Plannen voor gemixt WK ploegentijdrit liggen er nog altijd
Het WK ploegentijdrit wordt morgen weliswaar voor het laatst met merkenteams verreden, maar er wordt al enige tijd nagedacht over een nieuw concept waarmee mogelijk in 2019 al wordt gestart tijdens het WK in Groot-Brittannië. De plannen voor een gemixt WK ploegentijdrit liggen er namelijk nog steeds, meldt DirectVelo.
Internationale wielerunie UCI bespreekt de plannen tijdens het jaarlijkse congres, dat plaats vindt tijdens het WK wielrennen in Innsbruck. Tot nu toe was mountainbike de enige discipline in de wielersport waaraan mannen en vrouwen tegelijk deelnemen. Ook in het baanwielrennen zijn er tests geweest met gemixte onderdelen.
WK ploegentijdrit
Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen jaar deden er slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in het Noorse Bergen. Het jaar ervoor in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging in 2017 bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.
Al zou het wel een zekere gouden medaille voor Nederland opleveren, want hoe veel landen hebben nou zowel bij de mannen als bij de vrouwen 3 goede tijdrijders? Die zijn op 1 hand te tellen.
Enige voordeel als het plan doorgaat is dat het eerste WK Goud 2019 voor Nederland dan met grote kans al binnen is. Met Dumoulin, Van Emden, Kelderman, Van der Breggen, Van Vleuten, Van Dijk is er (zonder pech) geen ander land dat in de buurt zal komen.
Tevens, voor veel renners is mee doen aan Het WK tijdrijden het enige wat ze kunnen bereiken: Met deze formule is er voor een hoop tijdrijders een extra kans op een medaile waardoor De investering van Het naar een WK gaan voor een tijdrit een stuk schappelijker wordt: 2 kansen op succes In plaats van 1.
Kortom dit model is een beetje uit praktische overwegingen geboren, Maar een stuk kosten vriendelijker dan een WK tijdrijden voor merken teams: waarvan een deel van de deelnemers niet In De weg of individueele tijdrit uitkomen.
(Dat nederland de komende jaren voordeel heeft is mooi Maar wie zecht dat dat over 8 jaar nog zo is? Kortom Ik heb er geen probleem mee: moeten De andere landen Maar meer investeren in dames wielrennen)
Voor de nieuwe set up: de renners rijden De individueele nummers al, dus geen reden om niet je TT fiets te gebruiken.
Bovendien: De fabrikanten willen wel hun fietsen kunnen tonen.
(Er zijn zat andere UCI beslissingen waar je vraag teken bij mag zetten Maar deze niet, vergeet daarbij niet dat het WK TTT tijdrijden voor veel merken teams een investering is waar ze veel voor betalen zonder er iets voor terug te kunnen verwachten want kansloos.)
Overigens zie ik ze eerder de reguliere wegwedstrijd veranderen in een koers met commerciële ploegen dan dat er een landenwedstrijd van de TTT, gemengd of niet, wordt gemaakt.