Patrick Lefevere: “De eerste gele kaart in het wielrennen mag naar de UCI gaan”
Foto: Cor Vos
zaterdag 15 juni 2024 om 11:37

Patrick Lefevere: “De eerste gele kaart in het wielrennen mag naar de UCI gaan”

Vanaf 2025 introduceert de UCI een gele kaarten-systeem in het wielrennen. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten, en daar is Soudal Quick-Step-ploegbaas Patrick Lefevere het in zijn column in Het Nieuwsblad niet mee eens.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

“Een mens kan zich afvragen of er nood is aan nog een extra stok achter de deur”, stelt Lefevere in zijn altijd stevige column. “Met boetes, UCI-puntenaftrek, declassering en diskwalificatie is er nu al een ruime korf aan sancties. Ik veronderstel dat de gele kaart haar bestaansrecht heeft als een straf die minder ingrijpend is dan een diskwalificatie, maar voor een renner toch zwaarder weegt dan een boete die doorgaans door de ploeg wordt betaald.”

Lefevere vreest dat de effecten van de straffen dan ook niet zullen brengen wat de UCI verwacht. “Op zich ben ik het idee dus niet ongenegen, maar alles valt of staat met de uitvoering in de praktijk. Wie wordt de scheidsrechter die de gele kaarten mag uitdelen? Wedstrijdjury’s bestaan bijna zonder uitzondering uit mensen die nooit op een koersfiets hebben gezeten. Mijn advies is om bij de besluitvorming over welk gedrag de veiligheid echt in het gedrang brengt zeker oud-renners te betrekken.”

Oortjes
Volgens de ploegbaas van Soudal Quick-Step is er echter nog een groter probleem. “Ik wil de UCI niet van kwaad opzet verdenken, maar ik vermoed ook dat ze het niet erg vinden dat alle media-aandacht na hun veiligheidscommuniqué naar het ‘spectaculaire’ nieuws rond de gele kaarten is gegaan. Wat in een paar regels ook in de tekst stond, in opvallend omfloerste bewoordingen: ‘De UCI heeft besloten om de effecten te testen van restricties rond het dragen en gebruiken van oortjes in de koers.’ Wat verder komt de aap uit de mouw: ‘Dit kan leiden tot een veranderd gebruik van de oortjes, bijvoorbeeld door die te beperken tot twee renners in koers.”

“Dat is een compleet belachelijk idee. Vertaal dat naar de ‘normale’ werkvloer: een werkgever mag niet met zijn personeel spreken tijdens de uitvoering van hun job. De UCI verpakt het dan nog als een maatregel pro veiligheid. Dat het radiootje op de rug een fysiek gevaar inhoudt bij een val, tot daar. Maar je neemt een instrument af waarmee je renners kan inlichten over onverwachte gevaren op de weg. Wat als er een auto op het parcours komt en je twee renners met oortjes zijn om welke reden ook al uit koers? Absurd natuurlijk. De eerste gele kaart in het wielrennen mag straks naar de UCI zelf gaan.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.