Kelderman schuift op in klassement: “Zo lekker de rustdag in”
foto: Sirotti
zondag 2 september 2018 om 19:38

Kelderman schuift op in klassement: “Zo lekker de rustdag in”

Wilco Kelderman liet zich op de beklimming van La Covatilla zien tussen de klassementsrenners. Een demarrage van de Sunweb-kopman zorgde voor breuken tussen de favorieten. Zelf werd de Nederlander zesde in de rit en in het klassement schoof hij op naar de veertiende plek. “Zo ga je wel lekker de rustdag in”, aldus Kelderman tegen de NOS.

“Het tempo lag niet zo hoog vandaag. Op de laatste klim moest ik er even inkomen, maar daarna voelde ik mij eigenlijk wel goed. Ik wilde wachten tot ze zouden gaan en dan mijn kans wagen. Het ging precies zo”, beschrijft Kelderman, die eerder deze week onfortuinlijk tijd verloor door een kapot achterwiel in de waaieretappe.

“Ik demarreerde en toen kwamen ze terug, maar ze wilden niet overnemen”, doelt hij op onder meer Nairo Quintana en Miguel Ángel López. “Quintana bleef gewoon zitten, daardoor moest ik het alleen doen. Niet ideaal, maar ik moet tijd terugpakken dus ik ging vol tot de lijn.” In het klassement staat Kelderman nu veertiende, op 1 minuut 50 van de nieuwe leider Simon Yates.

RIDE Magazine
41 Reacties
02-09-2018 19:47
Vamos Wilco nooit opgeven altijd aanvallen als je kan!
02-09-2018 19:48
Quote:
“Quintana bleef gewoon zitten, daardoor moest ik het alleen doen.


Dat zou natuurlijk ermee te maken kunnen hebben dat Quintana de meest kleurloze laffe klimmer is die het wielrennen kent. Wellicht.
    02-09-2018 20:45
    Wellicht?? Laffe wieltjeszuiger. Als hij per ongeluk op kop komt, begint hij van schrik met zijn elleboogje te wapperen dat iemand moet overnemen.
    02-09-2018 20:49
    Quintana was sowieso vreemd bezig. Mede door zijn toedoen loopt Valverde nu de rode trui mis, doordat Quintana het nodig vond om opeens door te trekken en vervolgens maar gewoon niks meer te doen..
    02-09-2018 22:41
    Voor Quintana heb ik geen respect, dit mannetje is een gladjanus en "gluurder" en parasiet die mee wil "liften" met de aanvallers en er op het einde over heen kletsen.
    Voor mij hij een énkele reis naar Columbia boeken en zich dan ook nooit meer.in het peloton laten zien.
    02-09-2018 23:32
    Nounou, marehoek toch.
    02-09-2018 23:46
    Gek dat quintana altijd in het wiel blijft en toch diverse etappes wint door alleen aan te komen.
    03-09-2018 10:45
    @marehoek
    Verdiep je eens in de verhoudingen in de spaanse maatschappij zou ik zeggen.
02-09-2018 19:50
Goedzo, Wilco. Ik kan me jaren herinneren dat men vond dat hij mentaal niet sterk was. Dat kan je je nu toch niet meer voorstellen.
02-09-2018 19:53
Tsja, zonder die pech stond ie volgens mij 3e op een handvol seconden.
    02-09-2018 19:54
    Maar nog genoeg mogelijkheden tijd terug te pakken. Hij kan redelijk tijdrijden, en bergop leek ie vandaag 1 van de sterksten.
02-09-2018 20:06
Op het moment dat het er echt om ging stond hij zijn mannetje. Fijn te zien.
02-09-2018 20:16
Wilco gaan ze er zomaar niet meer afrijden. Met die tijdrit kan hij nog het podium op.
02-09-2018 20:23
Kelderman valt aan... Quintana in het wiel. Daarna wachten op drie concurrenten... En dan vol op kop gaan rijden.. Leg mij het maar uit!
    02-09-2018 20:30
    Quintana wilde niet overnemen. Daarna trok Wilco maar door. Had waarschijnlijk gehoopt met Quintana samen door te rijden.
    02-09-2018 22:06
    Quintana kwam ook wel vrij hard aangereden. Kelderman dacht daar nog een bondgenoot aan te hebben die ook wel tijd wilde pakken, maar dat viel vies tegen.
    02-09-2018 23:35
    Ja, dat is nu net wat ik ook niet snap. Waar hij alleen bezig moet zijn zoveel mogelijk tijd te pakken gaat hij omkijken en houdt in als Quintana en later Uran e.a. in z'n wiel komen te zitten. Dat is een cruciale fout, en in wezen een gebrek aan zelfvertrouwen. Het is minder dan een km tot de finish. Hij moet de Colombiaanse wieltjeszuigers negeren, hoe lastig ook, van eigen kracht uitgaan en niet naar anderen kijken. Precies hetzelfde waar Dumoulin ook nogal eens op te betrappen valt. Lijkt wel de Sunweb ziekte... Ze zouden eens naar bv. een Roglic kunnen kijken hoe je dat doet, zo'n aanval doorzetten zonder om te kijken.
02-09-2018 20:52
Zo simpel is het, heeft zodoende toch maar mooi tijd gewonnen op de concurrentie.
02-09-2018 21:33
Wat als Wilco een paar kilometer eerder aan de boom had geschudt? Volgens mij de enige renner met overschot dit moment. Dan was er met minuten gesmeten.
02-09-2018 21:51
Tja Wilco, dat zijn nu de Colombianen.
Of ze nu Quintana, Uran of Lopez heten, het zijn allemaal laffe wieltjesplakkers.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat zoveel mensen fan van die Colombianen zijn of ze een verrijking voor de wielersport vinden.
Ik vind het vooral vervelende profiteurs.
    03-09-2018 07:17
    Lopez heeft op zijn 24ste al honderd keer meer gaan aanvallen dan Kelderman.
    Zowel in de giro dit jaar als in de vuelta vorig jaar was hij altijd een van de eerste die gaat aanvallen. Ook gisteren was hij degene die begon.
    Vergeleke met Lopez is Kelderman een laffe renner.

