Greipel verlaat vrijdag Giro
donderdag 18 mei 2017 om 12:21

Greipel verlaat vrijdag Giro

André Greipel zal de Giro d’Italia dit jaar niet uitrijden. De 34-jarige Duitse sprinter van Lotto Soudal stapt morgenavond na de vlakke rit naar Tortona vroegtijdig af. Dat bevestigt zijn ploeggenoot Moreno Hofland aan de NOS.

Greipel won deze Giro op de tweede dag de rit naar Tortoli en droeg daarna één dag de roze trui. Vandaag wacht er in de etappe naar Reggio Emilia voor hem een nieuwe kans op dagsucces. “Gisteren hadden we geen kans om de benen te sparen, omdat we de hele dag moesten klimmen en afdalen”, aldus Greipel. “Vandaag is een nieuwe etappe voor sprinters en ik verwacht dat wij de wedstrijd samen met Orica-Scott en Quick-Step Floors gaan controleren. Er zijn onderweg twee beklimmingen, maar ik denk niet dat de vlucht het tot het einde gaat halen. We gaan zeker proberen om een nieuwe overwinning te behalen in de massasprint.”

Het aangekondigde afstappen van Greipel is geen verrassing. Ploeggenoot Moreno Hofland verwees vorige week in WielerFlits Live al naar een mogelijk vroegtijdig vertrek van zijn kopman. De Brabander – die deel uitmaakt van zijn sprinttrein – mag nu in de slotweek voor eigen kansen rijden.

RIDE Magazine
32 Reacties
18-05-2017 12:32
Wisten we natuurlijk al langer.
18-05-2017 12:36
Ewan ook lijkt me?
18-05-2017 12:40
Het lijkt mij juist wel goed voor Ewan om juist de ronde eens uit te rijden. Ik kan me herinneren dat hij ergens had aangegeven dat hij aan zijn basis wilde werken
18-05-2017 12:42
Eigenlijk zou zoiets verboden moeten worden. Meedoen aan een meerdaagse wedstrijd betekent ook uitrijden.
18-05-2017 12:49
@MIDZ: Wat een onzin. Als de organisatie ervoor kiest om de laatste week vol te proppen met zware bergritten en een tijdrit, dan vraag je er natuurlijk om dat de sprinters naar huis gaan. Er is helemaal niks meer te halen.
18-05-2017 12:51
Hij zal vast niet de enige sprinter zijn, valt voor hen geen eer meer te behalen na vrijdag. Misschien dat Gaviria nog voor de paarse trui wil gaan, Ewan hardheid wil opdoen en Bauhaus moet knechten voor zijn kopman, maar dan hebben we het ook wel gehad.
18-05-2017 12:55
@Magikdatzeggen,
En waarom vind je dit zo erg? Alsof we nog iets hadden gezien van Greipel in de laatste week. Sterker nog als hij verplicht uit had moeten rijden dan was hij waarschijnlijk niet eens meegedaan met deze Giro.
18-05-2017 12:58
De opmerking dat er voor sprinters niets te halen valt, klopt natuurlijk niet.
Er is de strijd om de puntentrui.
18-05-2017 13:08
Eens met snoep de hond.
Het zou ook kunnen dat renners ineens ''ziek'' zijn halverwege de koers, toevallig als ze er toch niks meer te zoeken hebben. Er zijn vast genoeg kwaaltjes te bedenken die niet te controleren vallen.
18-05-2017 13:14
En anders werkt buiten de tijdslimiet binnenkomen ook wel.
18-05-2017 13:14
@Magikdatzeggen - 18 mei 2017 om 12:42 Afstappers mogen niet starten in andere wedstrijden zolang de etappekoers duurt. Er staat dus wel degelijk een sanctie op.

