Giro 2017: Voorbeschouwing etappe 11
Na twee etappes waarin de klassementsrenners op de voorgrond traden, volgt er op woensdag een overgangsrit door het middengebergte. Wordt dit een dag waarop de vrijbuiters zich uit mogen leven? WielerFlits blikt vooruit.
Tijdens deze honderdste Giro eert de organisatie verschillende wielerhelden uit het verleden. Woensdag is het de beurt aan Gino Bartali, die tussen 1936 en 1946 La Corsa Rosa drie keer wist te winnen. De start is in zijn geboorteplaats Ponte a Ema aan de oostkant van Florence, waar het startschot zal klinken bij het Bartali museum.
Van daaruit wordt koers gezet in oostelijke richting voor een 161 kilometer lange tocht door de noordelijke Apennijnen waarin het de hele dag op en af gaat. Onderweg liggen vier beklimmingen die steeds kort na elkaar opdoemen. Ze zijn vrij lang, maar niet zo steil.
De Passo della Consuma (2e categorie, 15,9km á 6%) lijkt een ideale springplank om een vluchtersgroep op touw te zetten. Hierna volgen met de Passo della Calla (16 km aan 5,3%) en de Passo del Carnaio (11,4 km aan 4,5%) twee cols van derde categorie. Na een eerste passage over de finishlijn wordt de rit afgesloten met een 52 kilometer lange omloop ten oosten van de aankomstplaats. Hierin krijgen de renners de Monte Fumaiolo (2e categorie 23,1 km á 3,7%) voorgeschoteld, waarna een lange afdaling over smalle wegen met slecht wegdek richting de finish volgt. De laatste bocht volgt op 5,9 kilometer van de finish, waarna een lange rechte weg richting de aankomst in Bagno di Romagna volgt.
Favorieten
Na enkele dagen waarin het klassement herschikt is, krijgt het Giropeloton allerminst de gelegenheid om even rustig op adem te komen. Of in deze pittige rit de kanshebbers voor het roze zich in de debatten gaan mengen, valt te betwijfelen. We richten ons in deze voorbeschouwing dan ook op het scenario waarbij een of meerdere vluchters het tot het einde volhouden.
Hoewel het vaak koffiedik kijken is wie er mee kunnen springen in de vlucht van de dag, hebben we halverwege deze Giro wel al een indicatie van welke renners deze ronde graag op avontuur gaan. Doordat de etappe niet bergop finisht, zullen veel renners zich kansrijk achten. Naast ambitie en aanvalslust lijken klim- en daalkwaliteiten een absolute must voor wie kans wil maken op de dagzege.
Wanneer we op de deelnemerslijst op zoek gaan naar de battistrada (aanvallers), dan vinden we enkele teams die naar Italië zijn afgereisd met ritsucces als doel. Cannondale-Drapac rijdt deze Giro met meerdere renners die op dit terrein kunnen scoren. Davide Formolo is duidelijk de man voor het klassement, maar zijn ploeggenoten krijgen regelmatig de vrijheid om voor eigen succes te rijden. Pierre Rolland kondigde aan als rittenkaper naar de Giro te gaan, maar is daar ondanks enkele pogingen tot op heden nog niet in geslaagd. Waagt hij (met hierna twee sprintersritten in het vooruitzicht) een nieuwe poging? In de persoon van Davide Villella beschikt de Amerikaanse formatie over een renner die op dit parcours uit de voeten moet kunnen, terwijl er ook voor Michael Woods (al twee keer vijfde) hier kansen liggen.
Dimension Data is met een uitgesproken vrijbuitersploeg naar Italië gekomen. Daniel Teklehaimanot was al meerdere malen mee in de vlucht en staat aan kop in het klassement om de Fuga Pinarello, terwijl ook Jacques Janse van Rensburg al van zich liet horen. Op dit terrein mag iets verwacht worden van Omar Fraile, terwijl ook Nathan Haas hier een parcours vindt waar er voor hem kansen liggen. Een andere renner die zich deze Giro richt op dagsucces, is Rui Costa. De kopman van UAE Emirates boekte in 2013 een grootste overwinning op het WK in Florence, niet ver van waar vandaag gestart wordt. Geeft dit de Portugees extra motivatie?
De strijd om de bergtrui zal in deze etappe ongetwijfeld een rol van betekenis spelen. Tot dusver is deze nog niet echt losgebarsten, maar dat zou hier wel eens kunnen gaan veranderen. In rit elf zijn in totaal 44 punten te verdienen (15 op top 2e categorie, 7 voor 3e categorie), evenveel als het puntentotaal van leider Jan Polanc. Renners die ambities hebben voor de Maglia Azzurra kunnen hier een belangrijke slag slaan. Wanneer Polanc de komende dagen het blauw om zijn schouders wil blijven dragen, zal hij mee moeten zitten in de vlucht.
