Bontrager XXX Wavecel fietshelm: Kwaliteit en veiligheid voorop
Op het gebied van fietshelmen worden er in de wielerwereld nog steeds stappen gezet. De introductie van een de nieuwe Bontrager Wavecel helm trok onze aandacht. Perfect getimed, zo vlak voor het seizoen, bracht Bontrager een nieuwe helm uit. Aan de binnenkant van de helm heeft het bedrijf uit de Verenigde Staten een geheel nieuwe celstructuur geplaatst. Een goede reden om daar eens verder in te duiken. Wij reden een tijdje met de opvallende knalgele Bontrager XXX Wavecel.
Bontrager en Trek
Het merk Bontrager behoort tot het eveneens Amerikaanse Trek. De bedrijfsnaam komt van oprichter Keith Bontrager, een pionier in de mountianbikesport. Bontrager biedt allerlei producten voor fietsers, zoals kleding, fietscomputers en gereedschap, maar ook wielen en aerosturen. Een aantal onderdelen vind je terug op de fiets van Trek-Segafredo, zoals bijvoorbeeld de strakke carbon wielen en lichte bidonhouders. De helm die we in deze review beschrijven, is geheel in Trek-Segafredo stijl te maken met het bijgeleverde stickervel.
Wavecel
Zo op het eerste gezicht lijkt de Wavecel aan de binnenkant van de helm veel op een honingraat. Waar het veelgebruikte MIPS systeem soms lastiger te vinden is, kun je haast niet om de Wavecel heen. Het springt zowel van de binnen als de buitenkant in het oog. De technologie van Wavecel zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt met een botsing, geabsorbeerd wordt. Dit gebeurt doordat de structuur in de helm kan buigen en bewegen. Zie het als een soort kreukelzone die je van de auto kent. Hierdoor is de impact op het hoofd van de wielrenner veel kleiner. Door deze extra bescherming moet de helm tot 48 keer meer bescherming bieden tegen hoofdletsel dan een standaard EPS-helm. Klinkt indrukwekkend.
Na de introductie van de helm heeft het onafhankelijke Virginia Tech University de Wavecel-helm een 5-sterrenwaardering gegeven. Dit betekent dat Bontrager’s WaveCel-helmen bij de veiligste fietshelmen behoren die er op de markt zijn. De Wavecel technologie is niet in handen van Bontrager, maar de bedrijven hebben wel een exclusieve deal gesloten voor vier jaar.
Met een veilig gevoel de weg op
Zodra de helm uit de verpakking komt, bekruipt mij het gevoel van kwaliteit. De helm is van alle kanten solide afgewerkt en oogt degelijk. De buitenkant van onze helm is mat geel en deze kleur zorgt voor een opvallende hoofdbeschermer die onderweg niet te missen is.
Moderne fietsschoenen sluit je tegenwoordig met BOA-sluitingen. Dit zijn de kleine wieltjes die ratelen bij het aandraaien en zo de schoen nauwer maken en om je voet sluiten. Op de achterkant van de XXX Wavecel zit er precies zo’n sluiting. In dit geval bedoeld om de helm goed op je hoofd te laten aansluiten. Over afwerking gesproken!
Tijdens onze test dragen we maat M en deze moet passen bij een hoofdomtrek van 54 tot 60 centimeter. Mijn hoofd past perfect in de medium omdat ik met mijn 57 centimeter omtrek precies in het midden zit. Als gegoten dus, al raad ik iedereen aan om een belangrijk accessoire zoals een helm eerst te proberen en te passen voordat je het aanschaft. De helm in deze maat weegt 352 gram en is hiermee iets zwaarder dan gemiddeld. Het gewicht stoort niet gedurende mijn testritten omdat ik het niet merk of een helm 380 gram of 280 gram weegt. Ben je altijd op zoek naar lichte materialen, dan is dit een punt om rekening mee te houden. Kijk ik naar mijn eigen situatie, dan vind ik veiligheid belangrijker dan een laag gewicht.
Ik vind de helm prettig op mijn hoofd zitten en met de BOA-sluiting vrij nauwkeurig af te stellen. Hij zakt tijdens ritten niet naar voren of naar achteren en blijft keurig op zijn plaats. Toch heeft die extra veiligheid een keerzijde. De Wavecel structuur sluit de grote ventilatiegaten van de helm af. Dit doet niets af aan de ventilatie, want de frisse lucht kan makkelijk door de Wavecelstructuur, maar hierdoor past er geen bril in de helm. Bij andere helmen vind ik het handig om je bril in de voorkant op te bergen. Dit kan dus niet door de Wavecel technologie. Even met je vinger door je helm om op je hoofd krabbelen, is ook geen optie.
Opties en prijzen
Bontrager heeft twee versies voor wielrenners op de markt gebracht. Onze helm met de spannende naam XXX is met een aanschafprijs van 249 euro de duurste, maar er is ook een goedkopere variant. Het goedkopere broertje met Wavecel luistert naar de naam Specter. Dit is een instapmodel die iets minder aerodynamisch is en daarom maar liefst 100 euro goedkoper uitvalt. Dat is een aanzienlijk verschil.
Om er gesoigneerd bij te rijden, heb je de keus uit vijf verschillende kleuren. Uiteraard kan je kiezen uit de standaardkleuren zwart en wit, maar de helm is er ook in rood, lichtblauw en de door ons geteste knalgele.
De XXX is beschikbaar in de maten small, medium en large en bedient hiermee fietsers met een hoofdomtrek van 51 tot 63 centimeter. In de doos zit een zachte tas waarin je de helm kunt opbergen wanneer je op reis gaat.
Een helm is bedoeld om je hoofd te beschermen en moet eventuele schade voorkomen tijdens een val. Heb je veel schade aan je helm na een val, dan biedt Bontrager een crash replacement programma aan. Dit houdt in dat je na aankoop van je Wavecel helm binnen een jaar gratis een nieuwe krijgt na een pechgeval. Prima service wat mij betreft, al hoop ik dat je er geen gebruik van hoeft te maken.
Conclusie
Mijn eindoordeel is vrij simpel: top helm. Ik denk dat ik mijn nieuwe favoriete helm gevonden heb in de Wavecel XXX. Op de adviesprijs na vind ik dit een fijne helm. Natuurlijk is de 249 Euro te verklaren vanwege de nieuwe techniek op je bol, maar pittig blijft het wel.
Hij sluit perfect aan en zit mij tijdens de vele ritjes niet in de weg. Met de Wavecel-technologie op mijn hoofd, ga ik voor mijn gevoel veiliger de weg op. Dit komt ook zeker omdat de Wavecel-structuur zo duidelijk zichtbaar is. Ook nog eens dikke kudos aan Bontrager voor de looks van de helm. Hij ziet er prachtig uit en wat de afwerking is subliem. Je helm aandraaien met een BOA-sluiting is tevens een plus.
Als ik mindere punten moet noemen, dan kom ik snel bij het opbergvak voor je bril terecht. Die mis ik niet echt omdat mijn bril ook zonder problemen in mijn achterzakje past. Ander puntje voor de mannen en vrouwen die uitsluitend lichte spullen zoeken, is het gewicht. Niet een blok lood op je hoofd, maar ook zeker niet vederlicht. Zoals gemeld voor mij echter geen heikel punt.
Verantwoording:
Wij hebben van Trek op verzoek een helm gekregen om te testen en mogen deze ook houden. De onderwerpkeuze is gemaakt door onze redactie en geschreven door een van onze redacteuren. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.