Review: de Zwift Hub indoortrainer, degelijkheid ten top
Wat is de logische vervolgstap voor een bedrijf dat al jarenlang de populairste software voor indoor trainingen produceert? Juist, een eigen indoor trainer op de markt brengen. Dat dachten ze ook bij Zwift, dat afgelopen jaar met de Zwift Hub zijn eerste eigen trainer lanceerde.
Al jarenlang is Zwift een ongekend populaire trainingsapp onder wielrenners en hardlopers. Meer dan vier miljoen gebruikers maakten ooit een account aan bij de virtuele trainingsapp, al is niet bekend hoeveel gebruikers daarvan precies actief zijn.
Maar, wat wel duidelijk is, is dat Zwift razend populair is. De trainingsapp, die aan het trainen in feite een game-element heeft toegevoegd, is voor velen de go-to indoor training geworden. Met verschillende virtuele werelden, power-ups, mogelijkheden tot groepsritten en wedstrijden is het een applicatie die voor ieder wat wils biedt.
Nu biedt het Amerikaanse bedrijf dus ook een indoor trainer aan, de Zwift Hub. Dit betreft een direct drive trainer, wat betekent dat je je wiel moet loshalen en je fiets aan de trainer monteert. Helemaal nieuw is die trainer niet, want het betreft een JetBlack VOLT V2 met andere bestickering. De hardware is identiek, zo heeft Zwift bevestigd.
Die hardware zit als volgt in elkaar. De trainer heeft een vliegwiel van 4,7 kilogram en wordt geleverd mét een cassette. Bij het bestellen op de website van Zwift kan je kiezen tussen cassettes van 8- tot en met 12-speed. De trainer is geschikt voor nagenoeg alle snelspanners en steekassen die je kan bedenken, door meegeleverde adapters. Tot slot wordt een elektriciteitssnoer meegeleverd, die vereist is om de trainer te gebruiken. Fietsen zonder aansluiting op het stroomnet is niet mogelijk met de Zwift Hub.
De trainer biedt maximale weerstand van 1.800 watt en simuleert stijgingspercentages tot maximaal 16%. Hardware-technisch ontbreekt wat mij betreft één ding: een handvat om de trainer aan de te dragen. Met zijn gewicht van 15 kilo is het tillen ervan namelijk vrij ongemakkelijk door de afwezigheid van een handvat.
De Zwift Hub kan verbindingen leggen via Bluetooth en ANT+, waardoor hij met vrijwel alle trainingsapplicaties en fietscomputers is te verbinden. Je kan de trainer overigens ook meer dan prima zonder één van die apps gebruiken en gewoon op de fiets stappen en je ritje direct starten.
Makkelijke installatie
Het enige verschil met de JetBlack VOLT V2 is dus de bestickering, maar die bestickering voegt wel het een en ander toe. De Zwift Hub wordt geleverd met twee losse poten die je nog moet bevestigen, maar door de bestickering is dat heel simpel. De poten zijn namelijk voorzien van kleuren die corresponderen met kleuren op de trainer, waardoor heel duidelijk is welke poot waar gemonteerd moet worden. Sterker nog, het wordt zelfs duidelijk gemaakt wat de voor- en achterkant van de poten is, door kleine opdruk van een gevarendriehoek, die zichtbaar is als je de poten verkeerd om monteert.
De Hub wordt geleverd met een snelspanner en verschillende adapters om te zorgen dat fietsen met verschillende remsystemen gemonteerd kunnen worden. Uitzoeken welke adapter je nodig hebt, is een simpele klus. Er zijn verschillende kartonnetjes meegeleverd, die je tussen het frame van je fiets kan steken (de dropouts, waar je normaal je achterwiel monteert) om op te meten hoe breed de as van je achterwiel is.
Vervolgens kan je één van de twee verschillende adapters in de Zwift Hub plaatsen om te zorgen dat deze precies breed genoeg is voor de as van je fiets. Welke adapter je moet gebruiken, correspondeert weer met de kleur van de verschillende kartonnen meetlatjes. Een handig en intuïtief systeem, waardoor je vrij makkelijk gebruik kan maken van veel verschillende racefietsen, gravelbikes en mountainbikes op de Zwift Hub.
De montage is vrij simpel, dus je zit zo op de fiets als je de Zwift Hub voor het eerst gaat gebruiken.
Aangenaam fietsgevoel
Wil je gebruikmaken van Zwift of een ander trainingsplatform, dan moet je de trainer daar nog mee verbinden. Anders is het een kwestie van op de fiets stappen en beginnen met je training op de Zwift Hub.
En fietsen op de Zwift Hub is best prettig, want het apparaat weet een behoorlijk realistisch fietsgevoel te produceren. De weerstand is niet stroperig of juist te licht, maar lijkt heel erg op het echte werk. Het enige verschil wat je merkt met fietsen op de weg, is de statische positie van de fiets, maar dat geldt voor de meeste indoor trainers. De Zwift Hub is overigens behoorlijk stabiel, dus de kans dat je fiets gaat wankelen is klein, zelfs al je de poten verkeerd om monteert.
Ook op hogere vermogens doet de Zwift Hub het goed. Het opvoeren van de weerstand lijkt erg op hoe je dat op de weg doet. Dat wil zeggen dat bij het opschakelen op de cassette of het verhogen van je beentempo de weerstand zwaarder wordt zoals je gewend bent. Eigenlijk is het enige moment dat ik enige vertraging voel in de weerstand bij het inzetten van een sprint, maar dat duurt niet langer dan de eerste paar trappen na je aanzet.
Ook in erg-modus (een trainingsmodus waar de trainer de weerstand automatisch aanpast afhankelijk van een blokkenschema dat door bijvoorbeeld Zwift of je fietscomputer wordt aangestuurd) geldt dat. De weerstand van de trainer komt er in iets minder dan twee seconden op. Naar mijn ervaring is dat goed genoeg om gelijkmatig te kunnen versnellen, zonder te veel tijd van je intervallen of blokken te missen.
Ook niet geheel onbelangrijk: de Zwift Hub is behoorlijk stil. Sterker nog, ik testte de Zwift Hub met verschillende fietsen en telkens was de groepset van de fiets luider. Geluidsoverlast zal je van de Zwift Hub dus niet hebben, want bij een goed onderhouden ketting en derailleur hoor je de trainer amper.
Eigenlijk is er maar één vlak waar de Zwift Hub wordt verslagen door veel andere trainers en dat is de nauwkeurigheid van de vermogensmeting. Met 2,5% laat deze wat te wensen over, al zal dat voor het merendeel van de gebruikers geen enkel probleem zijn. Eén ander ding wat ontbrak is een voorwielsteun, al is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of je die überhaupt wil gebruiken.
Al met al blinkt de Zwift Hub uit in degelijkheid. Van de simpele montage, tot het adequate fietsgevoel; hij doet eigenlijk alles wat je van een indoor trainer verwacht, zonder opvallende technologische snufjes of bijzondere functies.
Ja, er zijn trainers die technisch nog wat beter zijn, die nog wat accurater zijn, die nog steilere stijgingspercentages kunnen nabootsen, maar de Zwift Hub doet dat wat hij doet gewoon meer dan goed. Zeker met de voor een direct drive trainer relatief lage prijs van €499, heeft Zwift wat mij betreft erg goed werk geleverd voor een eerste indoor trainer.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.