De Italianen wachten na tien etappes nog steeds op de eerste overwinning. Giovanni Visconti en Enrico Gasparotto beschikken over de kwaliteiten om daar verandering in te brengen, maar het is de vraag of ze bij het Bahrain Merida van kopman Vincenzo Nibali zelf op avontuur mogen. Visconti mocht dat zaterdag wel en dat resulteerde prompt in een tweede plaats.
Bij LottoNL-Jumbo is Enrico Battaglin een renner die hier aan het front verwacht mag worden. De Italiaan won in 2013 en 2014 al twee etappes in de Giro. Dat deed hij in ritten waar het nodige geklommen moest worden. Matteo Montaguti is een andere pion om rekening mee te houden. De renner van AG2R La Mondiale is een renner uit de streek, hij komt uit het nabijgelegen Forli en zal voor eigen publiek ongetwijfeld willen schitteren. Bardiani-CSF beschikt met klimtalent Giulio Ciccone over een renner die weet wat het is om te Giro een rit te winnen. Hij was twaalf maanden geleden succesvol in Sestola. De bescheiden Italiaanse formatie beschikt met bijvoorbeeld Simone Andreetta en Mirco Maestri over meerdere renners die de aanval niet schuwen, al is het de vraag of zij daar ook op dit parcours zin in hebben.
De overwinning van Gorka Izagirre in Peschici toont aan dat bij Movistar knechten de mogelijkheid krijgen om voor eigen succes te rijden. Grijpt de Bask in Toscane opnieuw zijn kans? Bij BMC is het uitkijken naar Ben Hermans. De winnaar van de Ronde van Oman mag van zijn ploeg als vrijbuiter de Giro rijden en vindt hier een kans op dagsucces. Zijn zestiende plaats op de Blockhaus (waar hij moest inhouden voor kopman Van Garderen) toont aan dat het met zijn vorm wel goed zit.
Daags na de tijdrit is het bovendien een factor welke renners zich hebben gespaard in de rit tegen de klok, om de dag daarop te kunnen vlammen. Rasaanvaller Luis León Sánchez was al twee keer mee in de vlucht, wat hem zaterdag in Peschici een derde plek opleverde. In de tijdrit deed hij het echter allerminst rustig aan en zette hij een scherpe tijd neer. Heeft hij nog voldoende energie om in Toscane in de aanval te gaan? Met onder meer Dario Cataldo (vijfde op de Etna) en de Deen Jesper Hansen beschikt Astana over meerdere opties.
Bij BORA-hansgrohe is Lukas Pöstlberger de revelatie van deze Giro. Op de openingsdag pakte hij verrassend het roze, terwijl hij in de ritten naar Terme Luigiane (donderdag) en Peschici (zaterdag) ook in de aanval reed. Probeert hij het op weg naar Bagno di Romagna opnieuw? Bij Trek-Segafredo vallen tot dusver met name Jasper Stuyven en Mads Pedersen op in aanvallende zin, maar het is de vraag of zij kunnen schitteren in een bergachtige rit als deze.
En de klassementsrenners? Het mag niet uitgesloten worden dat zij een rol van betekenis gaan spelen, maar met de zware slotweek in het verschiet is de verwachting dat zij hun kruit droog houden. Desalniettemin zijn aanvalspogingen van toprenners die in de eerste anderhalve week al de nodige minuten verloren hebben niet uit te sluiten.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Pierre Rolland
*** Rui Costa, Omar Fraile
** Davide Villella, Nathan Haas, Michael Woods
* Matteo Montaguti, Luis León Sánchez, Enrico Battaglin, Ben Hermans
Dat denk ik ook ja. Dat wil zeggen, op het steile stuk vlak voor de top.
Benieuwd of Mollema, Kruijswijk en Zakarin in die afdaling tijd gaan verliezen...
Zou Battaglin mogen meegaan in een vlucht? Als Campenaerts geen tijdrit mag rijden, als LottoNL geen gat van 30sec op vluchters wil toerijden waardoor Battaglin 4e wordt ipv ritwinst, zou hij dan in een zware rit zijn kopman mogen achterlaten? Ik vermoed van niet.
@Javier: De aankomst is gewoon vlak hoor. Het plaatje wat jij mogelijk bedoeld is de laatste klim van de 2de cat.
Wie dan wel? Battaglin geef ik wel een grote kans. Mee voor de tussensprint en in de finale afmaken.
Roze bril af: grote vluchtgroep die het uitmaakt voor de overwinning en Nibali zijn ploeg die de laatste afdaling voor hun rekening neemt.
Het is een verraderlijke etappe, die ook in afdalingen volop kansen biedt. Bovendien zijn er gewoon nog veel sterke renners die op voor hen kansrijke achterstand staan. Zoals Thomas en Yates, om de belangrijkste maar te noemen. Hoe langer ze wachten des te groter de kans dat ze een mislukte Giro rijden.
Deze etappe heeft niet voor niets vier sterren meegekregen !