@LucasR - 18 mei 2017 om 12:49 Precies. Daarom eindigen grote rondes doorgaans met een criterium opdat ze sprinters nog één kans hebben.
18-05-2017 13:17
hij mag voor eiegen kans gaan die hofland ?? welke eigen kans is dat dan vraag ik me af.
18-05-2017 13:17
Wel fijn voor Hofland dat hij na vrijdag voor eigen kans mag gaan. Ik zie hem de massasprint in de rit met de Mortirolo en Stelvio wel winnen ;)
18-05-2017 13:19
@snoep, Het mooie aan een grote ronde is wat mij betreft de combinatie van de verschillende soorten ritten. Zo hebben sprinters het moeilijk met bergetappes, hebben klassementsrenners last van gevaarlijke aankomsten met sprinttreintjes in sprintetappes etc. Deel na afloop van de ronde de prijzen uit aan renners die het helemaal uitgereden hebben en geef zo meer prestige aan die overwinningen.
18-05-2017 13:34
En zo heeft Cipollini uiteindelijk nooit de Tour uitgereden.
Als de sprintetappes minder geconcentreerd zitten aan het begin, zul je dit vaker voorkomen.
18-05-2017 13:36
Etappe 15 en ook etappe 17 zijn mogelijkheden voor hem om mee te gaan in een ontsnapping. Maar het zijn kleine kansjes.
18-05-2017 14:09
Eens met magikdatzeggen. Iedereen hoort evenveel te lijden in een ronde. Ga anders eendagskoersen rijden of in een kleine ronde rijden als California.... Sprinters zijn de enige soort wielrenners die kunnen sparen door af te stappen om twee maanden later weer etappes te kunnen winnen in de volgende ronde om daar weer af te stappen. Alle andere renners moeten in sprintetappes ook nog eens risico's verduren en menig AK rijder is al eens door valpartijen in een sprintetappe uitgeschakeld voordat de bergen beginnen. De sprinter zit lekker thuis voor de buis als het echt zwaar gaat worden met een zege op zak....
18-05-2017 14:11
@Magikdatzeggen,
Dat wordt al gedaan. Dat heet namelijk het algemeen klassement en het puntenklassement. Als je hoog in die klassementen eindigt dan levert dat gewoon geld op.

Als je wil dat zoveel mogelijk sprinters uitrijden lijkt het mij het beste dat je van de laatste 2 a 3 etappes vlakke etappes maakt. Als je nu bijvoorbeeld de etappes van deze Giro in omgekeerde volgorde plaatst dan hadden alle sprinters de eerste week, met in dat geval voornamelijk bergetappes, moeten overleven om eindelijk een keer een vlakke etappe te kunnen rijden. Het probleem is dan alleen dat de spanning er een paar dagen voor het einde er waarschijnlijk al uit is.

Ik ben het trouwens niet met je eens dat gevaarlijke aankomsten met sprinttreintjes een last voor klassementsrenners zou moeten zijn. Slaat mijn inziens helemaal nergens op. Als je die redenatie zou volgen dan gaat de organisatie straks nog een paar 180 graden bochten (of iets dergelijks) in de laatste kilometers leggen. Ik zou er helemaal voor zijn als ze in vlakke etappes de tijdsregistratie gewoon 3 of 5 kilometer voor de finish leggen.
18-05-2017 14:28
Briljant: "hij mag voor eigen kans gaan" haha.
Daar is Hofland blij mee denk ik.
18-05-2017 14:29
@grootverzet,
Ik kan je vertellen dat sowieso niet iedereen evenveel lijdt in een grote ronde. Sterker nog het zou bijvoorbeeld best kunnen dat een Nizzolo (die gisteren is afgestapt) deze Giro veel meer heeft geleden dan een hoop renners die straks wel de Giro uitrijden.

Verder is iedere renner, die niet voor het klassement rijd, in staat zich in een grote ronde te sparen of vroegtijdig af te stappen. Zo zijn er ook renners (die redelijk goed kunnen klimmen) die hun dagen uitkiezen. Vind je dan ook dat die eigenlijk elke dag volle bak moeten koersen, omdat ze anders niet voldoende lijden?
18-05-2017 14:51
Het aangekondigde afstappen van Greipel is geen verrassing. Ploeggenoot Moreno Hofland verwees vorige week in WielerFlits Live al naar een mogelijk vroegtijdig vertrek van zijn kopman. De Brabander – die deel uitmaakt van zijn sprinttrein – mag nu in de slotweek voor eigen kansen rijden.

Sinds wanneer kan onze moreno klimmen hahahah
18-05-2017 14:55
Behaalde punten en prijzengeld niet uitkeren zou dit soort acties tegengaan.
18-05-2017 15:00
Ik heb er niet zo'n probleem mee dat sprinters afstappen, die gasten hebben toch een heel ander idee over het ronde wielrennen, voor hen is het gewoon zoveel mogelijk ritten winnen.

Of zo'n Greipel nu die laatste week zichzelf uit elkaar trekt voor niks of hij zit thuis op de bank, lekker belangrijk.
18-05-2017 15:04
@ kooltje: mee eens.
Voortaan nog wat meer bergen aan het begin proppen. Wellicht komen we dan eindelijk van die voorspelbare suffe etappes af die in een eindsprint eindigen.
18-05-2017 15:10
@kooltje,
twijfelachtig, Greipel stapt af omdat hij (en de ploeg) van mening is dat dit richting de Tour beter is. Zal Greipel verder een zorg zijn hij als hij daardoor wat punten of geld misloopt.

Met dat soort regels raak je echter wel renners voor wie dat geld en die punten wel belangrijk is en die ongewild de ronde moeten verlaten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.