Nieuwste aero-revolutie? Body Rocket maakt al fietsend luchtweerstand meten mogelijk
foto's: Body Rocket
donderdag 21 maart 2024 om 15:55

Nieuwste aero-revolutie? Body Rocket maakt al fietsend luchtweerstand meten mogelijk

Materiaalzone Body Rocket heeft een eerste prototype gepresenteerd van een systeem waarmee al fietsend luchtweerstand gemeten kan worden. Daarmee zouden aerodynamische testen toegankelijker moeten worden voor een groter publiek en niet meer enkel mogelijk moeten zijn in een windtunnel of op een wielerbaan.

De Britse startup Body Rocket richt zich sinds hun oprichting in 2017 op het ontwikkelen van aerodynamische testen buiten de windtunnel. Nu hebben ze een eerste werkende prototype gepresenteerd, die in de buitenlucht op een racefiets gebruikt kan worden. Het apparaat werd ontwikkeld voor Kristian Blummenfelt, in aanloop naar de Olympische Spelen van Parijs. Body Rocket is niet de allereerste met een product van dergelijke aard; Lidl-Trek werkt bijvoorbeeld samen met Aerosensor, wat een gelijkaardig apparaat biedt.

Het systeem werkt met meerdere draadloze sensoren op belangrijke contactpunten zoals de stuurpen, zadelpen en pedalen. Deze zenden data naar een computer in de bidonhouder, welke al rijdend informatie over de luchtweerstand naar een Garmin fietscomputer stuurt. De software van het apparaat is zo ontworpen dat de data ook als je geen aerodynamica-expert bent, begrijpelijk moet zijn.

Deze informatie zegt wat over de houding van de gebruiker en de aerodynamische impact hiervan. Dat kan de gebruiker dus helpen om al fietsend te sleutelen aan zijn houding op de fiets, om zo een houding aan te nemen die aerodynamisch gezien optimaal is. Dat geeft het product volgens Body Rocket ook een voordeel ten opzichte van windtunnels. “Fietsen in laboratoriumachtige omstandigheden vertaalt niet altijd naar fietsen in de echte wereld”, verklaart Body Rocket-CEO Eric DeGolier.

“Aerodynamica is van belang in iedere discipline van de wielersport, en wegfietsen zijn altijd onderdeel geweest van ons plan. Met de recente verandering in regelgeving rondom sturen en de posities van remgrepen, valt er een hoop te leren (over aerodynamische houdingen, red.)”, legt hij het voordeel van het meetinstrument uit.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.