Dit wordt de tactiek van de Nederlanders
zondag 30 september 2018 om 06:30

Dit wordt de tactiek van de Nederlanders

Nederland beschikt zondag over een ijzersterke selectie voor de wegwedstrijd van het wereldkampioenschap wielrennen. Na afloop van de succesvolle wegwedstrijd bij vrouwen, lichtte bondscoach Thorwald Veneberg een tipje van de sluier op over de tactiek.

De bondscoach heeft de taak om de neuzen bij de Nederlandse mannen dezelfde kant op te krijgen. Met vier potentiële kopmannen is dat geen makkelijke opgave.

Vrijdagavond is de Nederlandse selectie voor het eerst bijeengekomen om te spreken over de rolverdeling. “Dat was een goed gesprek”, aldus Veneberg. “Als we kansen willen benutten, moeten we als één team rijden. Het is daarom belangrijk dat we eerlijk zijn.”

“Het eerste gesprek was goed en vrij kort. De rollen waarop ze geselecteerd zijn, gaven ze nu zelf ook aan. Het is de bedoeling om in de lange aanloop zo min mogelijk energie te verspillen, maar het moet wel een harde koers worden. Dat zal vanzelf gebeuren en dus wordt het onze taak om op het goede moment weg te springen.”

De selectie van de Nederlanders is in tweeën te delen. Antwan Tolhoek, Pieter Weening, Sam Oomen en Wilco Kelderman zullen van start gaan ter ondersteuning van vier beschermde renners.

Tom Dumoulin, Wout Poels, Bauke Mollema en Steven Kruijswijk moeten in de koers gaan bepalen wie de kopman gaat zijn. Veneberg voorziet geen problemen omdat de renners op vier verschillende momenten de aanval willen openen.

Wie van de vier als eerste wilt demarreren, wilde Veneberg nog niet onthullen. “Die details gaan we vanavond (zaterdagavond, red.) pas bespreken. We moeten niet alles prijsgeven.” Wel werd duidelijk dat Poels zijn demarrage bewaart tot de allerlaatste beklimming.

RIDE Magazine
25 Reacties
30-09-2018 07:12
Kruijssie natuurlijk als eerst, das logisch. Dumoulin gaan ze niet vroeg laten rijden vrees ik.
30-09-2018 08:21
Eerst Kruijswijk, dan Mollema, vervolgens Dumoulin en tenslotte Poels.

Lijkt me echter ook niet verkeerd om een tandem te vormen of met meer man mee te zitten.
30-09-2018 08:23
Dus Poels wordt de beste Nederlander.
30-09-2018 08:48
Dumoulin en Mollema moeten niet wachten tot de laatste helling. Daar moet je explosief voor zijn en iedereen gaat daar op wachten. De afgelopen dagen zagen we al hoe goed het mogelijk is om op dit parcours na een vroege ontsnapping voorop te blijven. Iedereen heeft volgelopen benen en probeert te sparen voor de laatste klim. Pieter Weening mee in de ontsnapping. Ik ben overigens benieuwd met welke versnelling hij gisteren de Höttinger Höll op is gereden.
    30-09-2018 09:45
    Ik heb gehoord dat ie speciaal een 56 heeft laten monteren voor de Höll
    30-09-2018 10:31
    Haha, briljant! Weening trapt die muur gewoon met het buitenblad kapot.
30-09-2018 09:06
Ik denk dus niet dat er perse zo gewacht gaat worden op de Höll, zoals iedereen al heeft besloten hier.

Als renners als Kruijswijk/Mollema/Dumoulin, Wellens/Benoot, Gallopin/Pinot, Haig, Buchmann, Konrad, Kreuziger, Jungels, Izagirre/Mas, Nibali/Moscon, Fuglsang, Rui Costa, Majka en Uran/Quintana al eerder gaan dan vraag ik mij af of er echt genoeg power in het peloton blijft zitten om daar echt op te jagen.

Bovendien is het ook geen parcours waar je zomaar gecontroleerd kan achtervolgen. Alleen al in de afdalingen pakt een kopgroep die risico neemt steeds weer tijd.

Als Frankrijk en Spanje steeds niemand mee sturen, en elk mannetje opofferen voor Alaphillipe en Valverde, ok.... Maar ik denk niet dat ze dat risico zullen nemen.

Het wordt volgens mij een heel open koers, die een stuk voor de slotklim helemaal openbreekt. Dan zal het aan de allergrootsten zijn om zelf alles goed te maken, en als je de benen daarvoor nog hebt op de Höll... Dan word je WK. Die is, maar dat heb ik geloof ik pas duizend keer gezegd, zo zwaar dat elke willekeurige renner nog een mannetje of 300 met hamers tegen kan komen daar.
    30-09-2018 11:31
    De echte springveren zullen willen wachten, de sterke mannen moeten vooruit zijn vóór die laatste klim. De lichtgewicht die met de grote meneren mee kan in de kopgroep, is spekkoper.
30-09-2018 09:07
Wat een weelde! Ik kan niet wachten. Als de vorm er is dan kan dit team echt wat forceren.
Kruijswijk zou ik het uiteraard gunnen!
30-09-2018 09:07
Kruijswijk of Mollema als eerst vermoed ik ook.
Ik ben het volledig eens met de tactiek van deze bondscoach. Hoewel Nederland belang heeft bij een zeer harde koers (net als Colombia) i.v.m. het hebben van een sterke selectie in de breedte maar het ontberen van een echte afmaker, moet Nederland absoluut niet de koers hard maken, maar bluffen en hopen dat andere landen dit doen.

