Specialized Epic Hardtail Comp: Rood-zwarte alleskunner
Er is weer een nieuwe Epic op de markt. De mountainbikeserie van Specialized is al jaren een begrip. In 2002 kwam de eerste versie op de markt en deze groeide al snel uit tot een succes. Talloze profs stapten over op de Epic en mede door de geavanceerde vering was dit model een schot in de roos.
Naast de full-suspension modellen van de Epic (de Epic en de Epic Evo), heeft Specialized ook de Epic Hardtail. Deze hardtail wordt geleverd in vier verschillende versies. De S-Works, Pro, Expert en Comp. De S-Works is afgemonteerd met SRAM XX1 Eagle en wordt verkocht voor 7.699 euro. De Pro is 5.499 euro en is afgemonteerd met SRAM X01 Eagle. De Expert is afgemonteerd met SRAM GX Eagle en die is 3.999 euro. Tot slot, het goedkoopste model, is de Comp. Die is afgemonteerd met SRAM NX Eagle en heeft een prijskaartje met 2.799 euro erop.
De afgelopen weken hadden wij het genoegen om de Comp aan de tand te voelen. Dit instapmodel is beschikbaar in twee kleuren: donkerblauw met fluo-gele letters of rood met zwarte letters. Wij kregen de rode uitvoering met zwarte letters en vinden dat eigenlijk wel een ontzettend mooie kleurstelling in een markt waar zwart tegenwoordig de boventoon voert.
Voor iemand die veel met Shimano rijdt, is schakelen met SRAM even wennen. Dat is op de wegfiets zo, maar ook op de mountainbike moet je er even achter zien te komen hoe je je handen het beste kan houden. Met de SRAM NX Eagle groep schakel je net iets anders dan met Shimano. In plaats van de je met je duim en wijsvinger kan schakelen, gebruik je bij SRAM alleen je duim.
De fiets heeft een enkel voorblad met 32 tanden. Achter heeft SRAM NX Eagle een 12-speed cassette, iets wat bij andere merken alleen nog maar in het topsegment beschikbaar is. De 12 tandwielen achter zitten tussen 11 en 50 tanden. Keuze genoeg dus.
Tijdens het fietsen hebben we geen moment gedacht dat we zwaarder of juist lichter nodig hadden. Met 12-speed en een enkel blad voor kan je, in Nederland, alle kanten op.
Snelheid op de singletracks
De bossen op de Utrechtse Heuvelrug waren de eerste testlocatie voor deze fiets. Op de routes tussen Rhenen, Amerongen en Veenendaal hebben we de fiets uitgebreid getest.
Wat meteen opvalt is de stijfheid van dit frame. In tegenstelling tot andere merken is er in het frame geen extra comfort toegevoegd. Het frame is stijf waardoor niet alleen elke trap raak is de fiets ook heel strak over de singletracks gaat.
De grip die de Specialized Fast Trak Gripton geeft is voldoende om de fiets tussen de bomen te houden. Op de Specialized Epic reden we tubeless, oftewel, zonder binnenband. Hierdoor merk je dat de band extra grip heeft doordat je met een lagere bandendruk kunt rijden. We hebben tijdens het testen geen lekke band gehad, maar het schijnt dat de vloeistof in de banden lek rijden verminderd, maar ook de ‘lekkage’ stopt zodra er toch een gat in je band is ontstaan.
Tijdens de rondjes over de Amerongse Berg kom je veel kuilen tegen waar je doorheen moet rijden. Vooral vlak voor de bochten zijn zogenoemde remgaten ontstaan. Als je hier met de Specialized Epic Hardtail overheen rijdt merk je hoe stijf deze fiets is. Het is daarom ook van extra belang dat de voorvering goed is afgesteld.
Vering
De voorvork is de RockShox Reba RL 29. Specialized kiest hier weliswaar niet voor het topmodel, maar het is desalniettemin een degelijke uitgave. De RockShox is een goed verende vork en is ook nog eens goed in te stellen.
Wat opvalt is dat er geen lock-out bediening op het stuur zit, maar dat je met je arm naar de voorvork moet om je vork te locken of te unlocken. Vooral op singletracks wil dit nog wel eens onhandig zijn als je een hand van het stuur moet halen.
