnodige extra gevaarlijke situaties. De vraag is of je dat wel moet willen in een sport als wielrennen waar elk jaar al mensen sterven.
@gekkeHenkie: hoeveel doden of levenslang gewonde weet jij die uit een massasprint voortkomen en hoeveel vanuit afdalingen? Ik weet er geen een vanuit een massasprint. Dus ik vind het geloof ik een wat misplaatst sarcasme van je (als dat het is, hopelijk).
Nog even uit de kleine lettertjes van het reglement: renners die een krant onder hun shirt steken tegen de kou en daarbij ook de extra dikke weekendbijlage nemen voor extra gewicht, krijgen 5 seconden straftijd per katern.
Ik vond GekkeHenkie hier wel gevat. Overigens: André Darrigade knalde ooit tegen een overijverige agent in het publiek aan tijdens de sprint van de slotetappe van de Tour, de man overleefde het niet. Dat is toch al minstens één dode.
Redelijk wat afdalingen liggen in het begin of midden. In ritten 11 en 15 kunnen de afdalingen in het slot wel beslissend voor ritwinst zijn. Met of zonder premie.
In ritten 16 (Stelvio) en 20 (Monte Grappa) komen de afdalingen uit op de voet van de laatste klim en kan risicovol afdalen beslissend zijn voor de klassementsmannen. Met of zonder premie.
Ik zie nog rare toestanden in de laatste 2 ritten van enkelen die hoog staan in het klassement met uitrusten voor de afdaling, ploegentactiek, stayeren achter wagens en gare inhaalmomenten.
Het is wel leuk dat ze onderweg tijdsopnames hebben, zodat we precies kunnen zien wie waar zit. Dat overzicht ontbreekt nogal eens in bergetappes. (Ze zetten het hopelijk wel direct live op de site van alle renners?) Jammer alleen dat het op deze manier gebeurt. Elke dag zullen we toch benieuwd zijn naar de daaltijden... Of gaan we het juist expres negeren?
Misschien dat sommige "goede" dalers helemaal niet blij zijn met de winstpremie, als blijkt dat ze in de afdaling een belachelijke hoeveelheid tijd goedmaken, nadat ze zijn gelost. Een soort trajectcontrole. Wat zou een goede boete zijn: 500 euro?
- Wielrenners zijn in niet gekleed op afdalen. MTB downhillers zien eruit als een ice hockey-keeper, en dat is niet bij wijze van esthetiek.
- Skiers gaan niet naar beneden op kansloos Italiaans asfalt.
- De concentratie van wielrenners is bij aanvang van de afdaling al aangetast door de inspanning van de voorafgaande klim.
- Het materiaal is lang niet altijd betrouwbaar (tubeless banden die losraken bijvoorbeeld)
Iedereen loopt te zeuren over vluchtheuvels, te veel motoren en pijnstillers die valpartijen veroorzaken (en terecht). Uiteraard hoort (goed) afdalen bij koersen maar om extreem snel afdalen aan te moedigen vind ik waanzinnig. De sport is al risicovol genoeg.