LottoNL-Jumbo kleurt finale Lombardije: “We hebben strijdlust getoond”
LottoNL-Jumbo moest in de Ronde van Lombardije genoegen nemen met een ereplaats van George Bennett, maar deed dit wel na een bijzonder aanvallende koers. “Dat was ook het plan”, aldus ploegleider Addy Engels op de website van de Nederlandse formatie. “We hebben als ploeg strijdlust getoond”, is dan ook zijn conclusie.
De 112e editie van het herfstmonument verliep lange tijd gecontroleerd, tot LottoNL-Jumbo net voor de voet van de Muur van Sormano vol doortrok. Het bleek de opzet voor een aanval van Primož Roglič. De Sloveen trok door op de steile flanken van de col, waarna hij op de top het gezelschap kreeg van Thibaut Pinot en Vincenzo Nibali.
“Dit bleek uiteindelijk de beslissende move”, zo analyseert Engels. “Het was voor ons een ideale situatie.” Op de voorlaatste klim van de dag – de Civiglio – moest Roglič zijn medevluchters echter laten gaan. “Hij had jammer genoeg niet de benen en de power om te volgen en voor het podium te strijden.”
“Trots op hoe we als ploeg hebben gereden”
LottoNL-Jumbo moest in finishplaats Como dan ook genoegen nemen met een tiende plaats van Nieuw-Zeelander Bennett. Een moegestreden Roglič kwam uiteindelijk als zeventiende binnen, op drie minuten van winnaar Pinot. “Het was echter een prachtige move van de ploeg”, is Engels desalniettemin tevreden.
“We moesten het ook wel op deze manier doen. Het plan was om initiatief te nemen en de koers zo vroeg mogelijk lastig te maken. Het team heeft strijdlust getoond. Daar kan ik zeker mee leven”, zo besluit de oud-renner. Woorden waar Bennett zich in kan vinden. “We hebben als team een prachtige koers gereden. We hebben het initiatief genomen, en ik ben dan ook trots op hoe we hebben gekoerst.”
Ja, ze hebben aanvallend gereden, maar of dat nou zo slim was om met de hele ploeg zo zichtbaar op kop te gaan rijden. Het levert uiteindelijk slechts een 10e plaats op.
Roglic en Bennett hebben weinig laten zien in lange klassiekers en wel in korte etappes. De boel bij elkaar houden was achteraf beter geweest
En volgens mij is het in het huidige wielrennen juist helemaal niet normaal om strijdlust of initiatief te tonen?
In hoeveel koersen kan je zeggen dat meer dan 2 of 3 ploegen initiatief hebben getoond of strijdlustig hebben gekoerst? Dat is van de 20 ploegen die iedere race aan de start staan. Dat zijn 17 ploegen die enkel volgen. En dan heb je het bij de aanvallers ook nog eens voornamelijk over de proconti's.
Dus ondanks dat het geen manier is om een professionele ploeg te runnen, moeten we ze misschien wel dankbaar zijn dat ze het leuk vinden om maar wat aan te klooien en chaos te maken....
Toch een unieke gave om een belediging als compliment te verpakken. Het lukt je weer, chapeau!
Ik snap wel dat ze het vooraf niet wisten, ik wist dat ook niet iig.
Overigens niet zo gek nadat ze in de ardennen ook nergens waren. Snap dat ze niet alles kunnen op tol niveau maar ik verwacht van een nl team dat ze wedstrijden in en vlakbij nl enigszins mee proberen te doen.
MAAR: tot de finish tussen de wielen en dan wachten op een paar keer poef-poef levert meestal afschuwelijke kijksport op.
Daarom is het prachtig om zo te koersen.
Jammer dat t nix oplevert ( dat moet af en toe wel), maar beter dan niks doen.
Strijdlust is verbonden aan de losers prijs voor renners die niet echt iets kunnen berijken
Natuurlijk heeft Jumbo een sloot goede klimmers, maar het mag toch al veel langer duidelijk zijn dat een bergrit in een meerdaagse wedstrijd wat anders is dan een eendagswedstrijd, door de invloed van de overige wedstrijddagen en het feit dat de etappes voor klassementsrenners anno 2018 bij lange na niet meer zo lang zijn als klassiekers zonder invloed van wedstrijddagen ervoor en erna.