Gert Steegmans valt weer en moet opgeven in Driedaagse
Gert Steegmans is de eerste opgever in de Driedaagse De Panne-Koksijde. De renner van Trek Factory Racing zit in de hoek waar de klappen vallen. In Gent-Wevelgem werd hij van de weg geblazen en kwam in de sloot terecht met als gevolg een opgave. Vorig jaar werd hij nog derde in het klassement in De Panne.
Na tien kilometer is de Belg tegen de grond gegaan en heeft een blessure opgelopen aan zijn knie. In gezelschap van de ploegdokter is hij onderweg naar het ziekenhuis.
De Driedaagse is van start gegaan met enorme windsnelheden. De eerste twaalf kilometer werden geneutraliseerd. Na het vallen van de startvlag ontplofte het peloton en viel het direct uiteen in drie stukken. Er werden snelheden genoteerd van boven de zeventig kilometer per uur.
After a really bad crash, @GertSteegmans is on his way to the hospital.
— Trek Factory Racing (@TrekFactory) March 31, 2015
Team doctor is with him. His knee is injured. We'll keep you updated.
— Trek Factory Racing (@TrekFactory) March 31, 2015
Geldt overigens net zo goed bij stuurcorrecties, uitwijkmanouvres en natte bochten. Carbon vergeeft niets, filtert geen schokken en biedt geen reserves in geval van problemen, al helemaal niet in wielen.
Fietsgewicht gaat het verschil niet maken. Je weegt zelf 60-80kg dus die 2kg extra op de fiets doen niets.
- Smalle tubes maakt niets uit, je komt immers niet los van de grond.
Carbon wielen is waar het fout gaat als je het hebt over een hoge velg. Ik begrijp dat de sponsor het leuk vindt dat Steegmans heel groot 'BONTRAGER' laat zien op het moment dat hij de beek in waait, maar een hoge velg bij zo'n wind is gekkenwerk. Heeft geen enkel voordeel; alleen nadelen.
Carbon filtert geen schokken?
Ben verder ook geen mega fan van Carbon hoor, vind Titanium veel mooier maar hangt allemaal van doel en design af natuurlijk.
Voor de velgen is de hoogte bij harde wind uiteraard problematisch, maar ook bij ongelijk wegdek. Die velgen vervormen niet en vangen schokken dus niet op, maar geven alles door aan het frame.
@wheely; men kan carbon zodanig vormen dat het wel schokken absorbeert. Zie bv de manier waarop mtb frames worden gemaakt en de speciale Parijs Roubaix uitvoeringen van de wegfietsen. Echter, in het ontwerp van 'de standaard' wegfietsen is de perceptie nog steeds dat vervorming en flex van/in het framemateriaal zorgt voor ongewenst energieverlies. Daarnaast is de carbonbuis zo dun dat flex eerder zal leiden tot scheuren. Daarom worden die frames zo stug mogelijk gemaakt; alle energie van de trapbeweging moet naar de pedalen, en niet naar doorbuigende (gechargeerd) framebuizen. Kortom; als er ergens iets fout gaat, komt dat onherroepelijk bij de rijder terecht.
+1 voor tita, alleen is dat voor mij als (voornamelijk) recreatief mtber een materiaal dat niet goed past bij mijn gewicht en rijstijl; flext weer teveel. Oa getest met Van Nicholas, Gilbertson en Pilot, maar tita is het in het veld niet voor me. Gedeelten van Parijs Roubaix op een VN Zephyr waren dan wel weer beter te doen dan op een Ridley van carbon.
Bij Quick-Step zat ie aan z'n top en kwam af en toe even uit de schaduw van Boonen.
Bij Katusha viel hij daarna zwaar tegen (door gedoe)
2de x bij Quick-step was ie daarna weer redelijk, maar werd er wel door teamgenoten achter hem aangereden als ie meezat (kreeg geen vertrouwen).
Nu zonder Canc kon hij laten zien wat hij waard was, weliswaar in een erg zwak team.
Zou hij de tour rijden als knecht op t vlakke? Ik vermoed dat er geen hoogtepunten meer toegevoegd worden aan zijn erelijstje.
heel peloton motorrijders met veelal camikaze piloten aan het stuur met
achterop een heen en weer zwaaiende fotograaf die er persee langs en tussendoor
moet .
Motors en auto's die zich niets aantrekken van de hoe de renner reageert als ze net
een bocht insturen.
Alsde organisaties eens beter gingen nadenken kon er veel rennersleed voorkomen worden.