Giant lanceert tiende generatie van TCR
Materiaalzone Giant heeft vandaag een nieuwe versie van de TCR gelanceerd. De lichtgewicht fiets van het Taiwanese merk is ten behoeve van de aerodynamica voorzien van een nieuwe stuur- en stuurpencombinatie met geïntegreerde bekabeling en vernieuwde buisvormen, terwijl er ook aan het gewicht is geschaafd.
In 1997 introduceerde Giant de TCR, ondertussen zijn ze dus alweer toe aan de tiende generatie. Het nieuwe frame is voorzien van verschillende kleine verbeteringen om hem net weer wat sneller te maken. In die zoektocht naar vooruitgang zien we vooral een fiets die trouw blijft aan zijn DNA en erg veel op zijn voorganger lijkt.
Net als bij de ontwikkeling van hun aerodynamische frame, heeft Giant bij de TCR niet enkel naar de verschillende onderdelen van het frame gekeken, maar juist naar de fiets als geheel. Zo hebben ze geprobeerd te zorgen dat buizen niet op zichzelf aerodynamisch of zo stijf mogelijk zijn, maar dat juist in combinatie met de rest van de fiets worden.
Dat heeft geleid tot relatief voor de hand liggende wijzigingen zoals een stuur- en stuurpencombinatie waarbij de kabels nagenoeg geheel zijn weggewerkt, maar ook tot meer verfijnde wijzigingen. Zo hebben de kroon en de poten van de voorvork een nieuw ontwerp gekregen, wat zo is ontwikkeld dat het samen met de onderbuis van het frame de luchtstroom zo efficiënt mogelijk langs de fiets zou moeten geleiden. Ook de voor Giant zo kenmerkende geïntegreerde zadelpen zien we weer terug bij de TCR, al is enkel het topmodel, de TCR Advanced SL, daarvan voorzien. Goed voor 4,1 watt aerodynamische winst, bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
Naast de aerodynamica is uiteraard ook gekeken naar het gewicht. Door een nieuwe manier van frameconstructie wordt de voordriehoek van het frame nu uit één deel vervaardigd, wat het gewicht ten goede zou komen zonder dat dit enigszins ten koste gaat van stijfheid of aerodynamica. Het frame en de voorvork worden voor 80% van een type carbon gemaakt wat Giant zelf produceert in hun Taiwanese productiefaciliteit, wat dankzij zijn optimale gewicht-stijfheid ratio ook weer zou bijdragen aan het lage gewicht van de frameset.
Daarnaast zijn de verschillende vellen carbon waaruit het frame bestaat, op een nieuwe manier gesneden. Met deze zogenaamde cold blade cutting technology (in plaats van reguliere lasersnijders) kunnen grotere vlakken gesneden worden, waardoor het aantal carbonvellen om één frame uit te vervaardigen van 330 is gereduceerd tot 270. Dit levert ook enige gewichtswinst op. Die vellen carbon hebben namelijk enige overlap, maar door het aantal vellen te reduceren is er (in absolute getallen) ook minder overlap en dus minder materiaal nodig voor de productie van een frame.
Dan is er nog de nieuwe CADEX Max40 WheelSystem wielset en CADEX Race GC banden. Die zijn zo ontwikkeld dat ze naadloos op elkaar aansluiten, wat ook weer enige winst oplevert. De wielen bestaan op de naaf na vrijwel geheel uit carbon (velgen, flenzen en spaken) en zijn met de 40 millimeter diepe velgen volgens CADEX de gulden middenweg tussen lage lichtgewicht wielen en diepe, aerodynamische wielen.
Volgens Tom Dumoulin zijn de wielen zelfs de échte gamechanger van de nieuwe TCR. “Ik heb werkelijk nog nooit op zulke goede wielen gereden, ze zijn écht fantastisch”, vertelde hij stellig bij de presentatie van de nieuwe fiets. De cijfers onderschrijven dat in elk geval, want de de wielen zouden significant stijver zijn dan de hoog aangeschreven Lightweight Obermayer (voorwiel 28,4% en achterwiel 44,9% stijver) en de Syncros Capital SL (voorwiel 10,3% stijver en achterwiel 20,8% stijver) wielsets.
Dan zijn er nog de nieuwe CADEX Race GC banden. Door een dunner karkas met minder lagen, zou de rolweerstand maar liefst 18% zijn verbeterd, terwijl een laag kevlar dan weer zorgt voor de nodige lekbescherming. Door een nieuw ontwerp van de wang van de band zou het contactoppervlakte van de band in een bocht zijn vergroot, wat de grip ten goede moet komen.
Een hoop kleine wijzigingen dus, die tezamen een serieuze vooruitgang moeten bewerkstelligen. Met 1358 gram voor een frameset (maat medium), inclusief geïntegreerde zadelpen, is de nieuwe TCR Advanced SL nog eens 38 gram lichter dan zijn voorganger. Klinkt als een kleine vooruitgang, maar in combinatie met een stijver frame zou het de efficiëntie met 3,4% verbeteren terwijl er ook nog 4,1 watt aerodynamische winst is behaald (bij een snelheid van 40 kilometer per uur). Voeg daar nog eens de nieuwe wielen en banden van CADEX aan toe en de aerodynamische winst komt uit op 12,2 watt bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
De nieuwe Giant TCR is beschikbaar vanaf 2.799,-, terwijl het topmodel – de TCR Advanced SL0 – €12.999,- kost.
Morgen lees je op WielerFlits een eerste rij-indruk van de nieuwe Giant TCR.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.