Fuglsang dreigt UCI met rechtszaak bij intrekken licentie Astana
Jakob Fuglsang heeft er geen enkel begrip voor dat de UCI dreigt om de WorldTour-licentie van zijn ploeg Astana in te trekken. De Deense renner is zelfs bereid naar de rechter te stappen als de beslissing van de licentiecommissie negatief uitvalt voor de Kazachse formatie. “Ik heb niets fout gedaan, dus als de UCI mijn baan afpakt, eindigt dat waarschijnlijk in een rechtszaak”, vertelt hij aan de Deense krant Ekstra Bladet.
Met het innemen van de WorldTour-licentie zou Astana zijn startrecht in alle grote wedstrijden kwijtraken. “Dan haken de sponsors af, want zij hebben niets aan een ploeg die de grote wedstrijden niet rijdt”, voorspelt Fuglsang. “Dan zitten wij als renners dus plotseling zonder werk.”
Volgens de ploeggenoot van Lars Boom en Lieuwe Westra is de strijdvaardigheid onder de renners van Astana groot. “Als het slecht uitpakt, verwacht ik dat wij als renners gezamenlijk een zaak aanspannen tegen de UCI. Zij pakken dan namelijk ons werk af, dus moeten zij ons ook compenseren voor het verlies dat wij lijden.”
Lees de UCI zal de licentie niet intrekken.
De gevolgen zouden mogelijk te groot zijn (lees mogelijke rechtszaken)
ze zouden ook binnen de ploeg een bom kunnen gooien. Wonder hoe ieder Astana-lid steevast de dader buiten de ploeg en renners zoekt.
@wolfje, ach dit gebeurt ook in andere werkgebieden, je gaat ergens heen voor een zak geld en laat je eruit knikkeren met een goudenhanddruk voor prutswerk...
Als mijn baas een licentie kwijt raakt om bepaalt werk uit te voeren, wie ben ik dan om dat aan te vechten bij een rechter? Ik kan hooguit een rechtzaak tegen mijn baas beginnen als blijkt dat hij mij onder valse voorwendelsen (het ging toch allemaal zo goed...) mijn contract heeft laten tekenen.
Niet dat ik geloof dat die licentie dit jaar nog ingetrokken gaat worden, maar dit is zinloos.
slachtofferrol.. vind dat wel mee vallen. Waarschijnlijk gewoon een eerste antwoord op een vraag van een interviewer.
De ploeg zal hem gewoon moeten doorbetalen. Hij krijgt zijn centen, maar kan geen koersen rijden. En wellicht is tussentijds overstappen dan ook mogelijk vanuit de UCI, ken de regelementen onvoldoende daaromtrent.
Edit: en laten we eerlijk zijn, als Roompot halverwege het seizoen Nibali en Aru kan overnemen, zijn ze meteen de sterkste ploeg van Nederland. Hier liggen kansen!!
astana was met alles in orde, dus waarom is het eigen schuld als je voor die ploeg koos?
@kruithof
hij steekt nog geeneens de schuld op anderen, maar stelt wel dat hij en heel wat andere ploegmaats het niet zomaar pikken dat ze ineens geen werk meer hebben, terwijl hij en eventueel ook zij niets fout gedaan hebben. Groot gelijk heeft die jongen...
Het komt toch elke dag voor dat mensen ineens geen werk meer hebben terwijl ze niets fout hebben gedaan? In het geval van Fuglsang zou hij trouwens wellicht nog steeds werk hebben, alleen niet het werk dat hij wil. Ik begrijp heel goed dat je daarvan zou balen, maar dat betekent nog niet dat hij de UCI daarvoor verantwoordelijk kan stellen. Als de rechter zou beslissen dat de UCI een licentie niet mag intrekken omdat de renners van de ploeg in kwestie daar de dupe van zijn, is het hele licentiesysteem dus een wassen neus.