    Over Uran en Quintana heb je gelijk maar dat zijn ook de enigste Colombianen die zo rijden
    03-09-2018 12:40
    Haha, Lopez in dat rijtje noemen???
    03-09-2018 17:06
    Lopez lekker in het wiel van Dumoulin vergeten toen hij Carapaz ook pijn had kunnen doen?
    Ner lekker laf 80 km in het wiel rijden om dan 500(!) meter voor de finish “aan te vallen” en denken dat je Carapaz dan definitief op achterstand rijdt....
02-09-2018 22:00
Oh maar die Colombianen rolt die wel op in de tijdrit en het is hem gegund de klasse druipt er vanaf hopelijk houd die de fiets recht dan kan het voor ons Nederlanders en laaglanders nog een hele mooie Vuelta worden met mischien wel in alle grote rondes 1 nederlander op het eindpodium wat een weelde echt genieten
02-09-2018 22:24
Kelderman terug naar Jumbo. Die hebben wel de mannen om je te ondersteunen.
02-09-2018 22:29
Tja, waar is die eens zo aantrekkelijke renner Quintana gebleven? Als hij een grote ronde wint is het dan nog door een farce, " is de koers nu geneutraliseerd of niet", zoals in de Giro. Of omdat Contador hem een hele dag op sleeptouw neemt in de Vuelta.
02-09-2018 22:43
Mooie prestatie van Wilco,.van LTJ re nners had IK meer verwacht.
    02-09-2018 23:41
    Ik ook. De verwachtingen die we hadden zijn toch vnl. door de uitspraken van TLJ zelf gewekt, maar ze konden het niet waarmaken vandaag, helaas. In het vervolg je maar iets meer op de vlakte houden TLJ, en van dag tot dag bekijken hoe de koers verloopt en de benen zijn. Door het goede rijden zijn ze wellicht wat overmoedig geworden.
03-09-2018 01:20
Kelderman maakt een hele sterke indruk en met de tijdrit erbij maakt hij zeker nog een kans op een top vijf klassering en misschien zelfs een podiumplaats. Ik hoop dat Sunweb volgend jaar Dumoulin en Kelderman als co-kopmannen gebruiken in de Tour in plaats van Kelderman te laten knechten voor Dumoulin.
03-09-2018 08:14
Dat snap je toch niet, wat een angsthazen zijn die Lopez en Quintana toch. Bang om in die laatste km volle bak te gaan terwijl ze al vooruit liggen. Gadver wat een antiwielrenners.
    03-09-2018 08:28
    Quintana wel Lopez echt niet.
    Die heeft al veel meer koers gemaakt dan Kelderman dat eigenlijk toch ook gewoon een volger is.
03-09-2018 08:21
Over Quintana. Ik deel de meningen over zijn manier van koersen. Begrijp daar ook niets van, want met die vinnige sprintjes bergop lijkt hij altijd overschot te hebben. Toch zal dat vast en zeker niet zo zijn. En het is wel een grote renner. In grote rondes en in kleinere rondes is hij altijd goed. Hij eindigt zelden buiten de top tien of zelfs zelden naast het podium.
Bekijk zijn uitslagen: altijd goed. Het slechts was zijn 12de plek in de tour vorig jaar. In een grote ronde eindigde hij 2 keer niet in de top 10 en dat was naast de tour van vorig jaar, de vuelta in 2012, zijn eerste grote ronde. En van zijn laatste 14 (!) deelnames in kleinere rondjes 9 keer podium, en het slechtst een 8ste plek.

