LottoNL-Jumbo bevestigt komst Tony Martin
LottoNL-Jumbo heeft de transfer van Tony Martin wereldkundig gemaakt. De 33-jarige Duitser hoopt bij de Nederlandse WorldTour-ploeg opnieuw zijn kwaliteiten als tijdrijder te etaleren. Daarnaast gaat hij veelal rijden in een ondersteunende rol voor de kopmannen. Martin boekte in zijn loopbaan 65 profzeges, waaronder vier wereldtitels tijdrijden.
Teammanager Richard Plugge is enorm in zijn nopjes met de komst van de Duitser. “Tony is de ontbrekende schakel waarnaar we nog op zoek waren. Hij brengt een karrenvracht aan ervaring mee en is een op en top professional. Hij kan van grote waarde zijn in de ondersteuning van onze kopmannen. Dat hij voor ons heeft gekozen, is een mooie bevestiging van de ontwikkeling die we de laatste jaren doormaken.”
Martin heeft bij Jumbo een contract voor twee seizoenen ondertekend. “Ik kijk ernaar uit om bij LottoNL-Jumbo aan de slag te gaan. Ik deel hun visie. De renners vormen een eenheid en de staf laat niets aan het toeval over in hun begeleiding. De benadering van het tijdrijden spreekt me bovendien erg aan. Ik wil graag een belangrijke teamplayer zijn door de kopmannen te helpen en door succes te hebben in tijdritten.”
Transfers
Met de komst van Tony Martin is de selectie van Jumbo vrijwel rond. Ze staat echter op pole position om Wout van Aert in de ploeg op te nemen, zodra de UCI hem heeft vrijgegeven bij zijn oude team Veranda’s Willem-Crelan. Jumbo versterkte zich eerder met Laurens De Plus, Lennard Hofstede, Taco van der Hoorn, Mike Teunissen en Jonas Vingegaard. Daartegenover staat het vertrek van Enrico Battaglin, Lars Boom, Bram Tankink, Gijs Van Hoecke en Robert Wagner.
Niet alleen de situatie rondom Van Aert is onduidelijk. Datzelfde geldt voor Stef Clement. Hij is in het bezit van een aflopend contract, maar kampt al maanden met een mysterieuze rugblessure. In augustus zat hij weer op de fiets, maar hij reed daarna geen enkele koers.
Daarbij top 3 in de gewone tijdrit is ook meegenomen.
Nog even wat €€€ binnen halen zo zal der Tony denken.
Is in de wegwedstrijden geen schim meer van wat hij geweest is.
Jammer.
Martin kan uitstekend fungeren als wegkapitein en zal vooral in een dienende rol rijden waarin hij zijn kopmannen kan helpen om op het juiste moment op de juiste positie in het peloton te zitten. Schachmann heeft daar nog niet de ervaring voor, maar meer nog dat dan, zal vooral een rol willen als kopman en is om die reden dus niet echt haalbaar gebleken voor Jumbo. Voor die rol heeft Jumbo al een heel aantal mannen, en er zitten er ook nog eens een heel aantal aan te komen.
Natuurlijk is Tony Martin over the top. Niettemin kon je in het najaar zien dat hij weer op niveau aan het komen is. Wel vreemd trouwens dat je Roche wél een aanwinst vindt, maar ja... Sunweb he.
Ik vind het knap hoe jij altijd de boel weet te verdraaien. Het enige wat ik keihard heb beweerd is dat ik Roche een behoorlijke verbetering vind t.o.v. Ten Dam.
Zeker onvergelijkbaar. Schachmann kan meer dan alleen goed tijdrijden. Martin een betere wegkapitein? Ik vind dat zo'n onzin benaming: wegkapitein. De beste wielrenners zitten toch wel op de plek waar ze moeten zitten. Wat is dan de rol van een wegkapitein?
Dit verhaal is hier eerder ergens voorbij gekomen.
De mysterieuze rugblessure is niet mysterieus volgens mij.
Hij heeft de ziekte van bechterew heeft hij eerder in een podcast aangegeven.
Met medicatie en fysiotherapie is het afwachten of hij weer op topniveau kan presteren of niet.
Sowieso - op papier - interessante transfers. Uitgebalanceerde ploeg, waar men op verschillende terreinen mee uit de voeten moet kunnen.
Kijk uit naar 2019
Met de juiste impuls, motivatie en het juiste materiaal moet hij ook in individuele tijdritten nog of weer bij de kanshebbers kunnen horen zoals ook van Emden.
Ik denk dat TLJ met al haar aankopen nu echt eens de stap naar de beste helft van de ploegen van de world tour kan maken!