Parijs-Roubaix vernoemt kasseistrook naar Michael Goolaerts
foto: Sirotti (archief)
donderdag 31 mei 2018 om 12:33

Parijs-Roubaix vernoemt kasseistrook naar Michael Goolaerts

De organisatie van Parijs-Roubaix gaat de kasseistrook waarop Michael Goolaerts ten val kwam vernoemen naar de overleden coureur. Dat meldt Radio 2 Antwerpen. De Belgische wielrenner van Veranda’s Willems-Crélan overleed na de meest recente editie nadat hij tijdens de klassieker een hartstilstand kreeg.

De strook in het Noord-Franse Biastre zal de ‘Secteur Pavé Michael Goolaerts’ gaan heten. Op die kasseienstrook kreeg de 23-jarige renner een hartstilstand en kwam hij ten val. Op 10 juni zal de strook ingehuldigd worden en wordt een herdenkingsmonument geplaatst. Familie en vrienden van Goolaerts zijn uitgenodigd voor dit speciale moment.

Eerder besloot ook de Heistse Pijl om de wedstrijd op te dragen aan Goolaerts, die inwoner was van Heist-op-den-Berg. Achter de naam van de wedstrijd is ‘In memoriam Michael Goolaerts’ toegevoegd en de meest strijdlustige renner ontvangt de Prijs Michael Goolaerts. Deze koers is zaterdag.

