Sportful omarmt samenwerking met profs: “Topatleten hebben een andere benadering”
foto: Matthis Waetzel
Ties Wijntjes
vrijdag 19 april 2024 om 08:45

Sportful omarmt samenwerking met profs: “Topatleten hebben een andere benadering”

Materiaalzone Al jarenlang is Sportful als kledingmerk actief in het profpeloton. Met Primoz Roglic kunnen ze dit jaar weer een naam toevoegen aan de lange lijst topatleten die door de jaren heen gebruik maakten van hun kleding. WielerFlits sprak met Head of Global Marketing Federico Mele, over de samenwerking met BORA-hansgrohe.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Wie zich als topmerk wil profileren in de wielersport, kan bijna niet zonder een samenwerking met een profploeg. Dat weten ze bij Sportful maar al te goed, want zolang als ze zich kunnen heugen zijn ze actief in de hoogste regionen van de wielersport. Na twee jaar als sponsor betrokken te zijn geweest bij TotalEnergies, keren ze dit jaar terug naar BORA-hansgrohe.

Het belangrijkste deel van die samenwerking, is uiteraard de levering van kleding aan de ploeg. “Dat proces begint al vroeg. In de eerste helft van het wielerseizoen beginnen we met een ontwerp voor het nieuwe jaar”, vertelt Federico Mele, die verantwoordelijk is voor de wereldwijde marketing van het Italiaanse merk.

Federico Mele – foto: Sportful

“De ploeg levert ons daar in eerste instantie een briefing voor aan, waarna onze vormgevers ermee aan de slag gaan. Dan doen wij verschillende voorstellen, waaruit de ploeg een keuze maakt. Dat gaat zo heen en weer, tot we een definitief ontwerp hebben.”

Met dat ontwerp paraat, is het zaak te zorgen dat de atleten ook de juiste maat kleding krijgen. “In de tweede helft van het seizoen gaan we naar trainingskampen of laten we atleten bij ons langs komen, om ze op te meten. We kijken eerst of ze binnen een ‘standaard’ maat passen, maar als het nodig is krijgen ze kleding die op maat wordt gemaakt”, legt Federico uit.

foto: Joris Knapen

Het merendeel van de coureurs past in de confectiematen, maar dat geldt niet voor iedere coureurs. “Je weet hoe wielrenners zijn”, vertelt Federico lachend. “Ook als ze lang zijn, zijn ze vaak heel smal, dus daarvoor moeten bepaalde kledingstukken nog wel eens wat worden ingenomen.”

Ontwikkeling
Toch draait de samenwerking niet enkel om het leveren van een karrenvracht aan kleding. Sterker nog, dat de profs in Sportful-kleding rondrijden is volgens Federico amper de helft van de reden voor de samenwerking. Want, naast het marketingbelang speelt er meer mee.

En dat belang schuilt in de ontwikkeling van nieuwe producten. “Het is voor ons heel belangrijk om feedback van het team en de atleten te krijgen, want aan de hand daarvan kunnen we onze producten verbeteren.”

“Neem een zeem: de profs rijden rond de 30.000 kilometer in een jaar. Dat doen ze natuurlijk niet in één broekje, maar als een product zó intensief wordt gebruikt, kan je er een hoop van leren. Dat is voor ons heel bruikbaar om het product door te ontwikkelen.”

Peter Sagan was lange tijd een belangrijke bron van feedback – foto: Cor Vos

Om die feedback vroegtijdig te verkrijgen, voorziet Sportful de profs regelmatig van nieuwe producten die nog in ontwikkeling zijn. “Dat is tijdens de koersen lastig, want in de Tour willen ze niet iets nieuws proberen, maar in trainingsperiode is er veel mogelijk. Op trainingskampen kunnen ze bijvoorbeeld perfect nieuwe producten van ons uitproberen.”

Een specifiek voorbeeld van een product dat daar veel baat bij heeft gehad, is de Bomber Jersey. “Peter Sagan had toen hij dat voor het eerst testte heel bruikbare feedback over de pasvorm en het materiaal wat op de schouders werd gebruikt. Dat heeft ons geholpen dat shirt significant beter te maken en is daardoor tot op de dag van vandaag een populair shirt.”

Nu zijn wielercarrière erop zit is jarenlang vaandeldrager Sagan er niet meer bij, maar in de vorm van Primoz Roglic treffen ze een nieuw boegbeeld van formaat. “Dat was een leuke verrassing”, zegt Federico daarover.

foto: Cor Vos

Over de samenwerking met de Sloveen is hij tot dusver zeer te spreken. “Bij topatleten merk je dat ze een andere benadering hebben, ze kunnen op een hele positieve manier feedback leveren en letten enorm op details. Roglic is ook zo’n atleet. Hij is erg rustig, maar heeft een hele positieve houding. Hij was erg tevreden over onze producten – wat natuurlijk een compliment is – maar had ook alweer wat kleine tips die we mee kunnen nemen in de ontwikkeling.”

Toch zijn het niet alleen de absolute toppers die Sportful verder helpen in de ontwikkeling van hun kleding. “Neem Daniel Felipe Martinez; dat is misschien geen Tourwinnaar, maar wel iemand aan wiens feedback we ongelooflijk veel hebben gehad. En je kan ook nog eens ongelooflijk met hem lachen.”

Mede dat zorgt er ook voor dat de samenwerking met de profs een klassiek geval van het nuttige met het aangename verenigen is. “Het is niet alleen vanuit een professioneel oogpunt belangrijk, maar het maakt ons werk ook heel leuk, want het zijn vaak hele leuke jongens om mee samen te werken.”

Dat is ook reden voor Sportful om voorlopig niet te stoppen met het samenwerken met de profs. “We hebben alle grote ronden en klassiekers ongeveer gewonnen, dus het zit in ons DNA om met topatleten samen te werken. Tuurlijk kost zo’n intensieve samenwerking tijd en energie, maar het levert ons vooral heel veel op. Los van het stukje ontwikkeling en marketing, is het ook een soort keurmerk als de profs naar tevredenheid met je kleding rijden”, sluit Federico af.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Sportful is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.