Jungels doet emotionele oproep: “We moeten de weg delen”
Afgelopen week zijn Laurens De Plus en Petr Vakoč op trainingskamp in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen. Ploegenoot Bob Jungels was getuige van de aanrijding en deelt in een emotionele video op Youtube zijn visie op de gebeurtenis. “Ik hoop dat niemand ooit hetzelfde moet meemaken.”
Voor de Luxemburgse klassementsrenner is het vooral een wake-up call. “Naar omstandigheden loopt het dan redelijk positief af, maar het is jammer dat zoiets moet gebeuren voordat we wakker geschud worden. We zijn zonder twijfel de meest kwetsbare objecten op de weg, vergeleken met een truck, auto of motor. We moeten onszelf afvragen of het die ene minuut tijdswinst wel waard is als je ons inhaalt”, stelt hij.
De Luxemburgs kampioen draagt zijn boodschap overduidelijk uit naar alle weggebruikers, ook fietsers zelf. “Ik zeg niet dat wij wielrenners alles goed doen. Wij respecteren ook niet altijd alle regels. Ik wil gewoon zeggen dat ik het niemand gun hetzelfde mee te maken als wat ik heb ervaren met mijn twee ploegmaats. Ik raad iedereen sterk aan écht samen weg te delen. Geef het aan als iemand iets fout doet ofzo, ik weet het ook niet. Laten we proberen dit soort situaties te voorkomen”, sluit hij de emotionele video af.
Altijd die gasten op hun brommertjes.
Altijd die ouderen op hun elektrische fietsen.
Altijd die taxi's.
Altijd die auto's.
Altijd die scholieren.
Inderdaad, we moeten het met z'n allen doen, wat meer geduld met elkaar hebben.
Lekker feitenvrij ranten. Hoe kom je aan dat getal?
laat ik het zo zeggen. 90% van de wielrenners die ik tegenkom als ik zelf naar werk ga. rood licht? geldt niet voor hun, op fietspad fietsen? geld niet voor hun als de gewone weg sneller is (is het die ene minuut tijdwinst waard?)
Wetenschappelijk onderzoek van Cambridge en Harvard in samenwerking met Isaac Newton en de Peruviaanse overheid. De cijfers kloppen.
90% van de wielrenners negeert een rood licht? Dat kan ik maar moeilijk geloven.
Pas wakker worden wanneer het je eigen ploeggenoten betreft...?!
Altijd die Autodrop.
Is daar serieus een fietspad?
Jungels wijst terecht niet naar één bepaalde groep; er zitten immers hufters tussen stadsfietsers, racefietsers, snorfietsers, automobilisten en voetgangers. Als stadsfietser, racefietser, voetganger en automobilist maak ik het bijna dagelijks mee.
Appen op of in je twee- of vierwieler is het eerste dat bij wet verboden zou moeten worden, en dan strijk ik nog zeer ruim over mijn hart gezien de voetgangers die op het fietspad, hun hond uitlatend, verdiept in hun smartphone, het overig verkeer, henzelf en de hond in gevaar brengen.
Maar goed, rij een toertocht en zie wat voor ellendelingen tussen de racefietsers zitten.
Onlangs nog afgesneden door een auto op de Bemelerberg: moest mij per sé inhalen voordat hij geheel naar rechts moest om een tegenligger te laten passeren.
Waarom?, vraag je je dan af.
Eens met je pleidooi. Echter is appen natuurlijk al verboden in de auto. Op de fiets mag dit ook snel ingevoerd worden, eens. Zelf ben ik een voorstander van telefoon in de tas laten tijdens het autorijden. Gewoon niet in de buurt houden, kun je je ook niet laten afleiden door een binnenkomend berichtje.
Het is geven en nemen in het verkeer maar primair toch de regels respecteren.
Met je maatje met 2 naast elkaar rijden is gebruikelijk maar op een B-weg als een auto wil passeren kan dat tot irritatie rijden.
Soms je zie je ook niet officiële trainingskoersen in landelijke gebieden waar een peloton zich zo gedraagt dat de weg van hen is. Dat kan irritatie opwekken bij de andere weggebruikers en bewoners.
Ik reed jarenlang zo mijn trainingsrondjes net over de grens bij Valkenswaard in Belgie, jarenlang werd het gedoogd al vond de buurt het niet zo leuk en controleerde de politie wel eens, uiteindelijk na veel protesten kwamen er allerlei sluizen en versmallingen dat het niet meer mogelijk was, ofschoon op kleine schaal het nog steeds wel wordt gedaan maar dan zonder mij.
Koersen op de openbare weg hoort natuurlijk niet al gebeurt dit vaak in een trainingsclubje, zolang je het andere verkeer niet stoort moet dat kunnen.
Ander typisch probleem is "twee oudjes passeren" op een fietspad die naast elkaar rijden. Natuurlijk heb je geen bel op je fiets en pas-op roepen werkt dan weer irritatie op dus ik zeg dan maar niets en passeer soms door de berm.
Zeg je wat of bel je, kijkt men om wijkt men vaak uit naar links.
Fietspad ook met een klein trainingsgroepje is eigenlijk verplicht, gebeurt ook niet altijd.
Natuurlijk wil je op je racefiets het liefst hard knallen. Maar als je dat doet op plaatsen met druk verkeer, ben je kennelijk niet in staat een geschikte route voor je rit uit te stippelen. Al dan niet in combinatie met een luie aard die je belet om op tijd op te staan. Er zijn genoeg rustige fietspaden en wegen waar je je naar hartelust kunt uitleven. En dan woon ik nog in de Randstad.
Bel op je racefiets is een must.
Daar komt mijn haar nu van recht. Inderdaad de rijweg delen, je zegt het zelf! Jij bekijkt het duidelijk enkel vanuit het standpunt van koning auto. Ik fiets veel en ik rijd veel kilometers met de wagen ook. Respect en hoffelijkheid van beide kanten is nodig. Respect dwing je niet af omdat je voertuig 1.5 ton zwaarder is.
En volgens jou betekent dat fietsers geen plaats mogen innemen? Als je met twee naast elkaar mag rijden, dan mag dat. Een auto hoeft daar niet over te walsen. Hij mag inhalen als de situatie veilig is.
Je moet de fietser niet alleen voldoende ruimte geven om te rijden, ook om te vallen.
Vervang fietser door tientonner, ik denk niet dat je dan nog een close pass zou doen, of net ervoor rechts afslaan, of nog snel opdraaien... het is toch maar een fietser...
Als we nou eens beginnen met 'dankjewel' te zeggen als iemand je er langs laat, dan is de bel secundair. Want die bel kan dat namelijk niet.