Klopt zijn leeftijd eigenlijk wel? Is hij niet gewoon een renner op leeftijd aan het worden?
    03-09-2018 11:34
    Poor Quintana.
    Mijn indruk is dat hij zoveel zou kunnen veranderen als hij maar niet in een spaanse ploeg zou rijden.
    Toen hij net die grote ronde had gewonnen was hij bij een talkshow op RTVE. Daar werd hij echt behandeld als een hondje dat door een hoepel moest springen. Arme Nairo was sprakeloos, en ik vond dat hij eigenlijk gewoon direct moest weglopen maar dat hij, nederig als hij is t.ov. "España", natuurlijk niet deed.

    Latinos zijn echt tweederangs burgers in de spaanse maatschappij en Movistar is súper spaans, dus niet uit País Vasco of Catalunya ofzo.

    Wat hem gebeurde in die talkshow denk ik ook te zien als hij koerst en als renner van Movistar.
    Allemaal aannames van mij natuurlijk, maar wel voldoende om niet van die heftige dingen over hem te zeggen wat betreft zijn rijden.
03-09-2018 08:34
Ik denk dat Kelderman misschien iets meer in het voordeel was ten opzichte van de lichte mannetjes met die wind op die klim. We oordelen misschien wel iets te snel.
03-09-2018 08:38
Tjonge jonge, Zo lekker alle Colombianen even aan het generaliseren.

De tactiek van Quintana begrijp ik ook niet want ook hij zal tijd moeten terugpakken. Maar het moment dat iemand in zijn wiel komt houdt lijkt het alsof hij bang is dat hij gecounterd zal worden. Ik zie Quintana nog wel een paar keer flink uitpakken deze ronde, hopelijk kan Kelderman dan mee.
    03-09-2018 11:52
    Nou lijkt zowat wel rabiate vreemdelingenhaat.
    Zo´n Marehoek met zijn "enkeltje Colombia" is niet helemaal bij zijn knikker vind ik.
03-09-2018 12:46
Het is wel erg kort door de bocht dat Quintana geen aantrekkelijke renner zou zijn. Alleen dit jaar kan ik mij zijn aanval in de Pyreneen en zijn monsteraanval in de ronde van Zwitserland nog goed herinneren. Volgens mij zijn de renners die twee van zulke aanvallende ritten hebben gereden op een hand te tellen in het peloton, maar goed. Gisteren reed hij inderdaad wat raar, maar misschien had ie angst voor de wind (het is tenslotte niet de grootste wielrenner) of mocht ie niet van de ploegleiding omdat Valverde er nog achter reed en hoopten ze dat hij nog terug zou komen en rood zou pakken.
03-09-2018 12:53
Zo hey, Kelderman heeft voor het eerst in zijn leven een aanvalletje geplaatst en dat zeer waarschijnlijk ook alleen omdat ie wel moet doordat hij al schade heeft opgelopen. En dan worden renners als Quintana/MAL die alles wat Kelderman gisteren deed al 100x hebben gedaan opeens laf genoemd. Wat een subjectieve kijk op wielrennen.
03-09-2018 13:32
Nou ja, zo erg is het ook weer niet maar Kelderman mag inderdaad wel eens wat agressiever gaan koersen. Zoveel talent en dan nog steeds zo timide en onzeker. Ook hier blijkt, zoals vaker, dat hij voldoende power heeft om in 1 keer naar de streep te knallen. Hij houdt echter halverwege in en dan wil je hem het liefst naar voren schreeuwen. Zou de ploegleiding hier iets aan kunnen doen?
    03-09-2018 13:44
    Ik heb expres nogal overdreven natuurlijk, maar het is wel gewoon zo dat Kelderman echt nog veel minder vaak aanvallend heeft gereden dan een Quintana.
    03-09-2018 14:09
    Heb je helemaal gelijk in en ik vind dat zo'n waste of talent. Hij heeft natuurlijk veel pech en tegenslag, maar toch geloof ik dat hij zich veel meer zou kunnen manifesteren en veel aanvallender zou kunnen rijden, dan hij nu doet. Het is nu vooral volgen en dat vind ik jammer. Volgend jaar op (hoogte)stage met Roglic en Kuss! Moeten Sunweb en TLJ wel tijdig samen dat hotelletje boeken ;-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.