‘Olympische parcours Tokio voor klimmers’
Sprinters en klassiekerrenners hebben weinig te zoeken op de Olympische Spelen in Tokio 2020. Volgens het Engelstalig dagblad Japan Times gaat de wegwedstrijd zich afspelen op bergachtig terrein. De UCI zou op enkele details na akkoord zijn met het parcours. De definitieve beslissing valt in februari.
KNWU-bondscoach Thorwald Veneberg bevestigt het verhaal tegenover WielerFlits, maar hij houdt nog wel een slag om de arm. “De organisatie heeft vijf opties uitgestippeld, waarvan dit er een is. Er is een serieuze kans dat dit het definitieve parcours gaat zijn, maar die beslissing valt pas in februari. De vorige keer was het ook op een haar na rond.”
Veneberg ging aan het begin van dit jaar naar Japan om het toentertijd voorgestelde parcours te verkennen. De aanloop van het rondje was toen 24 kilometer lang met daarna een circuit van 15,7 kilometer lang, welke de renners zestien keer zouden moeten afleggen. “Vanwege problemen met politie en bewoners zijn ze genoodzaakt om het parcours toch aan te passen”, zegt de Nederlandse bondscoach.
Mount Fuji op de achtergrond
Volgens de Japan Times starten de wegwedstrijden in Chofu, een buitenwijk van Tokio. Via de National Route 413 trekt het mannenpeloton vervolgens naar het gebied rondom het Yamanaka-meer en de voet van Mount Fuji, de hoogste bergtop in Japan. Vervolgens zetten ze koers naar het finalecircuit, waar de aankomstlijn op de Fuji Speedway is gekalkt.
“Voor de atleten gaat het zwaar zijn, met veel hoogtemeters. Het uitzicht met Mount Fuji op de achtergrond is wel prachtig”, vertrouwt een bron het Japanse medium toe. De vrouwenkoers gaat volgens diezelfde bron 140 kilometer lang zijn. Het gedeelte rondom de voet van Mount Fuji slaan zij over. De start- en finishlocatie zouden wel hetzelfde zijn.
Veneberg: “Slopend parcours”
Mocht deze variant goedkeuring krijgen van de UCI, dan verwacht Veneberg een loodzwaar parcours. “In oktober ben ik samen met NOC-NSF in Japan geweest. Ik heb deze optie verkend en het is heel lastig. Net buiten Fuji Speedway ligt een serieuze klim! Het finalecircuit an sich is niet zo lang, zo’n vier en een halve kilometer. Een slopend racecircuit dat op en neer gaat.”
Onderschatting van het finalecircuit ligt op de loer. “Het hoogteverschil van 35 meter lijkt geen moeilijke opgave, maar het verraadt niet hoe zwaar het eigenlijk is”, aldus Veneberg. De mannen haspelen naar verwachting een koers van 270 kilometer af. De aanloop is 216 kilometer lang, het restant van de koers vindt plaats op het finalecircuit.
‘Dit parcours heeft duidelijk de meeste kans’
Veneberg weet ook hoe de andere parcoursopties eruitzien, nadat het parcours wat hij in februari van dit jaar verkend heeft is afgevallen. “Een mogelijkheid is een parcours dat is uitgetekend rond Chiba (aan de baai van Tokio, red.). Die heb ik redelijk verkend, maar je kunt er twee kanten op. Het kan vlak zijn, als ze de bergen links laten liggen.”
Nog een andere optie is een parcours in de buurt van het Olympisch Velodrome, op twee uur afstand van Tokio. “Die heb ik niet verkend, maar ik weet dat het ook daar bergachtig is. De laatste optie is een start en finish in Tokio zelf. Dat lijkt me echter onwaarschijnlijk, vanwege de problematiek die optie één ook al met zich meebracht. Ik geef daarom op dit moment de optie met de finish op de Fuji Speedway duidelijk de meeste kans.”
La Flamme Rouge maakte een profielkaartje van de aanloop naar het finalecircuit.
New #Tokyo2020 Olympic Road race proposal according to Japanese websites (thanks @itmofnw)
Absolutely a game changer, indeed a race for climbers
Route: https://t.co/AJAeiKkyfC pic.twitter.com/DD8YY1oAOD
— La Flamme Rouge (@laflammerouge16) 8 november 2017
#Tokyo2020 – Our final attempt to draw the route according to @cyclingweekly article (2 laps of 45 Kms, then Fuji lap)
Thanks to @raffilpt of @LasterketaBurua for cooperation in drawing/finding the route
Interactive map: https://t.co/fQaGmIVh25 pic.twitter.com/N6hMhpwDCh
— La Flamme Rouge (@laflammerouge16) 8 november 2017
#Tokyo2020 – To close this olympic game this should be the Women Road Race.
(GPX made by @raffilpt of @LasterketaBurua) pic.twitter.com/dS5bP3Uc9s
— La Flamme Rouge (@laflammerouge16) 8 november 2017
Dit plaatje oogt flink zwaar, maar er komt dus nog 60km circuit achteraan met maar 35 hoogte meters? Lijkt me dan niks voor de echte klimmers toch?
Leuk om jouw leidinggevende visie te mogen lezen tussen te mening van onwetenden. Matthews of GVA zouden absoluut nooit een mooi resultaat kunnen halen in LBL. Kittel lijkt me inderdaad topfavoriet. Ik snap ook de mensen niet die hier om Dumoulin en Poels roepen. Met die klim van 15km aan 6% moeten we gewoon vol gaan voor Stroetinga en Van Hummel.
De Olympische Spelen zijn eens in de 4 jaar.
Leiding geven aan onwetenden is een hels karwei maar als Poels en Gerrans LBL kunnen winnen dan Matthews ook natuurlijk, hij groeit nog altijd door die fantastische keuken van Janneke.
Een klim van 6% stelt idd niks voor, twee keer de Barak Frietuur en bij nog 60 vlak komt alles weer vrolijk samen, Sagan dus.
Leuk dat jij Kittel als topfav ziet waar pjam4 hem afbrandt, ging zelf ook liever onder de Waalbrug dan erover op de weg naar Basel, lag ie niet bij Tiel of was het Nijmegen?.
Leuk uitstapje overigens naar parcoursen die nog niet vastliggen, kan een bende beloftvolle renners mee toekomen een week lang in de Ardennen.
Uitdagend parcours waar de echte klimmer weg moeten komen denk aan Dumoulin, Landa, Froome, Nibali, Quintana etc...
Renners als Sagan, Van Avermaet, Alaphillipe, Matthews die moeten aanblijven en sterke klimmers meenemn die ze kunnen assisteren.
Kittel reed moeiteloos mee in de Alpen, moest helaas door ziekte opgeven anders had ie groen gehaald/behouden. Sprinters die genoeg afvallen kunnen prima mee, zie Matthews en zelfs jullie idool GVA op rantsoen met Olvarit.
Van Avermaet zal dan al 35 zijn, Poels en Mollema 33. Misschien wachten we nog beter een paar jaar om al namen naar voren te schuiven.