Sir Bradley Wiggins failliet verklaard
Bradley Wiggins na zijn Tourzege in 2012 - foto: Cor Vos
zaterdag 8 juni 2024 om 11:27

Sir Bradley Wiggins failliet verklaard

Sir Bradley Wiggins is failliet verklaard. De winnaar van de Tour de France 2012 had al meerdere jaren financiële problemen en volgens The Times is afgelopen week het faillissement uitgesproken door de districtsrechtbank van Lancaster. Er wordt beslag gelegd op Wiggins’ bezittingen, waardoor hij mogelijk ook zijn medailles en prijzen moet inleveren.

Eind vorig jaar dreigde al het faillissement van de Britse oud-wielrenner. De problemen begonnen toen zijn bedrijvne Wiggins Rights Limited en New Team Cycling Limited failliet gingen. Schuldeisers claimden toen een bedrag van ruim 700.000 Engelse pond, maar dat bedrag is daarna opgelopen tot bijna 1 miljoen pond, omgerekend ruim 1,1 miljoen euro.

Wiggins zou in november 2023 nog geen enkele euro hebben betaald van zijn openstaande schuld, ondanks dat hij in 2022 nog in een regeling werd geplaatst om al zijn schuldeisers af te betalen. De voormalige winnaar van de Tour zou onder meer zijn bezittingen in Spanje en de naamrechten op ‘Wiggins’ en ‘Wiggo’ moeten verkopen als afbetaling.

Beslag op persoonlijke bezittingen
Eerder deze week, op 3 juni, heeft de rechtbank van Lancaster het faillissement uitgesproken over Wiggins. Volgens The Times worden curatoren ingeschakeld om beslag te leggen op de bezittingen van de olympische kampioen tijdrijden van 2012. Mogelijk raakt hij daarbij ook zijn medailles en trofeeën kwijt. Dat gebeurde eerder ook al bij oud-tennisser Boris Becker, die in 2022 zijn Wimbledon-trofee moest inleveren.

Wiggins reageerde nog niet op de uitspraak. Eind vorig jaar gaf hij wel een reactie op het dreigende faillissement. “Deze kopzorgen zijn nu al een paar jaar bezig en er lijkt geen einde in zicht. Het is een historische kwestie, waarbij nalatigheid van anderen een grote stapel van sh*t met mijn naam erop heeft achtergelaten. Dat gebeurt wel meer bij sporters.”, gaf hij toen aan.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.