Dit wordt de tactiek van de Nederlanders
Nederland beschikt zondag over een ijzersterke selectie voor de wegwedstrijd van het wereldkampioenschap wielrennen. Na afloop van de succesvolle wegwedstrijd bij vrouwen, lichtte bondscoach Thorwald Veneberg een tipje van de sluier op over de tactiek.
De bondscoach heeft de taak om de neuzen bij de Nederlandse mannen dezelfde kant op te krijgen. Met vier potentiële kopmannen is dat geen makkelijke opgave.
Vrijdagavond is de Nederlandse selectie voor het eerst bijeengekomen om te spreken over de rolverdeling. “Dat was een goed gesprek”, aldus Veneberg. “Als we kansen willen benutten, moeten we als één team rijden. Het is daarom belangrijk dat we eerlijk zijn.”
“Het eerste gesprek was goed en vrij kort. De rollen waarop ze geselecteerd zijn, gaven ze nu zelf ook aan. Het is de bedoeling om in de lange aanloop zo min mogelijk energie te verspillen, maar het moet wel een harde koers worden. Dat zal vanzelf gebeuren en dus wordt het onze taak om op het goede moment weg te springen.”
De selectie van de Nederlanders is in tweeën te delen. Antwan Tolhoek, Pieter Weening, Sam Oomen en Wilco Kelderman zullen van start gaan ter ondersteuning van vier beschermde renners.
Tom Dumoulin, Wout Poels, Bauke Mollema en Steven Kruijswijk moeten in de koers gaan bepalen wie de kopman gaat zijn. Veneberg voorziet geen problemen omdat de renners op vier verschillende momenten de aanval willen openen.
Wie van de vier als eerste wilt demarreren, wilde Veneberg nog niet onthullen. “Die details gaan we vanavond (zaterdagavond, red.) pas bespreken. We moeten niet alles prijsgeven.” Wel werd duidelijk dat Poels zijn demarrage bewaart tot de allerlaatste beklimming.
Lijkt me echter ook niet verkeerd om een tandem te vormen of met meer man mee te zitten.
Als renners als Kruijswijk/Mollema/Dumoulin, Wellens/Benoot, Gallopin/Pinot, Haig, Buchmann, Konrad, Kreuziger, Jungels, Izagirre/Mas, Nibali/Moscon, Fuglsang, Rui Costa, Majka en Uran/Quintana al eerder gaan dan vraag ik mij af of er echt genoeg power in het peloton blijft zitten om daar echt op te jagen.
Bovendien is het ook geen parcours waar je zomaar gecontroleerd kan achtervolgen. Alleen al in de afdalingen pakt een kopgroep die risico neemt steeds weer tijd.
Als Frankrijk en Spanje steeds niemand mee sturen, en elk mannetje opofferen voor Alaphillipe en Valverde, ok.... Maar ik denk niet dat ze dat risico zullen nemen.
Het wordt volgens mij een heel open koers, die een stuk voor de slotklim helemaal openbreekt. Dan zal het aan de allergrootsten zijn om zelf alles goed te maken, en als je de benen daarvoor nog hebt op de Höll... Dan word je WK. Die is, maar dat heb ik geloof ik pas duizend keer gezegd, zo zwaar dat elke willekeurige renner nog een mannetje of 300 met hamers tegen kan komen daar.
Kruijswijk zou ik het uiteraard gunnen!
Ik ben het volledig eens met de tactiek van deze bondscoach. Hoewel Nederland belang heeft bij een zeer harde koers (net als Colombia) i.v.m. het hebben van een sterke selectie in de breedte maar het ontberen van een echte afmaker, moet Nederland absoluut niet de koers hard maken, maar bluffen en hopen dat andere landen dit doen.
Als de Fransen slim zijn zullen ze met elk potentieel gevaar een mannetje (Gallopin, Bardet, Pinot) mee sturen (maar ik verwacht (en hoop vooral) dat ze daar egoistisch rijden voor eigen belang).
In San Sebastian was hij wel de enige die Alaphilippe wist te volgen op die slotklim.
Is niet goed genoeg om te winnen.
Er is altijd wel iemand in de kopgroep die beter is dan hij. En tot de laatste helling wachten is ie ook kansloos.
Samen met Kruijswijk en Weening gaan in de vlucht, Oomen en Kelderman bij Dumoulin en Poels blijven. Dumoulin en Oomen gaan op de voorlaatste klim en Kelderman bij Poels blijven.
Dat lijkt me de juiste tactiek.
Wie gaat dat gat dichrtijden.
Je rijdt op de Höll ook niet zomaar 2 minuten dicht
En misschien gaat Kelderman wel samen met Kruijswijk weg. Of moet Kelderman blijven zitten voor dingen als n lekke band of n gat dat valt in t peloton??
Maar dan meerdere keren in de wedstrijd en als Poels de vorm heeft hem als enige bewaren voor het laatst.
Ik zeg: stuur Kruijswijk en/of Mollema vooruit als mooie aanvallers en laat de rest werken voor Tom. Tom kan goed dalen en kan in de afdaling een verschil maken en vervolgens een goede TT eruit knallen. Mocht onverhoopt Tom toch niet de benen hebben kunnen ze dat altijd nog iets onderling bedenken.