RIDE Magazine
24 Reacties
31-05-2018 12:48
Mooi eerbetoon! Hoop dat hij al veel koersen heeft gewonnen daar boven!
31-05-2018 12:51
Zeer mooi gebaar, top.
31-05-2018 13:03
Heel mooi eerbetoon.
31-05-2018 13:07
Mja, had niet gehoeven
31-05-2018 13:27
Mooi eerbetoon
31-05-2018 13:40
Heel warme geste.
31-05-2018 13:44
@AZH - kan je aub 2x nadenken voordat je iets opschrijft? je opmerking had echt niet gehoeven.
31-05-2018 14:11
@AZH Jij heeft de voorkeur aan "Secteur 5" of "Pavé naam dichtstbijzijnde dorp "?
31-05-2018 14:18
AZH wat heb jij toch ook altijd sneue en zure reacties man. Ben jij wel gelukkig?
31-05-2018 14:32
ik kan AZH reactie wel begrijpen, alhoewel het natuurlijk wel een mooi eerbetoon is voor de
nabestaanden, echter hopelijk vinden niet meer renners de dood in Parijs-Roubaix anders komen ze over een x-aantal jaren kasseistroken tekort, hetgeen dan dus willekeur in de hand gaat werken....
31-05-2018 14:46
@Skylimit Deze reactie is ook beneden NAP.
31-05-2018 14:46
De mening van AZH was niet echt onderbouwd maar misschien kan ik er me ergens wel in vinden. Uiteraard zullen zijn ouders/familie/vrienden nooit nog naar een wielerwedstrijd kunnen kijken op dezelfde manier zoals voorheen. Maar net zoals bij de Heiste Pijl (In memoriam Michael Goolaerts) als nu met deze strook zal het toch iedere keer nog pijnlijker zijn als de commentatoren zijn naam vernoemen en verwijzen naar het tragische overlijden. Niet dat het moet vergeten worden maar toch, ik heb er een wat dubbel gevoel bij...
31-05-2018 14:48
Een beetje morbide, vind ik eigenlijk wel. Nu wordt die strook voor eeuwig geassocieerd met de dood en wordt niet gefocust op de renner of mens die Goolaerts was, maar op zijn einde. Maar goed, dat is mijn mening. Vraag me nu wel af wat ze hadden gedaan als hij zijn hartaanval op een stuk asfaltweg had gekregen en niet op een kasseistrook.
31-05-2018 14:52
@skylimit
als dat het punt is: AZH - leg dat dan wat beter uit, met zo'n opmerking schop je mensen alleen maar tegen de schenen. (SkyLimit, Jij vertoond in iedergeval de capaciteit van fatsoenlijk communiceren)
Even realistisch: het valt erg mee, kijk naar de tour waar Cassartelli en Tony Simpson vooral opvallen en daar fietst men ook met enige regelmaat langs. Praktisch gezien zal het dus nooit zo'n vaart lopen.
(Parijs Roubaix is een gevaarlijke race, maar heeft weinig echte afdalingen en het valt snel uit elkaar in kleine groepjes: de kans op dodelijke ongevallen in Parijs-Roubaix zijn klein in vergelijking met een sprinters koers of een gevaarlijke afdaling)
31-05-2018 15:16
@knightbiker. Ja, mensen zijn al heel snel tegen het zere been geschopt en de reacties moeten vooral politiek en diplomatiek correct blijven, zonder dat daar goed over nagedacht is.
"Mooi eerbetoon" Hoezo en waarom is dat een mooi eerbetoon ?
En over willekeur gesproken Antoine Demoitie heeft geen gelijkwaardig eerbetoon in Gent-Wevelgem gekregen door bijv.de plugstreets of een strook naar hem te noemen.
31-05-2018 15:20
@Skylimit. Precies. Wat moeten AD's ouders bijv. denken ? Dat zijn ongeval minder erg/tragisch was ? Blijft delicaat dit soort dingen...
31-05-2018 15:47
Het is wel een fraai eerbetoon, en zo wordt die jongen ook niet vergeten. Ik bedoel, ik heb pakweg Arno Wallaard ook nooit echt op mijn radar gehad, maar doordat er een koers naar hem is vernoemd blijft ie toch wel op een bepaalde manier voortbestaan.
31-05-2018 15:50
Skylimit +1
31-05-2018 16:21
Antoine Demoitié heeft een herdenkingsmonument langs de weg waar hij is aangereden. Geen enkele organisatie is verplicht om iets te doen, en ik vermoed ook niet dat er een onderlinge strijd is over "wie het best de doden eert". Ik snap echt niet hoe er mensen bijna verontwaardigd kunnen zijn over een eerbetoon aan een tragisch overleden jongeman. Ik denk ook niet dat een ouder die zijn kind verloor, zich nog kwaad zal maken bij een eerbetoon voor een ander gestorven kind.
31-05-2018 16:55
@AZH: Het had niet gehoeven nee, maar het mag wel. Het is een mooi gebaar, als je hier tegen bent geef dan tenminste een deftige fundering, dit soort onderwerpen zijn te triest om gewoon mee te trollen.
31-05-2018 17:42
Dit is natuurlijk respectvol bedoeld en het is het beste om het dan ook als zodanig op te vatten. Ruggespraak met de familie zal er wel geweest zijn me dunkt.
31-05-2018 18:56
Sorry, ik snap die hevige reacties op AZH niet...
Ik deel dezelfde mening. Uiteraard is het eerbetoon mooi, maar moet dit dan, dat noemen naar..? Neen, hoeft echt niet. Je gaat inderdaad steeds weer geconfronteerd worden met het tragische feit. Dan vind ik de hernoeming van de Heiste Pijl een betere zaak.
31-05-2018 19:52
Natuurlijk is het een mooi eerbetoon aan het adres van Goolaert. Ik krijg alleen altijd een beetje een nare nasmaak van dit soort eerbetonen, louter wegens de ongelukkige dood van een ''toevallige'' deelnemer. Net als dat 108 gebeuren in de Giro m.b.t. Wouter Weylandt.

Nog los van de eeuwige confrontatie, ja.
31-05-2018 23:18
Ik vind het hernoemen een mooi gebaar. Het is bovendien alleen relevant voor een wielerwedstrijd dus als je de herinnering vervelend vind heb je er maar 1 dag per jaar eigenlijk nog voor de uitzending mee te maken.
Berm monumenten kunnen door omwonenden als veel storender ervaren worden. Omwonenden zien dat elke keer als ze uit hun raam kijken. Door zo'n monument lang in stand te houden kan het zijn dat anderen dat als negatief ervaren. De nabestaanden komen max eens in de paar maanden en de buurvrouw heeft er elke dag mee te maken. Moet misschien haar kinderen daar langs laten fietsen terwijl ze telkens bang is voor een nieuw ongeluk enz

Om te reageren moet je ingelogd zijn.