Giro 2018 kent twee tijdritten van in totaal ‘slechts’ 44 kilometer
In tegenstelling tot de eerdere geruchten, zal er in de komende Giro d’Italia slechts 44 kilometer tegen de klok moeten worden gereden. Dit verklapt Girobaas Mauro Vegni aan het Franse Monde. In totaal zullen er twee kortere tijdritten op het menu staan. “Ik teken geen Giro uit op maat gemaakt van één coureur”, aldus Vegni.
De aankondiging van de Italiaan zal niet al te enthousiast worden ontvangen in huize Dumoulin. De titelverdediger gaf eerder aan te wachten op de bekendmaking van het Giroparcours, om een definitieve keuze te maken op welke grote ronde hij zal zich richten voor komend seizoen. Vorig jaar moest er in Italië nog bijna 70 kilometer tegen het uurwerk worden afgehaspeld.
Waar de Giro slechts 44 tijdritkilometers in het parcours opneemt, staan er in de Tour 66 kilometers tegen het uurwerk op het programma. Naast een 35 kilometer lange ploegentijdrit rond Cholet is er op de voorlaatste dag nog een 31 kilometer lange individuele tijdrit ingeruimd.
Contrairement aux rumeurs, seulement 2 CLM sur le #Giro, dit Mauro Vegni. 44km total. "Je ne dessine pas le Giro pour un coureur" (Dumoulin)
— Clément Guillou (@JeuneGuillou) November 3, 2017
Volgens mij heeft Sunweb wel bewezen dat een ploegentijdrit helemaal niet in hun nadeel hoeft te zijn.
Al hoop ik wel dat ie allebei doet , Nairo kan nog altijd niet tijdrijden, daarbij hoor je stil te zitten en in de ploegen tijdrit zouden ze weleens een minuut kunnen pakken.
Weet even niet hoe het met de bergetappes gaat, maar misschien een lastige keuze. Een TT op de voorlaatste dag is niet ideaal, en de TTT geeft kleine risico's of weinig winst ten aanzien van de grootste concurrenten. Maar 44 km over twee TT's geeft misschien te weinig push om weer lekker in Italië te koersen.
Proloog 10 en dus nog eentje van 34 erin. Als dat net zoiets variabels wordt als in Bergen levert dat een Dumoulin al 1:30 oid op. In de tour heb je de TTT waarmee je quitte spelend al goede zaken doet tov SKY en die laatste misschien 0:45-1:00 winst. Maar misschien staren we ons teveel blind op de tijdritten want wanneer Dumoulin nog een stappie verder komt in bergop rijden krijg je wellicht zoiets als dit > https://www.youtube.com/watch?v=StJ8Qjl0qPI
Kelderman naar de Giro als kopman, maar dan zit je nog wel met Matthews.
Persoonlijk hoop ik dat Dumoulin voor de Giro kiest, vind dat qua ronde gewoon aantrekkelijker om te zien. Hoewel hij tegen Froome ook wel wat kan inbrengen!
Dumoulin zou als het op winstkansen (parcours en tegenstand) aan zou komen verder natuurlijk altijd voor de Giro kiezen, voor wat dat waard is (niets).
Dan een persoonlijke noot. Ik zou zelf nooit naar de Tour gaan tenzij het parkoers echt mega interessant is. Voor de Fransen hoef je het niet te doen, die gaan toch massaal voor hun landgenoten en wat er verder het hele jaar gebeurt buiten de Tour lijkt het gangbare volk niet zo te deren. Verder verdien je geen klap in de Tour ten opzichte van wat het de organisatie zelf opbrengt en word je met wat pech in toch wat matige hotels ondergebracht. Je bent gewoon een marionet in het theater dat Tour de France heet waar de organisatie zelf het beste van wordt, zoals bij de Fifa.
Ik zie dat nibali ook nog eens volledig voor de tour wil gaan al dan niet dit jaar.
Zou wel mooi zijn nibali, froome,quintana, dumo. Quintana zou wel eens veel tijd kunnen verliezen op de kasseien.
Hoezo zit je met Matthews, die kan prima mee in de Tourploeg. Kan gewoon voor eigen kansen rijden en ook nog van waarde zijn voor Tom ( Denk alleen al aan de TTT en de kasseienrit)