De ongeschreven regels van het wielrennen: “Blauwe en zwarte sokken zijn crap”
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
maandag 25 december 2023 om 11:15

De ongeschreven regels van het wielrennen: “Blauwe en zwarte sokken zijn crap”

Materiaalzone Weinig sporten staan zo bol van tradities als het wielrennen. Van wedstrijden die al tientallen jaren oud zijn tot beklimmingen die keer op keer in parcoursen worden opgenomen. Die tradities gelden niet alleen voor de profs maar ook voor amateurwielrenners, want er zijn tal van ongeschreven regels. WielerFlits zet de bekendste ongeschreven regels over wielermateriaal op een rijtje.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Nee, los van de verkeersregels die wettelijk zijn vastgelegd, zijn er weinig officiële regels voor amateurwielrenners. Officieuze regels daarentegen, die zijn er zat. Ongetwijfeld heb je mensen wel eens horen discussiëren over de kleur van sokken, over ventieldopjes of over de pootjes van je zonnebril. In dit artikel sommen we negen van dergelijke ongeschreven regels op.

Zelfde kleur zadel en stuurlint
We beginnen met een aantal regels over je fiets. Te beginnen bij twee contactpunten: je zadel en je stuurlint, die moeten volgens velen namelijk dezelfde kleur zijn. Een zwart zadel betekent zwart stuurlint en een wit zadel betekent wit stuurlint. Volgens sommigen moet je zelfs de kleur van je banden afstemmen op je stuurlint en zadel.

En gekleurd stuurlint? Dat is alleen voor de profs die een leiderstrui dragen in de koers en de kleur daarmee matchen.

Een zwart zadel, betekent zwart stuurlint – foto: Joris Knapen

De positie van je banden
Banden monteren lijkt een simpel klusje, maar toch moet je op twee dingen letten. Veel banden hebben een specifieke rolrichting, dus moet je er als eerste voor zorgen dat je de band in de juiste oriëntatie monteert. Dat is geen ongeschreven regel, maar dat je het logo van de bandenproducent precies onder het ventiel plaatst, is dat wel. Dat zorgt voor een strakke look als je de wielen op hun ‘mooiste’ positie zit, met het ventiel helemaal onderaan. Het zorgt er ook nog eens voor dat je het ventiel makkelijker kan vinden.

Geen ventieldopjes
Als we het dan toch over ventielen hebben: bevestigingsringetjes van het ventiel en ventieldopjes zijn overbodig. Deze worden meegeleverd omdat leveranciers daartoe verplicht zijn, maar volgens velen dienen ze geen enkel nut. Het voegt hooguit een paar gram extra gewicht aan je fiets toe, wat je natuurlijk wil voorkomen!

Een uitzondering op de ventieldopjes- en ringetjes-regel: tubeless banden – foto: Joris Knapen

Geen accessoires op je fiets
Een fiets dient men zo simpel en ‘schoon’ mogelijk te houden, dus overtollige accessoires monteren op je frame is uit den boze. Over wat precies overtollig is, valt natuurlijk te discussiëren, maar een fietspompje of tasjes monteren op je frame wordt vaak als not done beschouwd. Voor sommigen is zelfs het gebruik van een zadeltasje uit den boze, terwijl anderen gebruik van een klein zadeltasje wel tolereren.

Geen profshirt
Van de fiets naar de kleding, te beginnen met het shirtje. Een fietsshirtje van een profploeg is enkel gereserveerd voor de renners die het tot die ploeg hebben geschopt. Leiderstruien van profkoers, regenboogtruien of shirts van nationale selecties zijn helemaal uit den boze; die moet je verdienen, vindt menig wielrenner.

Zwarte broek
Daarnaast zal de basiskleur van een broek altijd zwart zijn. Accenten aan de zijkant, logo’s of andere details in kleuren zijn acceptabel, maar het merendeel van de broek dient zwart te zijn. Waarom Mathieu van der Poel dan toch in een witte broek koerst en AG2R Citroën jarenlang voor een bruine broek koos? Voor profs gelden altijd andere regels…

Als je Mathieu van der Poel heet, bepaal je zelf de regels – foto: Cor Vos

Witte sokken
Dit is misschien wel de ongeschreven regel die door velen het meest maniakaal wordt nageleefd: sokken dienen altijd wit te zijn. Of het nou prachtig weer is, of dat het regent: sokken dienen altijd wit te zijn! Waarom dat zo is, legde Tom Pidcock ons recent kernachtig uit: “Want blauwe en zwarte sokken zijn crap.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht dat is gedeeld door @wielerflits.be

Sokken over of onder beenstukken
Sokken zijn sowieso een hot topic onder wielrenners, want naast de kleur wordt er ook vaak over de lengte gesproken. En dan is er nog de discussie over de positie van sokken ten opzichte van beenstukken: gaan de sokken ónder of óver de beenstukken? Velen zweren bij het altijd zichtbaar houden van witte sokken, door deze over de beenstukken te plaatsen.

Alhoewel Wout van Aert in 2020 nog bij de ploegleiding van Jumbo-Visma lobbyde voor witte sokken (tot eind 2020 gebruikte de ploeg nog zwarte sokken), is hij opvallend genoeg lid van het kamp sokken-onder-beenstukken, zo maakte hij ooit kenbaar in een Instagram-story. Er is ook nog een middenweg: het dragen van dusdanig lange kniestukken – of korte beenstukken – dat deze nagenoeg perfect op de bovenkant van de sokken aansluiten.

Wout van Aert zorgde eigenhandig voor witte sokken bij Jumbo-Visma, maar draagt ze wel onder zijn beenstukken – foto: Cor Vos

Pootjes van een zonnebril
Tot slot is het volgens velen van belang te allen tijde de pootjes van je zonnebril over de bandjes van je helm te plaatsen. Dat zorgt er onder andere voor dat de bandjes van de helm mooi strak langs je hoofd blijven zitten. Overigens heeft deze regel zowaar ook nog een rationele verklaring: bij een valpartij kan de bril zo makkelijker van je hoofd schieten, waardoor de kans op verwondingen aan je slaap of voorhoofd door toedoen van de bril kleiner wordt.


Wat is jouw mening over deze ongeschreven regels van de wielrennerij? En welke ongeschreven regels zijn er nog meer? Laat het weten in de reacties!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.