‘Giro 2018 krijgt vorm met Siciliaanse passage, Zoncolan en vlakke tijdrit’
Foto: Sirotti
zaterdag 28 oktober 2017 om 10:24

‘Giro 2018 krijgt vorm met Siciliaanse passage, Zoncolan en vlakke tijdrit’

Op 29 november zal in Milaan het definitieve etappeschema van de Giro d’Italia 2018 worden gepresenteerd. De laatste weken steken de geruchten echter al hardnekkig de kop op. Afgelopen zaterdag werd al bekend dat de Giro naar alle waarschijnlijkheid zal eindigen met een slotpassage door de Alpen.

In navolging van dit nieuws meldt het lokale La Stampa dat de Giro-karavaan na zijn driedaagse verblijf in Israël opteert voor een eerste rustdag in Catania, de op een na grootste stad van Sicilië. Op het geboorte-eiland van tweevoudig Giro-winnaar Vincenzo Nibali staan vervolgens drie ritten op het menu, respectievelijk naar Caltagirone, Santa Ninfa en een aankomst bergop op de flanken van de Etna. In de voorbije Ronde van Italië was er ook al een finish op de vermaarde vulkaan. In die bewuste vierde etappe boekte de Sloveen Jan Polanc een knappe ritzege.

Na een Siciliaanse passage maakt de Giro de oversteek naar het Italiaanse vasteland, om vervolgens noordwaarts te trekken richting de regio Campanië, waar een aankomst gepland staat op Montevergine di Mercogliano (17 km aan 5%). De laatste keer dat La Corsa Rosa hier een aankomstboog neerzette was in 2011, toen Bart de Clercq net uit de greep wist te blijven van de favorieten. In een verder verleden zegevieren ook Danilo di Luca (2007) en Damiano Cunego (2004) op deze bergtop.

De Apennijnen zullen naar verluidt ook dienen als strijdtoneel tussen de klassementsrenners, met een aankomst op het skiresort van Campo Imperatore. Ook is de organisatie van plan de dit jaar bij een ongeluk omgekomen ex-Girowinnaar Michele Scarponi te eren, door een Giro-start te verzorgen in zijn laatste woonplaats Filottrano. Verder staat er in rit veertien nog een finish op de beruchte Monte Zoncolan op het menu, gevolg door een etappe met aankomst in Sappada. In de laatste week kiest de organisatie eveneens voor een vlakke individuele tijdrit van Trento naar Rovereto. Deze tijdrit zal in het teken staan van de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog, met een aankomst pal voor de in Rovereto gebouwde herinneringsklok.

Na een al eerder gefluisterde slotpassage door de Alpen, met de onverharde Colle delle Finestre als mogelijke scherprechter, speelt de Giro-organisatie met het idee om een slottijdrit te organiseren in Rome. Men hoopt hiermee viervoudig Tourwinnaar Chris Froome te verleiden om zijn Giro-debuut te maken, alsmede titelverdediger Tom Dumoulin opnieuw aan de start te krijgen.

RIDE Magazine
13 Reacties
28-10-2017 10:38
Israël, Sicilië, Alpen en eindigen in Rome - dat worden veel verplaatsingen en misschien ook wel erg lange etappes. En veel ritten om naar uit te kijken.
28-10-2017 11:10
Chris Froome zullen ze niet verleiden, maar als ze echt drie individuele tijdritten opnemen zal Dumoulin daar wellicht van gecharmeerd zijn.
28-10-2017 12:09
De Monte Zoncolan, fantastische omgeving. Afgelopen zomer drie dagen verbleven; het Wellness-hotel La Parla aan de voet van de klim is aan te raden. Jammer dat het nu al is volgeboekt voor precies de dagen dat de Giro 'waarschijnlijk' langs komt..
28-10-2017 12:13
Zou het jammer vinden als er veel itt km's zijn. Heb het liefst een klimtijdrit en één itt van een km of 25 tot 30 ipv 2 of 3 "vlakke" itt's die bij elkaar meer dan 50km zijn.

Dan kan je meer kanten op qua kanidaat winaars.
28-10-2017 12:17
Die Etna in het begin was het niet per se waard om te herhalen? Leuk voor Polanc dat hij een rit pakte, maar verder reed er vooral een grote groep samen omhoog.
28-10-2017 13:04
@ jsprunk, volgens mij kwam dat meer door de tegenwind dan door de klim zelf.
28-10-2017 13:22
Kruisvaarders route in omgekeerde richting?
28-10-2017 14:13
Tom gaat hier starten lijkt me. 2x giro op rij zou helemaal historisch zijn.
28-10-2017 15:50
Hele sloot matige bergetappes. In de Alpen geen echte Dolomietenrit, niks in de hoek Stelvio/Fabia/Mortirolo en naar het einde toe waarschijnlijk Unipublic-esk naar Prato Nevoso, de weliswaargeweldige combi Finestre-Sestriere die grotendeels teniet wordt gedaan door door te rijden naar Jafferau en de verwachte laatste bergetappe naar Cervinia is ook niet echt fantastisch. En Etna, Montevergine en Campo Imperatore als bergaankomsten onderweg naar de Alpen spreekt ook niet echt tot de verbeelding. De Tour dreigt voor het eerst in tijden een beter parcours te hebben en dat terwijl we daar vaak zat beter aantreffen...
28-10-2017 18:14
Ik zou het fijn vinden als ze een tijdrit in de laatste etappe plannen, niet dat gezapige wat altijd in de Tour plaatsvindt, want eigenlijk rijden ze dan één etappe minder.
28-10-2017 18:57
De laatste etappe in de tour is nutteloze kermiskoers momenteel. Dat is de tour qua jurering trouwens ook.
28-10-2017 21:06
Laatste etappe is Wk van de sprinters. Op een jaar als dit na waarin ze allemaal uitgevallen zijn.
@mus misschien is het onderwijs iets voor jou? Of de tour ontwerpen afgelopen jaar. Daar maken ze ook het niveau lager als er er te weinig ergens goed in zijn.
@david het is wel heel erg allemaal zeg.
29-10-2017 00:34
Drie tijdritten vind ik geweldig, gewoon omdat ik tijdritten de mooiste ritten vindt.
Het zou wat zijn trouwens, als er nooit een duel Froome-Dumoulin komt! Kan nog altijd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.