Pinarello presenteert nieuwe Dogma F met minimale wijzigingen
Materiaalzone Pinarello heeft vandaag een nieuwe versie van de Dogma F gepresenteerd. De fiets was sinds het Criterium du Dauphiné al te bewonderen in het profpeloton, maar nu heeft de Italiaanse fabrikant het nieuwe frame officieel aan het grote publiek getoond.
Meest noemenswaardig is het gewicht: de frameset zou 108 gram lichter zijn geworden. Dat komt onder meer door een nieuwe geïntegreerde cockpit: de MOST Talon Ultra Fast, die 40 gram lichter zou zijn dan de voorheen gebruikte MOST Talon Ultra. De beugels van dat nieuwe stuur zijn voorzien van 7 graden flare.
Daarnaast is er een nieuw type carbon gebruikt, wat de stijfheid van de fiets ten goede zou moeten komen. Dat M40X carbon is niet voor het hele frame gebruikt, maar op specifieke plekken, zoals rondom de trapas. Die trapas heeft sowieso een flinke make-over gekregen, want hij is een flink stuk dikker dan zijn voorganger. De trapas loopt aan de achterzijde een stuk door in de liggende achtervork. Dat komt de stijfheid ten goede, maar zou er ook voor zorgen dat lucht makkelijker langs het frame zou glijden.
Toch is de winst die Pinarello claimt te hebben behaald op het gebied van aerodynamica bijzonder klein: het frame zou maar liefst – zet je schrap – 0,2% meer aerodynamisch zijn geworden. Dat komt vooral doordat de nodige buisvormen opnieuw zijn ontworpen en her en der wat afgeslankt zijn.
De Pinarello Dogma F is beschikbaar als frameset voor €6,700,-. Afgemonteerd is de fiets enkel beschikbaar met Dura-Ace Di2, SRAM RED AXS of Campagnolo Super vanaf €14,500,-.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.