Hoe sportief is de e-bike? Draaien in plaats van harken
Hoe kun je zomaar een leeftijdsverschil van 27 jaar wegpoetsen? Het antwoord: met een motortje in de fiets. Oud-beroepswielrenner en voormalig bondscoach Leo van Vliet schudt de anekdotes zo uit zijn mouw. Vorig jaar reed hij met zijn e-racefiets de Keutenberg op, toen Tom Dumoulin hem via Facetime belde. “Waar ben je aan het fietsen?”, vroeg de Limburger. Van Vliet liet de omgeving rondom de venijnige Limburgse kuitenbijter zien, waarna Dumoulin er niks meer van snapte. Een reportage over de ontwikkeling van de e-bike.
“Hoe kan dat het dat je dan helemaal niet naar adem hapt?”, vroeg Dumoulin zich af. De glimlach op het gelaat van Van Vliet deed Dumoulin pas vermoeden dat het geleverde vermogen niet alleen uit de benen van de Westlander kwam.
Eind 2019 huurde Van Vliet in het Spaanse Moraira een elektrische racefiets. “Dat ritje heeft mijn ogen geopend”, vertelt hij. “Ik zag al die jaren in het binnenland nog zoveel mooie wegen, maar ik wist dat er dan weer behoorlijke bergen beklommen moesten worden. Als je in die streek een gewone rit maakt, heb je al snel zo’n 1.200 à 1.400 hoogtemeters. Ga je de bergen in, dan ben je de halve dag aan het klimmen. Daarom liet ik soms bepaalde wegen links liggen.”
Met de e-bike durfde Van Vliet het wel weer ‘hogerop’ te zoeken. “Deze fiets compenseert dat vermogensverlies. Ik kijk nu weer uit om in Spanje bijvoorbeeld de Coll de Rates op te fietsen. Nu kan ik dit op mijn gemak met een normale ademhaling doen en geniet ik onder het klimmen van de omgeving. In het bergachtige gebied ga ik nu weer wegen in, die ik de laatste jaren bewust heb vermeden.”
Enorme opmars
In tegenstelling tot in Nederland kent de sportieve e-bike in Zwitserland totaal geen imagoprobleem. Edward Bekker woont alle tientallen jaren in Finhaut, in het Zwitserse gebergte van de Mont Blanc. Vanaf 2000 organiseert hij mountainbiketochten in de hoge Alpen en ontwikkelde hij de befaamde gletsjer-bergtocht Haute Route, van Chamonix naar Zermatt als mountainbike-variant. De laatste drie jaren richt hij zich ook op e-biketochten op de atb.
“De e-mountainbike is in Zwitserland heel populair”, benadrukt Bekker. “Het is een enorme groeimarkt. Je ziet in de bergen dat de meeste Zwitsers nu langzamerhand de overstap maken van de gewone mountainbike naar de e-bike. De fiets met accu worstelt in Nederland nog een beetje met het imago onsportief te zijn. Het zou een vooral een fiets voor oudjes zijn. In Zwitserland is dat vooroordeel allang verdwenen. Het tegendeel wordt hier juist bewezen. Ik zie mensen in de leeftijdsgroep tussen 25 en 70 jaar een enorme opmars van deze e-bikes. Voor de full-suspension e-mountainbikes met een motor van 500 à 600 watt zijn in trek.”
Het volledige artikel is te lezen in de RIDE Seizoensgids die uitkwam in maart 2021. Lezen? Die editie van RIDE Magazine kan je hier bestellen.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.