Voorbeschouwing: Eschborn-Frankfurt 2024 – Wat kunnen Van Gils en Nys in Duitsland?
foto: Cor Vos
Youri Coudron
woensdag 1 mei 2024 om 07:30

Voorbeschouwing: Eschborn-Frankfurt 2024 – Wat kunnen Van Gils en Nys in Duitsland?

Het voorjaar is officieel ten einde en de Giro d’Italia klopt hard op de deur, maar het WorldTour-peloton strijkt eerst neer in Duitsland. Traditioneel staat op 1 mei, de Dag van de Arbeid, de eendagswedstrijd Eschborn-Frankfurt op het programma. Vorig jaar gooide een parcourswijziging roet in het eten van de sprinters. Dit beviel de organisatie wel. Zien we wederom geen massasprint in Frankfurt? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

Laatste tien winnaars Eschborn-Frankfurt
2023: flag-dk Søren Kragh Andersen
2022: flag-ie Sam Bennett
2021: flag-be Jasper Philipsen
2020: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-de Pascal Ackermann
2018: flag-no Alexander Kristof
2017: flag-no Alexander Kristoff
2016: flag-no Alexander Kristoff
2015: Niet verreden vanwege terroristische dreiging
2014: flag-no Alexander Kristoff


Laatste editie

Uitslag Eschborn-Frankfurt 2023
1. flag-dk Søren Kragh Andersen (Alpecin-Deceuninck) in 4u51m27s
2. flag-at Patrick Konrad (BORA-hansgrohe) allen z.t.
3. flag-it Alessandro Fedeli (Q36.5)
4. flag-ch Marc Hirschi (UAE Emirates)
5. flag-it Lorenzo Rota (Intermarché-Circus-Wanty)


Parcours

Het parcours van Eschborn-Frankfurt onderging in 2023 een flink transformatie. De organisatie hoopte met enkele aanpassingen de klassiekerspecialisten en de sprinters tegen elkaar uit te spelen. Hierom kozen zij voor een route met 3.000 hoogtemeters in 202 kilometer, waardoor de kans op een massasprint in Frankfurt kleiner werd. Wat bleek? De aanpassing was succesvol. Voor de organisatie reden genoeg om ook in 2024 hetzelfde parcours aan te houden.

De Feldberg (11 km aan 4,8%) is de scherprechter in het parcours van Eschborn naar Frankfurt. In tegenstelling tot de edities van voor 2023 wordt die klim niet een, maar twee keer verreden. Na ruim 46 kilometer ligt de eerste top van de Feldberg. Vervolgens gaat het, halverwege de koers, richting een lokale omloop met twee keer de Mammolshain (2,3 km aan 8,3%).

Die fase van de koers wordt extra zwaar gemaakt met, direct na de tweede keer Mammolshain, ook een tweede beklimming van de Feldberg (7,6 km aan 6,5%). Dit is de lastige zijde van deze klim. Vanaf de top is het dan nog 85 kilometer tot de finish. Er staat in de finale nog een beklimming gepland. Dat is een derde keer Mammolshain, op 36 kilometer van de eindstreep in Frankfurt am Main.

Het was op deze laatste beklimming van de Mammolshain dat vorig jaar een beslissende schifting plaatsvond. Ook dit jaar zullen de nodige renners de overgebleven sprinters hier overboord willen gooien. De finale richting de stad is wel vlak en kent nog twee lokale rondes van ongeveer 6,5 kilometer. Op die manier kunnen de renners de slotfase al een keer verkennen.

