Met deze schoonmaaktips blijft je fiets de hele winter in topvorm
foto: CyclOn
Ties Wijntjes
donderdag 28 december 2023 om 08:23

Met deze schoonmaaktips blijft je fiets de hele winter in topvorm

Materiaalzone Nu het winter is en de hemelsluizen regelmatig open gaan, ontkom je er na een fietsritje bijna niet meer aan: het schoonmaken van de fiets. Je kan de fiets wel ongewassen in de schuur schuiven, maar dat komt de levensduur niet bepaald ten goede. Maar, waar moet je op letten bij het schoonmaken van je tweewieler? WielerFlits legt uit.

Pekel, water, modder, bladeren; de hoeveelheid troep die deze tijd van het jaar je fiets bevuild is behoorlijk divers. Dat hoeft je gelukkig niet tegen te houden om te gaan fietsen, maar het betekent wel dat het na de rit tijd is om je fiets goed schoon te maken.

Soms lijkt je fiets in de winter wel als een magneet voor vuil te werken – foto: Joris Knapen

Een laagje vuil op je frame is – los van het visuele aspect – niet het einde van de wereld, maar vooral je bewegende delen slijten significant sneller door al het vuil zich erin nestelt. Je ketting, tandwielen, cassette en remblokjes zullen sneller aan vervanging toe zijn als je het nalaat goed schoon te maken. WielerFlits geeft je een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat je fiets na ieder ritje weer spic en span is.

Voorbereiden

Om te zorgen dat je fiets zo snel mogelijk schoon is, begint de voorbereiding al vóór vertrek. Zet alvast een emmer klaar met alle benodigdheden bij de deur, zodat je bij terugkomst gelijk aan de slag kan. Daarnaast is het makkelijk een montagestandaard klaar te zetten, als je die hebt. Doordat de fiets wat hoger komt te staan én vaststaat, wordt het schoonmaken een stuk makkelijker.

Profploegen gebruiken vaak een hogedrukspuit, maar die zullen ook vaker de lagers checken op slijtage en de hoeveelheid vet – foto: Cor Vos

Om te beginnen is het handig het meeste vuil van je fiets af te spuiten met een tuinslang. Heb je die niet? Dan kan ook een emmer water of een gieter dienst doen om de grootste hoeveelheid troep alvast af te voeren. Gebruik hiervoor idealiter koud water, want warm water versnelt het slijtageproces wat strooizout kan veroorzaken. Op papier werk je al het zout natuurlijk weg, maar er kan zomaar ergens wat achterblijven dus dan is het beter voorzichtig te zijn.

Sommige mensen kiezen ervoor een hogedrukspuit te gebruiken. Alhoewel dat er absoluut voor zorgt dat je vuil makkelijk wegwerkt, kan de hoge druk er ook voor zorgen dat er water in lagers kan komen. Of dat werkelijk zo is, daar verschillen de meningen over, maar als je ervoor kiest een hogedrukspuit te gebruiken kan het dus geen kwaad goed op te letten bij de balhoofd- en trapaslager, evenals bij de lagers van je wielen.

Met de fiets op een montagestandaard en de wielen eruit, kan je het makkelijkst te werk gaan – foto: Cor Vos

Het is vooral van belang de bewegende delen goed schoon te maken, dus als je je fiets hebt afgespoeld is het tijd om je op de ketting, cassette en tandwielen te richten. Alhoewel een emmer sopwater goed werk doet, gebruik je hier idealiter een specifiek ontvettingsmiddel voor, zoals de plantaardige kettingreiniger van Cyclon.

Spray – of poets – dit ontvettingsmiddel op je ketting, cassette, tandbladen en derailleurwieltjes. Vervolgens is het tijd om dit even in te laten werken, maar dat geeft je mooi tijd om de rest van je fiets te poetsen.

Speciale schoonmaakmiddelen

Ook hier geldt dat een emmer sopwater goed werkt, maar als je het jezelf makkelijk wil maken biedt de Dynamic Dirt Destroy uitkomst. Dit is een schuim dat je op je fiets spuit, welke vervolgens het merendeel van het vuil meeneemt. Met een spons kan je vervolgens de gehele fiets afnemen om zo al het vuil te verwijderen.

Met een speciale wax kan je je frame extra beschermen – foto: Dynamic Bike Care

Om te zorgen dat je alle kleine hoekjes en gaatjes bereikt, kan een klein borsteltje helpen om ook de krappe ruimtes te bereiken. Daarnaast kan het helpen je wielen uit je fiets te halen. Dan kan je gelijk je schijfremmen goed schoonmaken én je remblokjes. Dat komt de levensduur ten goede, maar voorkomt ook gepiep van de remmen. Hiervoor zijn ook speciale schoonmaakmiddelen.

Als je gehele fiets is afgenomen, is het tijd je weer te richten op de groepset. Het ontvettingsmiddel heeft even kunnen inwerken, dus kan je de tuinslang erop zetten en zou al het vuil er met gemak af moeten komen. Mocht dit niet zo zijn, dan kan je nog een tweede keer de ontvetter op de bewegende delen spuiten en met een borstel deze er nog stevig inwrijven.

Na het schoonmaken is het ook van belang de boel weer op te drogen. Dit geldt wederom vooral voor de bewegende delen, om roest te voorkomen. Met een handdoek of een andere katoenen lap kan je alles in een handomdraai afdrogen. Tot slot moet kan je de ketting gelijk weer invetten met kettingolie- of wax.

Niet vergeten: gelijk de ketting weer invetten – foto: Joris Knapen

Als je nog een stapje verder wil gaan, kan je er ook voor kiezen je frame met een speciale wax in te spuiten, zoals Dynamic’s Protective Wax Spray. Dit zorgt niet alleen voor een mooie afwerking van je frame, maar beschermt je frame ook nog eens tegen krassen en corosie van zand en zout. Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat vuil minder goed aan je fiets hecht, dus is het schoonmaken de volgende keer wat makkelijker.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.