Tom Boonen: “Ik mis de koers niet”
foto: Sirotti
maandag 22 januari 2018 om 15:11

Tom Boonen: “Ik mis de koers niet”

Tom Boonen mist tijdens zijn eerste winter als voormalig beroepsrenner de wielersport niet. In een interview met Sporza vertelt hij zich momenteel op andere zaken te richten. Een baan bij een ploeg of merk zit er voorlopig niet in.

“Toen de mannen op trainingskamp vertrokken en ik hier in België achterbleef in het slechte weer was het wel zuur. Maar ik mis de koers niet. Ik moet me gewoon aanpassen aan een andere levensstijl”, stelt hij vast. “Ik doe nu veel andere dingen en die zijn niet allemaal slechter. Als de lente voor de deur staat, zal ik wel weer wat beginnen te fietsen en dan zal ik ook wel eens in de koers opduiken.”

Vooralsnog heeft Boonen geen trek ik een dienstverband binnen de wielersport. “Ik heb geen tijd om vast in dienst te gaan bij pakweg Quick-Step. Daar komen ook verplichtingen bij. Ik heb geen zin om in een bepaalde richting geduwd te worden.” Autoracen is zijn nieuwe passie. “Het is makkelijk om als ex-renner in de cocon van de wielrennerij te blijven en dan rustig weg te deemsteren. Maar dat zit niet in mij.”

“Froome heeft de Tour of Vuelta niet gewonnen door salbutamol”
Boonen blijft de wielersport desalniettemin volgen. Over de affaire rond Chris Froome heeft hij een duidelijke mening “Er waren al langer verdachtmakingen en nu hebben ze de stok gevonden om hem te slaan. Sky wekt die afgunst op. Iedereen zat hier op te wachten. Terwijl het volgens mij eigenlijk iets stoms is. Door die salbutamol heeft hij echt niet de Tour of de Vuelta gewonnen.”

RIDE Magazine
23 Reacties
22-01-2018 15:47
Tom was een groot renner. En dan stopt het eigenlijk he.
22-01-2018 15:49
Als Froome geen salbutamol nodig heeft om te winnen hoeft hij dit ook niet te nemen. Vreemde reactie van Boonen m.i. Past niet in de nieuwe "schonere " tijd. Zou een reactie van Boogerd kunnen zijn.
22-01-2018 15:57
Schijnt niet te beseffen dat 10/30 sec voorsprong in een ronde volstaat.
22-01-2018 16:03
Quote:
Maar ik mis de koers niet. Ik moet me gewoon aanpassen aan een andere levensstijl

Met zijn verleden vraag ik me toch wel af welke levensstijl dat dan is :p
22-01-2018 16:25
“Er waren al langer verdachtmakingen en nu hebben ze de stok gevonden om hem te slaan. Sky wekt die afgunst op"
Top renner, simpele ziel maar zo'n opmerking is te verwachten wanneer je bij Lefevere hebt gereden...
22-01-2018 16:47
Wow, dat zo'n respectabele renner de plank zo volledig mis kan slaan..
22-01-2018 17:19
Bijzondere redenering van hem ten aanzien van Froome. Dus omdat je de beste man in koers moet je flexibel om gaan met de regels. Misschien kunnen we voor de aankomende tour afspreken dat we de laatste 5 etappes gewoon skippen als Froome meer dan 3 minuten voorstaat, er gaat dan toch niemand hem meer inhalen. Is eigenlijk gewoon zonde van de tijd en energie om nog te starten als ik hem goed begrijp. Wat een onzin.
22-01-2018 17:26
Denk eerlijk gezegd dat Boonen er een beter zicht op heeft dan veel andere zogenaamde ‘kenners’ :P

Wat je er ook van vindt, Boonen heeft naar mijn gevoel weinig onzin verteld in zijn talloze interviews doorheen de jaren.
22-01-2018 17:35
Ik denk dat Boonen bedoelt "wat Froome pakt, pakken de andere ook, alleen is Froome een beetje te gulzig geweest, en daarmee vanonder de radar gekomen, maar in principe zou het geen verschil mogen maken in de einduitslag". Iets wat ook vaak beweerd wordt over Lance Armstrong trouwens. En eerlijk, het zou me pas echt verbazen als wat er bij Sky aan "voorbereiding" gedaan wordt, niet bij andere ploegen gedaan wordt.
22-01-2018 18:24
@fringale

Maar doping is niet altijd hetzelfde. Het is niet zo dat elke renner zijn talent heeft en dat er met doping dan bij iedereen +5 bijkomt en de verhoudingen hetzelfde blijven. Er zijn verschillende vormen van doping, de ene dokter gaat er efficiënter mee om dan de andere, de ene ploeg heeft meer geld en middelen om het te professionaliseren dan de andere, niet elke renner heeft even veel baat bij elk type doping, etc...