Start: 12.05 uur
Finish: tussen 16.50 en 17.20 uur


Favorieten

De parcourswijziging sinds vorig jaar moest het voor sprinters lastiger maken om Eschborn-Frankfurt te winnen. Waar vorig jaar veel rappe mannen de uitdaging toch aan durfden te gaan, is dat dit jaar al wat minder. De winst vanuit een kopgroep in 2023 heeft wellicht wat angst ingeboezemd. Daarover gesproken, de titelverdediger staat aan de start. Søren Kragh Andersenzal in Duitsland opnieuw een poging wagen en – in tegenstelling tot vorig jaar – neemt de ploeg geen sprinter mee. De Deen kende aan de zijde van Philipsen en Van der Poel als collectief een uitstekend voorjaar. In Frankfurt zal hij de ploeg – wederom – de kers op de taart willen bezorgen.

Axel Laurance won dit jaar al een rit in de Ronde van Catalonië – foto: Cor Vos

Hij hoeft dit varkentje niet in zijn eentje te wassen. De ploeg brengt namelijk ook Axel Laurance aan de start. De 23-jarige Fransman liet zich in de Ardennenklassiekers veelvuldig aan het front van de koers zien, maar wist dit niet om te zetten in een goede notering. Hij heeft een grote motor en een goede punch in de benen. Een mooie combinatie om in Duitsland mee te doen om de knikkers. Samen met zijn Deense ploegmaat kan hij een gevaarlijke tandem vormen.

Ook UAE Emirates hoopt op 1 mei meerdere pionnen in de finale te hebben. Zo brengt de ploeg met Marc Hirschi de nummer vier van vorig jaar aan de start. De Zwitser steekt in uitstekende vorm getuige zijn tweede plek in de Amstel Gold Race, waar hij nog maar eens zijn explosiviteit bergop toonde. Samen met Nils Politt zal hij een gooi doen naar de winst. De beresterke Duitser reed een geweldig voorjaar met noteringen in de top-5 van Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Met mannen als Diego Ulissi, Alessandro Covi en Sjoerd Bax aan hun zijde vormt de ploeg uit de Emiraten weer een gevaarlijk blok.

Van Gils hoopt in Duitsland na veel podiumplaatsen wél die felbegeerde winst te grijpen – foto: Cor Vos

Lotto Dstny lijkt daarentegen één man naar voren te schuiven: Maxim Van Gils. De 24-jarige Belg uit Brasschaat begon 2024 zeer overtuigend en wist dat in de Ardennen een goed vervolg te geven. In de acht eendagskoersen die hij reed, eindigde hij iedere keer in de top-20. Sterker nog, zesmaal wist hij zelfs bij de beste vijf te geraken. Winnen lukte hem in deze eendagskoersen nog niet. Tijdens zijn missie in Duitsland krijgt hij genoeg ervaring aan zijn zijde in de vorm van Jasper De Buyst en Thomas De Gendt.

Nu hoor ik u denken: zijn er dan helemaal geen sprinters afgereisd naar Duitsland? Eschborn-Frankfurt zou zichzelf niet zijn als ook de sprinters een kansje ruiken. Zo hoopt Decathlon AG2R La Mondiale op succes van Sam Bennett. De Ier was al eens derde in 2016 en won de koers twee jaar geleden. Maar toen kwam de parcourswijziging. In 2023 moest hij genoegen nemen met een 69e stek. Bennett lijkt de hoop niet op te geven en weet dit jaar wat hem staat te wachten. De eerste ploeg die hoopt op een massasprint staat genoteerd.

Alexander Kristoff is met vier zeges recordhouder in Eschborn-Frankfurt – foto: Cor Vos

Zo verschijnen er nog meer snelle mannen aan de start. Neem Max Walscheid (Jayco AlUla), Søren Wærenskjold (Uno-X Mobility), Paul Magnier (Soudal Quick-Step) of Mike Teunissen (Intermarché-Wanty). Al deze mannen kunnen op een goede dag de schifting wellicht overleven. Iemand die altijd wat extra’s kan brengen in Eschborn-Frankfurt is echter viervoudig winnaar Alexander Kristoff. Deze Noorse krachtpatser won in de jaren 2014, 2016, 2017, 2018 en eindigde daarna drie jaar op een rij als derde. Ook vorig jaar haalde hij nog een twaalfde plek. Wat kan hij dit jaar?

