‘Einde aan twaalfjarige samenwerking: Lotto Dstny en Ridley gaan uit elkaar’
De renners van Lotto Dstny zullen in 2024 niet meer op fietsen van Ridley koersen. De Belgische formatie en de fietsconstructeur gaan na twaalf jaar – ondanks een doorlopend contract – uit elkaar, zo meldt Het Laatste Nieuws.
Beide partijen besloten eind 2021 hun doorlopende verbintenis nog open te breken en te verlengen tot eind 2025, maar stoppen nu na 2023 toch met de samenwerking. Ridley is sinds 2012 de fietsconstructeur van de Lotto-ploeg. Lotto-Dstny en zijn voorlopers profileerden zich altijd als dé Belgische wielerploeg met hoofdzakelijk Belgische sponsors. Ridley was – als grootste Belgische fietsmerk – dan ook een belangrijke partner.
Het bedrijf uit Paal-Beringen kreeg de voorbije jaren echter flinke concurrentie van buitenlandse merken. “Ridley hinkt een beetje achterop op vlak van innovatie”, schrijft Het Laatste Nieuws. Lotto Dstny zou bijvoorbeeld niet tevreden zijn over de nieuwe Dean-tijdritfiets. Bij de ploeg waait sinds dit seizoen, onder leiding van oud-renner en teammanager Stéphane Heulot, een nieuwe wind en dus kijkt men naar verbeteringen op performancegebied.
Bij Ridley wordt de breuk met Lotto Dstny ontkend en afgedaan als een gerucht. Er wordt gewezen op het nog lopende contract tot en met 2025. Volgens Het Laatste Nieuws lopen er nog steeds gesprekken tussen beide partijen, maar is de breuk wel degelijk een feit.
Meerdere opties(?)
De ploeg heeft nog geen nieuwe fietsenconstructeur, maar sportief manager Kurt Van de Wouwer en Chief Business Officer Yana Seel werden de voorbije weken wel gesignaleerd bij het Italiaanse Wilier (momenteel de fietsenleverancier van Astana Qazaqstan) en het Amerikaanse Cannondale (EF Education-EasyPost rijdt op Cannondale-fietsen). Ook BMC, de huidige fietsenleverancier van AG2R Citroën en Tudor Pro Cycling, zou een optie zijn.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.