Het grote voordeel van zo’n draaiknopje op de voorvork is dat je de vering goed kan aanpassen. Het is niet uit of aan, maar je hebt maar liefst zes standen om je vering aan te passen. Ondanks dat je dus meer mogelijkheden hebt zorgt dit ervoor dat je minder vaak je lock-out hoeft te gebruiken.
Ijskoude Dorst
Voor de foto’s van dit artikel zijn we naar het Brabantse Dorst gereden. Dit rondje is ontzettend snel, met mooie singletracks die er goed bij liggen. Dit geeft ons de mogelijkheid om eens hard door de bochten te gaan en er achter te komen of de fiets daadwerkelijk een snelle mtb is.
Al snel komen we erachter dat we aan tandwielen niet tekort komen. Ook op de geëffende bospaden kan je met 32-11 heel wat snelheid maken. De bochten en zanderige stukken zijn door de tubeless Gripton-banden ook geen probleem.
Om prachtige foto’s te krijgen hebben we besloten zo vroeg mogelijk naar de mtb-route te gaan. Dit zorgde er niet alleen voor dat we in een prachtig winterlandschap aan het fietsen waren, maar ook dat het ijs en ijskoud was. Helaas heeft ook deze fiets daar nog niet echt wat op gevonden. Geen verwarmd zadel of warme handvaten.
Crash-onderbreker
Wanneer je goed naar het frame kijkt, dan zie je dat er aan de bovenbuis een rubber stukje aan zit. In eerste instantie denk je dat het met de bekabeling te maken heeft, maar als snel is duidelijk dat de kabels van deze fiets veel hoger het frame in gaan, namelijk zo goed als naast het balhoofd.
Het rubber stukje is dus voor wat anders. Als je de fiets in de auto legt, heb je meteen door waarom het is. Het rubberen gedeelte houdt de voorvork tegen zodra je stuur omklapt. Dat zorgt ervoor dat de voorvork de onderbuis niet kan raken en het stuur niet over de bovenbuis heen kan schuiven. Tijdens het vervoer voorkomt het krassen, maar tijdens een valpartij voorkomt het veel erger. Een omgeslagen stuur op carbon kan ervoor zorgen dat je met een gat in je frame komt te staan. En dat wil je natuurlijk niet.
Toen de carbon frames hun intrede deden, werd al snel naar een oplossing gezocht voor dit probleem. Aluminium buigt, carbon breekt, dus moest er een oplossing worden gevonden. Die kwam vooral door een rubberen band rondom de bovenbuis om de klappen van het stuur op te vangen. Verschillende merken probeerden verschillende dingen uit en Specialized gebruikt hiervoor een rubber blokje om de klap op te vangen. Het valt niet meteen op en dat is toch een vereiste als het gaat om bescherming op je fiets.
Conclusie
Een Specialized mountainbike van carbon en onder de 2800 euro. Dan vraag je je af of Specialized een topmodel kan afleveren. Het antwoord daarop is ja. Je merkt dat er bespaard is op verschillende onderdelen, maar dat het de rijervaring niet beïnvloed. Het is niet de lichtste fiets en het schakelt niet zo soepel als de duurste SRAM-groep, maar toch is het een MTB waarmee je veel plezier kunt beleven. De combinatie van het solide frame, de voorvork en de wielen zorgt ervoor dat de fiets goed aanvoelt en ook nog eens snel is.
De lock-out van de voorvork is even wennen, maar dat je er verschillende standen voor terugkrijgt is weer een groot voordeel. De tubeless banden maken het helemaal af waardoor je in principe alle MTB-routes aan zou moeten kunnen. We mogen concluderen dat het gewoon een ontzettend mooie fiets is. mat rood met zwarte accenten zorgt ervoor dat de fiets in ieder geval gezien wordt.
Specialized Epic Hardtail Comp
Frame: Specialized Epic Hardtail Comp
Voorvork: RockShox Reba RL
Achterderailleur: SRAM NX Eagle
Shifters: SRAM NX Eagle 12-speed
Remmen: SRAM Level TL
Crankstel: Truvativ STYLO
Bracket: SRAM, DUB, PF30
Ketting: SRAM NX Eagle
Wielen: Roval Control Alloy
Cassette: SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t
Banden: Specialized Fast Trak, Gripton
Stuur: Specialized Alloy
Stuurpen: Specialized XC
Zadelpen: Specialized Alloy
Zadel: Specialized Phenom Comp
Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar het onderwerp is uitgekozen en geschreven door een redacteur van WielerFlits
Om te reageren moet je ingelogd zijn.