Patrick Lefevere had ruzie met Giro-organisatie over startgeld Remco Evenepoel: “Ik vond dat larie”
foto: Cor Vos
zaterdag 4 mei 2024 om 08:34

Patrick Lefevere had ruzie met Giro-organisatie over startgeld Remco Evenepoel: “Ik vond dat larie”

Patrick Lefevere zal zaterdag met spanning voor de televisie zitten. De manager van Soudal Quick-Step hoopt alvast op een goede dag van Julian Alaphilippe of Mauri Vansevenant in rit een, maar blikt in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad nog een keer terug op de afgelopen maanden. Dat waren maanden met ruzie met Giro-organisator RCS, zo blijkt nu.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

De malaise begon vorig jaar toen Remco Evenepoel noodgedwongen uit de Giro d’Italia moest stappen. “Voor Remco is de Giro natuurlijk unfinished business, nadat hij vorig jaar moest opgeven omwille van Covid. Zoals bekend: de organisatie heeft het ons toen – terecht – erg kwalijk genomen dat wij hen niet persoonlijk hadden laten weten dat Remco niet verder kon. Dat was heel emotioneel en heel Italiaans allemaal. Volgens RCS-topman Mauro Vegni was de roze trui vertrokken als un ladro nella notte, een dief in de nacht.”

“Tot een paar maanden geleden speelde daarover nog een financieel dispuut met RCS”, bekent Lefevere nu. “Omdat Remco de Giro niet uitreed, wilden zij niet het overeengekomen startgeld betalen. Ik vond dat larie want het woord startgeld zegt het zelf: geld om te starten. Ik wil daar ook niet te cynisch over zijn, maar niemand kan beweren dat Remco in de Giro zijn rol als uithangbord niet heeft gespeeld, met promofilmpjes en interviews vooraf en tijdens.”

‘Startgeld van Remco kan voor budget voor extra renner zorgen’
“In de openingstijdrit was hij gewoon sensationeel goed. Ik vond het stank voor dank om dan te beknibbelen op de prijs bij een gedwongen forfait. Het is niet dat Remco zomaar uit de koers is gestapt. Startgelden zijn geen gigantische bedragen, maar ik zal geen geheim verklappen als ik zeg dat in een wielerploeg alle beetjes helpen. Om een orde van grootte te geven: het startgeld van Remco in de Giro – in de praktijk een som voor een pakketje RCS-koersen – kan ervoor zorgen dat we net wel budget hebben voor een extra renner.”

Uiteindelijk is het dispuut wel opgelost, vertelt Lefevere. “In de winter, toen de Giro-Tour dubbel op tafel lag, is RCS over de brug gekomen met een soort minnelijke schikking: als Remco opnieuw de Giro reed zouden ze het verschuldigde bedrag alsnog bijpassen, bovenop het startgeld voor 2024. Ook in die optiek paste dubbelen dus in het kraam van de ploeg.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.