Voor de rest heeft Boonen gewoon gelijk wat betreft Sky en dat sommigen buitenproportioneel meer op dit nieuws zitten te geilen omdat het Sky/Froome betreft en niet AG2R/Bardet, Movistar/Quintana of
Sunweb/Dumoulin. Daarnaast denk ik dat Froome pakken op salbutamol hetzelfde is als Al Capone pakken op belastingontduiking. Er zitten veel ergere dingen net onder het oppervlak, maar hij sneuvelt door een stommiteit.
22-01-2018 18:27
Ik mis Boonen ook niet. Enkel Wuyts doet dat.
22-01-2018 21:26
@Plavka
Ik dacht precies hetzelfde toen ik de kop zag. En toen had ik de rest van de onzin die hij hier uitkraamt nog niet gelezen. Autoracen. Tja. Waarom niet meteen astronaut. Naar Mars.
22-01-2018 21:57
jooprioolpijp
+1, lol...
23-01-2018 07:56
Iedereen die een beetje wielerliefhebber is mist Boonen in de koers. Wat een coureur was hij!
In het huidige peloton kan je het aantal renners van zijn kaliber op 1 hand tellen.
23-01-2018 10:24
@lt86
Ben jij een vriend van Wuyts???

En er zijn zeker veel meer dan 5 renners met het nivo van Boonen in het peloton. Alleen rijden die meer dan enkel de kasseien wedstrijden en in een tijdperk waar het allemaal iets lastiger gaat met je prepareren dan in Boonen zijn goede tijd.
23-01-2018 11:54
@Plavka: Wat een onzin. "Alleen rijden die meer dan enkel de kasseienwedstrijden": er is op dit moment niemand die het niveau en de dominantie van Boonen & Cancellara enigszins benadert in de kasseienklassiekers. Nee, ook niet Sagan. Die laatste moet nog een heel pak monumenten winnen om op gelijke hoogte te komen met Tom en Fabian. Bovendien houdt de "vroeger kon men doperen en nu niet meer"-redenering ook geen steek; valt niet te bewijzen. Er zijn geen indicaties dat het peleton nu properder is dan tien jaar geleden en tien jaar geleden weerklonk net dezelfde onzin. Foucault noemt dat de val van het progressief denken: "nu verloopt alles op een betere manier dan vroeger". Helaas, pindakaas. Ik mis Boonen wel: heel attractieve koersstijl, één ruwe bolster talent en een aangename kerel op de koop toe. Boonen hoort thuis in het selecte rijtje van absolute grootheden in de klassiekers. Dat hij de laatste paar jaren minder aanwezig was, maakt zijn erelijst niet minder indrukwekkend.
23-01-2018 14:02
Ik mis hem niet
23-01-2018 16:31
@GreenDayn: Ik kan het niet beter zeggen.
@Plavka: Je mag altijd die 5 renner proberen opnoemen.
23-01-2018 17:42
@plavka: Over jouw "nivo" zullen we het maar niet hebben zeker...
23-01-2018 17:57
Vanaf dat ik 'Boonen' zag staan wist ik dat er nagenoeg enkel haatreacties zouden komen.
Hij heeft wel heel wat meer gepresteerd dan jullie allemaal samen ooit zouden doen.
Ook de reactie over Froome wordt door menig WF op zo'n manier geïnterpreteerd dat het fout overkomt, wat weer resulteert in nog negatievere reacties.

Het lijkt hier SKY wel...
23-01-2018 19:27
Mijn nivo doet er niet toe, mijn prioriteiten liggen momenteel anders en klopt ik was niet goed genoeg om prof wielrenner te worden. Ik vind Boonen een supergoede renner, maar hij is gestopt en na al die onzin van vorig jaar, heb ik mijn buik vol van het verafgoden van hem ( hijzelf trouwens ook!). Het was ook geen haatreactie, ik heb gewoon gezegd dat ik hem niet mis. En meteen staan de fsns weer op het achterste poten, vandaar mijn vergelijking met Wuyts, die heeft nu nog natte dromen van Boonen.
23-01-2018 19:31
5 renners die nu nog rijden en ook een zeer mooi palmares hebben vind ik Van Aevermaet, Sagan, Gilbert (fantastisch), Kwiatkowski en Valverde.

Ik heb trouwens niks gezegd over doping, daar laat ik mij nooit over uit!

De tijd van Boonen is gewoonweg niet vergelijkbaar met nu.
24-01-2018 02:53
@ doordrijver enkele koersen rond West-Vlaamse kerktorens en op West-Vlaamse en Franse kasseien,een BK of twee,een WK,een groene trui,enkele koersen bij de sjeiks.
Dat is in het kort de loopbaan van de heer Boonen.
De heer Wuyts zal er wel enkele heroïsche verhalen over vertellen op Sporza,in Maart en April.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.