Kledingmerk Endura breekt met Movistar door tegenwerking UCI
De samenwerking tussen het Schotse kledingmerk Endura en de Spaanse wielerploeg Movistar komt tot een einde. Dat nieuws brachten Movistar en Endura samen naar buiten. Beide partijen werkten zes jaar samen. Endura vindt dat de UCI de ontwikkeling van kleding op technisch gebied tegenwerkt.
In die periode boekte Movistar vele successen, waaronder de eindoverwinningen in de Giro d’Italia van 2014 en 2019 en de Vuelta a España van 2016. Maar een zevende jaar van de samenwerking komt er niet. Endura heeft besloten om te stoppen en zal volgend jaar ook niet bij een andere ploeg in de WorldTour verder gaan.
“In de WorldTour wordt de vooruitgang van technische kleding beperkt door het bestuursorgaan”, staat in het statement dat naar buiten gebracht is. Daarmee wordt gedoeld op wielerunie UCI. “De prijs die betaald wordt voor technologische vooruitgang is een verbod. Endura stond voor een T-splitsing en heeft besloten om te voorkomen dat de ontwikkeling een dood punt bereikt, iets wat nu wordt afgedwongen door de UCI.”
Endura sponsorde in het verleden een eigen continentale ploeg, die in 2013 fuseerde met NetApp. Die ploeg is ondertussen uitgegroeid tot BORA-hansgrohe. Het kledingmerk sluit niet uit nog terug te keren op het hoogste niveau van de wielrennerij.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.