UCI verkleint ploegen in grote rondes: van 9 naar 8
De UCI gaat meerdere ingrijpende veranderingen doorvoeren. Het Professional Cycling Council (PCC) heeft bij een recente bijeenkomst onder meer besloten om vanaf 2018 de ploegen in grote rondes te verkleinen. Daarnaast wordt de Tour een week verlaat op de kalender, in verband met het WK voetbal.
Van negen naar acht in grote rondes
De PCC is meerdere onderwerpen aangaande veiligheid en beveiliging langsgegaan. De grootte van de ploegen in de grote rondes (Giro, Tour en Vuelta) zal worden teruggebracht van negen naar acht. Hierdoor wordt het peloton verkleind tot een maximum van 176 renners. De PCC gaat ook goedkeuring vragen om een vaste UCI-regel te maken van dat maximum aantal renners.
Tour de France week later
Vanwege het WK voetbal van 2018 in Rusland wordt de Tour de France een week later verreden dan aanvankelijk was gepland. La Grande Boucle staat op de planning van 7 tot en met 29 juli 2018. Hierdoor schuiven enkele koersen na de Tour ook een week op.
Geen wijzigingen in WorldTour-kalender
De WorldTour-kalender blijft intact in 2018, vergeleken met de huidige koersen op de lijst. Dit jaar zijn meerdere koersen gepromoveerd naar de het hoogste niveau. Een daarvan is de Abu Dhabi Tour, die vanwege zijn succes uitgebreid is naar vijf dagen.
De Amstel Gold Race staat in 2018 op de agenda voor 15 april. De BinckBank Tour wordt verreden van 13 tot en met 19 augustus. Hier (‘Season 2018’) kunt u de volledige WorldTour-kalender voor volgend jaar zien. In september maakt de UCI de volledige kalender bekend.
Test met tijdsverschil van drie seconden in sprints gaat door
De PCC heeft een test in de Ronde van Zwitserland geëvalueerd. In die rittenkoers was het in sprintetappes zo dat tijdsverschillen aan de finish van drie seconden niet aangerekend werden. Dat is in de huidige regels nog slechts één seconde, alvorens tijdsverschillen daadwerkelijk doorberekend worden in het klassement.
De herziening van deze regel is bedoeld om de verhoogde stress en toegenomen risico’s in sprintetappes aan te pakken, zonder de sportieve integriteit van de massasprint uit het oog te verliezen. De test uit de Ronde van Zwitserland zal worden herhaald in de komende Tour de France.
In WielerFlits Live #28 bespraken we of minder renners per ploeg het wielrennen ten goede komt. Bekijk hieronder dat fragment.
Onzin! Er komen zoveel wedstrijden bij dat het voor ploegen interessanter kan worden om met minder renners te gaan rijden. Je ziet bij TLJ en Subweb ook dat ze soms moeite hebben om volledig team aan de start te krijgen of zelfs niet starten vanwege te weinig fitte renners.
Zoals rahimns zegt is dit ook slecht voor de renners.
Zelfs in ploegentijdritten met pelotonnetjes van ten hoogste 8/9 man wordt om de haverklap gevallen.
Zo startte de Tour bijv in 2001 ook op 7 juli.
Deze maatregel hoeft ook zeker niet te betekenen dat er geen plek meer is voor 15% van de renners. Buiten de grote rondes en de klassiekers rijden ploegen altijd wel met een renner die misschien beter rust had kunnen krijgen. De kalender bevat daarnaast genoeg koersen waarmee het programma van een ploeg desnoods uitgebreid kan worden, zodat er alsnog voor alle renners in de ploeg genoeg te koersen valt.
Ik vind het eerder opmerkelijk dat de Abu Dhabi tour een succes genoemd mag worden. Hoe wordt succes dan gedefinieerd door de UCI..? Die zandbakkoersen mogen wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen. De ziel van de sport gaat eerder op die manier verloren, dan door een mannetje minder per ploeg.
Ook in andere WorldTour-wedstrijden wil de UCI het aantal deelnemers beperken tot 176.
@PietjePrecies het gaat juist om het terugbrengen van het aantal deelnemers aan de WT-wedstrijden dus er gaan niet extra ploegen aan mee doen.
Kan overzichtelijker worden. Trouwens vorig jaar werd in de Tour niet zoveel gevallen als voorgaande jaren.
Het zal eerder gebeuren wanneer er op een bepaald moment in de finale wordt aangegeven dat er vanaf dat moment geen tijd meer kan worden verloren. Dit zou dan zijn wanneer de kopgroep is ingelopen binnen de 10 kilometer of iets dergelijks
" Pijn Suzanne , Vreselijke pijn" en zoiets en nog wat meer.
Tramodol of andere pijnspecialisten zouden het nieuwe liedje mee kunnen promoten.
Dat kan nog simpeler: Tramodol als sponsor van een ploeg, zou prachtig staan op een wielertenue. 'De Tramodollemannen gaan weer tekeer aan de kop van het peloton' etc