Als de Fransen slim zijn zullen ze met elk potentieel gevaar een mannetje (Gallopin, Bardet, Pinot) mee sturen (maar ik verwacht (en hoop vooral) dat ze daar egoistisch rijden voor eigen belang).
    30-09-2018 09:16
    Wat als andere landen dit niet doen?
30-09-2018 09:24
Mollema gaat ook wachten tot de laatste klim volgens de NOS. Kansloze bende wordt dit.
    30-09-2018 09:28
    @solitary
    In San Sebastian was hij wel de enige die Alaphilippe wist te volgen op die slotklim.
    30-09-2018 09:31
    En dus verloor, want wachten is niet genoeg.
    30-09-2018 09:46
    Misschien ligt Alaphillipe er al wel af dan he, 260km is toch andere koek.
    30-09-2018 09:47
    Een Nederlander op het podium zou al een unicum zijn, dat lijkt me wel goed genoeg.
    30-09-2018 10:48
    Mollema moet gewoon knechten vind ik.
    Is niet goed genoeg om te winnen.
    Er is altijd wel iemand in de kopgroep die beter is dan hij. En tot de laatste helling wachten is ie ook kansloos.

    Samen met Kruijswijk en Weening gaan in de vlucht, Oomen en Kelderman bij Dumoulin en Poels blijven. Dumoulin en Oomen gaan op de voorlaatste klim en Kelderman bij Poels blijven.

    Dat lijkt me de juiste tactiek.
30-09-2018 09:31
Het is wel een parcours waar een goede Kruijswijk een lange aanval moet kunnen doen. Maar ik vrees dat hij dan toch geparkeerd komt te staan op die Höll. Voor de wereldkampioen zal het wachten, wachten, wachten worden, vrees ik (specialiteit van Simon Yates).
    30-09-2018 10:44
    Ligt et aan hoe groot de voorsprong van de kopgroep is.
    Wie gaat dat gat dichrtijden.
    Je rijdt op de Höll ook niet zomaar 2 minuten dicht
30-09-2018 09:35
Ik denk juist een heel gesloten wedstrijd omdat Frankrijk en Spanje alles kapot gaan controleren. En als Nederland of België of Australië niet mee zit zullen die ook gaan meerijden.
30-09-2018 09:43
Mollema wil inderdaad wachten maar dan wordt hij misschien 7e of zo. Wachten is wat de Valverdes willen. Op Poels na moet niemand van oranje wachten op de laatste klim. Zij moeten met een hoop andere landen die afwachters strondnerveus maken en het gevoel geven dat ze misschien te laat gaan komen zodat die gekke dingen gaan doen waar oranje dan weer op anticipeert. Met dit ndl team kan je van alles proberen maar ga je met de groep top favorieten met 4 oranje shirts daarbij aan de laatste klim beginnen heb je aan het eind waarschijnlijk toch niets.
30-09-2018 10:03
Tot zover Steven ‘ik ga tijdens de WK in dienst van rijden’ Kruijswijk. Die is snel gedraaid. Veel te veel kopmannen bij NL. Kansloze exercitie tenzij die kopmannen niet te beroerd zijn om zichzelf op te branden met aanvallen maar aangezien zowel Poels als Mollema idd al hebben aangegeven te zullen wachten tot die Hölle, zie ik het somber in.
30-09-2018 11:19
Mollema en Poels als laatste.
En misschien gaat Kelderman wel samen met Kruijswijk weg. Of moet Kelderman blijven zitten voor dingen als n lekke band of n gat dat valt in t peloton??
30-09-2018 11:56
Gewoon net als de Dames doen.
Maar dan meerdere keren in de wedstrijd en als Poels de vorm heeft hem als enige bewaren voor het laatst.
30-09-2018 13:43
Wat een dramatische tactiek. Zet de kaarten op 1 renner en laat ze het niet zelf bepalen. Kruijswijk heeft nog nooit een wedstrijd gewonnen dus lijkt mij sterk dat hij dat op het WK wel ineens kan.

Ik zeg: stuur Kruijswijk en/of Mollema vooruit als mooie aanvallers en laat de rest werken voor Tom. Tom kan goed dalen en kan in de afdaling een verschil maken en vervolgens een goede TT eruit knallen. Mocht onverhoopt Tom toch niet de benen hebben kunnen ze dat altijd nog iets onderling bedenken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.