Cipollini: “Wielrennen is vandaag de dag een beetje saai”
In een interview met Radio24 heeft Mario Cipollini uitgehaald naar het huidige wielerpeloton. De flamboyante Italiaanse ex-renner snapt niet dat Peter Sagan voor een derde keer het wereldkampioenschap op zijn naam kon schrijven. “Als je geen sterke nationale selectie hebt, kun je niet meedoen in de strijd om de wereldtitel. Sagan wint alleen wel drie keer.”
Super Mario kan dat niet begrijpen. “Sagan is een groot kampioen, dat staat buiten kijf. Maar waar zijn de anderen mee bezig? Alle coaches en ploegleiders, wat doen ze? Hoe kunnen ze Sagan de kans geven om hem te laten sprinten in een koers van 267 kilometer, terwijl ze een andere situatie kunnen creëren? Bovendien gaat Sagan pas een dag van tevoren naar Bergen. Anderen gaan eerder om te acclimatiseren en het parcours te bestuderen. Sagan benadert het alsof hij een potje zit te kaarten.”
‘We zien niets bijzonders meer’
Ook de werkwijze van Sky kan niet rekenen op sympathie van Cipollini. “Wielrennen is vandaag de dag een beetje saai. Neem nu de voorbije Tour de France of de Vuelta a España. Daar rijdt Sky op kop en zij bepaalt het tempo. De helpers van Chris Froome zijn even sterk als zijn naaste belagers. Zij handelen aanvallen van mannen als Vincenzo Nibali, Romain Bardet en anderen af. En met nog anderhalve kilometer te gaan is Froome zo getraind dat hij het verschil kan maken. Het is een eentonige strategie waardoor we niets bijzonders meer zien.”
Andere tijden
“Ik vraag me af wat er is veranderd in het wielrennen de voorbije vijftien jaar”, gaat de Italiaan verder. “Toen ik op het WK van 2002 de grote topfavoriet was, waren Erik Zabel en Robbie McEwen mijn tegenstanders. Duitsland en Australië, dus. Twee geweldige teams die geen meter kopwerk verrichtten, waardoor de druk de gehele dag volledig bij de Italiaanse ploeg lag. Lance Armstrong heeft ook af moeten rekenen met twee nationale teams zoals Telekom en ONCE om zijn overwinningen te behalen. Miguel Indurain had eveneens enkele sterke tegenstanders die hem aanvielen. Maar nu heersen Sky en Froome in het rondewerk. Tijdens eendagskoersen is het Sagan wat de klok slaat.”
“Ik vraag me af wat er is veranderd in het wielrennen de voorbije vijftien jaar”, gaat de Italiaan verder.
Goh, ik kan wel wat verzinnen hoor, meneer de wielrenner uit een ander tijdperk...
En wat betreft saai.......... Typisch gelul van een sporter van vroeger, die het idee heeft dat alles toen beter was. Alsof de Tours van Armstrong zo spannend waren. Alsof de klassiekers dit jaar niet om je vingers bij af te likken waren. Alsof de Giro dit jaar niet waanzinnig was, en door commentatoren uit verschillende landen als leukste gronde ronde in (vul iets in...) bestempeld werd.
Een draft-systeem (zoals bij veel Amerikaanse sporten het geval is) ieder seizoen om de sterkste renners evenredig te verdelen over alle teams zou de spankracht en het spektakel alvast ten goede komen.
Wielrennen is gewoon vaak saai maar je kijkt toch om die onverwachte spannende plotwendingen.
Als iedereen recht blijft en/of zich even accuraat voorbereidt zoals Froome, dan wint Froome dit jaar echt geen Tour.
Is dat de Nederlanders lekker gaan maar het gedwee achter een wattage-UFO rijden kantoorwielrennen #nietszeggendeslogan #heusgeendoping #1team4heelbelangrijk is nogal slaapverwekkend. Zelfs een niet nader te noemen renner met de W van Poels die daar onbeschaamd aan meedoet : )
Mits volgend jaar TD uiteraard. Ave caesar!
Je moet toch niet rijden om een ander te laten verliezen zeker.
Je kan je wel afvragen hoe vaak Kristoff, Matthews en co van Sagan moeten verliezen en hoe lang die ploegleiders blijven geloven dat het deze keer wel zal lukken en op 1 paard blijven gokken ipv. hun kansen te verdelen over meerdere pionnen.
Ik heb echt enorm genoten van schitterende koersen. Het kan gewoon niet altijd.
De hegemonie van Sky doorbreken is gewoon erg moeilijk, en dan moet je a la Contador wat proberen met het risico dat je de man met de hamer tegen komt. En dat durven de meesten niet, die gaan liever voor een 5e plaats.
Heeft ook te maken met de UCI punten.