De volgende sprinter op de lijst is Caleb Ewan. De Australiër kent een wisselende start van zijn seizoen. De teller staat in 2024 nog maar op één door winst in de openingsrit van de Tour of Oman. In Tirreno-Adriatico wilde het echter absoluut niet vlotten voor de sprinter van Jayco AlUla. Ewan kan de klimmende meters vaak beter verteren dan de gemiddelde sprinter, maar het is afwachten of het geweld op de Mammolshain en de Feldberg hem niet te veel zal worden. Mits hij kan aanhaken, is de Australiër een van de topfavorieten.

Voor Caleb Ewan is dit een laatst test voor de Giro – foto: Cor Vos

Ook andere ploegen kiezen voor rappe mannen die een heuvel kunnen verteren. Neem bijvoorbeeld Arkéa-B&B Hotels. De Franse formatie neemt met Amaury Capiot een pure sprinter mee naar der Radklassiker, maar kiest daarnaast ook voor mannen als Vincenzo Albanese en Luca Mozzato. Met name de laatstgenoemde is een gevaarlijke klant. De Italiaan beschikt zelf ook over een venijnige sprint én kan een aardige heuveltje verteren. Tweede worden een loodzware editie van de Ronde van Vlaanderen? Schrijf Mozzato maar op!

Update: De naam van Luca Mozzato ontbreekt op de definitieve starlijst. 

Enkele outsiders voor de winst zien we in grote getalen op de startlijst staan. Zo toonde Laurenz Rex in dienst van Intermarché-Wanty dit voorjaar al zijn klasse en brengt de ploeg met Lorenzo Rota en Georg Zimmermann ook de nummer vijf en zeven van vorig jaar aan het vertrek. Verder beschikt BORA-hansgrohe over interessante namen als Roger Adrià of Maximilian Schachmann en hoopt EF Education-EasyPost op succes met de terugkerende Neilson Powless en toptalent Archie Ryan.

In zijn eerste koers op de weg in 2024 was het direct raak voor Thibau Nys – foto: Cor Vos

We gaan vrolijk verder en noteren ook de namen van John Degenkolb, Frank van den Broek (dsm-firmenich PostNL), Axel Zingle (Cofidis), Rasmus Tiller (Uno-X Mobility), Iván García Cortina, Alex Aranburu (Movistar), Natnael Tesfatsion én Thibau Nys (Lidl-Trek). Laatstgenoemde liet in Romandië zien dat het met de benen wel goed zit door vanuit de aanval de tweede rit te winnen. Op 1 mei kan de Belg ook weer de aanval kiezen en zich meten met enkele gevestigde namen. De Belg draait zijn hand daar niet voor om. Ook Lidl-Trek mag dus stiekem hopen op winst in Frankfurt.

Het complete deelnemersveld voor Eschborn-Frankfurt is nog niet bekend. Daarom kan dit deel van de voorbeschouwing later nog aangepast worden.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Maxim Van Gils
*** Marc Hirschi, Axel Laurence
** Søren Kragh Andersen, Thibau Nys, Axel Zingle
* Sam Bennett, Caleb Ewan, Alexander Kristoff, Nils Politt

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Het belooft een vrij warme koersdag te worden op woensdag 1 mei in en om Frankfurt am Main. De temperatuur schommelt namelijk tussen de 20 en 26 graden Celsius, verwacht Weeronline. Al lijken de renners het niet helemaal droog te gaan houden. De kans op neerslag is aanwezig, waardoor in de middag enkele druppels zouden kunnen vallen. De wind komt met windkracht 2 uit het noordoosten.

Eschborn-Frankfurt is live te zien op de online kanalen van Eurosport en Discovery+ vanaf 12.00 uur. Wie de Duitse regionale zender van de deelstaat Hessen, HR Fernsehen, kan ontvangen kan ook daar vanaf 12.00 uur al de koers zien.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.