Visma | Lease a Bike rijdt Parijs-Roubaix op ander frame dan in reguliere wegwedstrijden
Materiaalzone Parijs-Roubaix is niet enkel voor de coureurs, maar ook voor het materiaal een zware beproeving. De wedstrijd vereist een andere aanpak dan reguliere wegwedstrijden. Die aanpak is bij Visma|Lease a Bike zelfs zo anders dat de ploeg de wedstrijd niet op de Cervélo S5 of R5 afwerkt waarop ze normaal koersen, maar op een andere fiets: de Cervélo Soloist. Dat vertelt Head of Performance Equipment Jenco Drost in gesprek met WielerFlits.
Bij Visma | Lease a Bike betekent dat zelfs de keuze voor een ander frame. Waar ze normaal koersen op de aerodynamische Cervélo S5 of de lichtgewicht R5, kiezen ze tijdens Parijs-Roubaix voor de allround Cervélo Soloist. “Om de simpele reden dat dat frame wat meer vergevingsgezind is”, legt Drost uit. Dat is dit jaar zonder de Gravaa KAPS bandendrukregulatoren, zoals WielerFlits eerder al wist te melden.
Maar, daar blijft het niet bij, want in aanloop naar de hel van het noorden, worden er nog de andere wijzigingen aan het materiaal gedaan. Zo worden er voor nóg bredere banden gekozen dan in de klassiekers. Waar de geel-zwarte ploeg in de kasseienklassiekers rijdt op 30 millimeter brede banden, kiezen ze voor de kasseien rondom Roubaix voor maar liefst 32 millimeter brede banden. De Vittoria Corsa Pro tubeless banden om exact te zijn, met daarin een tubeless liner.
Tubeless banden hebben als voordeel dat ze betere lekbestendigheid hebben en dat ze ook nog eens met een lagere bandenspanning dan vouwbanden gebruikt kunnen worden, wat weer wat meer comfort oplevert. “We rijden Parijs-Roubaix met nog lagere bandenspanning dan in de rest van de klassiekers. Het verschilt per coureur, maar het zal tussen de 2,5 en 4 bar liggen”, vertelt Drost.
Extra shifters
Ook zullen verschillende coureurs gebruik maken van zogenaamde SRAM Blips. Dit zijn extra versnellingsknopjes, die bovenop het stuur of in de beugels gemonteerd kunnen worden. Dat heeft als voordeel dat je vanaf verschillende positief op het stuur kunt schakelen, maar ze werken ook als backup. “De fiets krijgt veel te verduren tijdens de koers, dus mocht er iets met de shifters gebeuren, dan kan je soms wel nog met de Blips schakelen.”
Alle coureurs van de Nederlandse ploeg rijden de helleklassieker met een zogenaamde 1-by setup. “Dat enkele voorblad, in principe een 54-tands blad, heeft meerdere voordelen. Omdat je dan geen voorderailleur hebt, is het vooral weer een onderdeel minder waaraan in de koers iets kapot kan gaan. Daarnaast is het iets meer aerodynamisch”, vertelt Drost.
Een enkele coureur, waaronder Dylan van Baarle, kiest voor een dubbel stuurlintje, voor wat extra demping op het stuur. Daarnaast wordt de hele fiets nog iets beter dan normaal gecontroleerd. “Alles wordt nog een keertje extra vastgezet en we controleren alle boutjes nog even. Op de zadelpen plaatsen we voor de zekerheid zelfs nog een extra klemmetje.”
Voorbereid op wielwissels
Mocht er toch iets mis met banden of wielen, dan is de ploeg ook goed voorbereid. Sommige teams kiezen ervoor coureurs een inbusje mee te geven, zodat ze zelf alvast het wiel los kunnen halen als ze wachten op de wagen voor een nieuw wiel. “Dat doen wij niet. We zetten op essentiële plaatsen van het parcours mensen langs de ploeg met reservewielen. We zorgen ervoor dat dit mensen zijn die wel enigszins geschoold zijn voor een wielwissel.”
“Daarnaast zorgt de liner in de band ervoor dat de coureur een tijdje door kan rijden. In principe zullen ze dus zelden tot nooit hoeven wachten op een wielwissel”, sluit Drost af.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.